4p

A használt sütőolaj és -zsír begyűjtésére szerződhetnek a forgalmazók, oktatási intézmények, benzinkutak egy hulladékgazdálkodási koncessziós céggel akkor is, ha az még nem rendelkezik országos lefedettséggel – ez derül ki egy friss rendelettervezetből. A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerből származó díjbevételekre az alvállalkozói szerződésekkel csúszásban levő Mol-leányvállalat így már július 1-jétől számíthat.

Egy friss kormányrendelet-tervezet értelmében az oktatási intézmények, önkormányzatok, benzinkutak szerződhetnek egy koncessziós társasággal a használt sütőolaj és -zsír gyűjtésére, elszállítására. Hasonlóképp tehetnek az ilyen alapanyagot forgalmazó vállalkozások, szervezetek is.

A tervezet szerint az ilyen szervezeteknek, intézményeknek legalább nyitvatartási időben biztosítaniuk kell a lehetőséget a használt sütőolaj vagy -zsír tárolására, a gyűjtőedények szükséges engedélyeket be kell szerzezniük, illetve biztosítani kell a lehetőséget a koncessziós társaságnak a gyűjtőedények cseréjére, karbantartásra stb. Magánszemélyek a használt sütőolajat, -zsírt a koncessziós társaság speciális gyűjtőhelyein, hulladékudvaraiban adhatják le, más hulladékképző gazdálkodóktól pedig azt egy speciális kormányrendelet alapján veszi át a koncessziós cég.

A rendelkezés a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszert (EPR) kívánja kiegészíteni ezzel a speciális szabállyal – mint az indokolás fogalmaz –,

„amelynek lényegi eleme a hulladékká vált sütőolaj és -zsír elkülönített gyűjtésének biztosítása”.

A jogszabálytervezet július 1-jén lépne hatályba, azonban

az a szabály, hogy a koncessziós társaságnak országos lefedettséggel kell rendelkeznie, csak december 31-étől élne.

Utóbbi kitétel azért érdekes, mert elvileg a Mol 35 évre szóló hulladékgazdálkodási koncessziós szerződése ugyancsak július 1-jével lépne hatályba, ám sajtóhírek szerint az olajtársaság hulladékgazdálkodással foglalkozó leánycége, a Mohu Zrt. még nem tudott leszerződni a jövőben hulladékszállítással foglalkozó alvállalkozókkal, azaz azokkal a cégekkel, akik eddig piaci alapon ténylegesen a szemétszállítást végezték. A Szabad Európa például arról ír, a fővárosi szemétszállítást (is) végző Budapesti Közművek (BKM) szerződéskötése előtt számos jogi akadály tornyosul. Többek közt át kellene adnia a gépparkot is, amelyek vagy korlátozottan forgalomképesek, vagy – mint például a kukásautók is –, mivel uniós forrásból vásárolták három éve, még két évig nem lehet sem eladni, sem átadni, sem apportálni.

A kukásautókat uniós forrásból vásárolták, így nem lehet áttenni a koncessziós céghez. Fotó: Facebook / KFK
A kukásautókat uniós forrásból vásárolták, így nem lehet áttenni a koncessziós céghez. Fotó: Facebook / KFK

Így tehát mivel jó magyar szokás szerint nem sikerült megteremteni a feltételeket az országos hulladékkoncesszió elindulásához, veszélybe került maga a koncessziós szerződés is.

A kieső időre jutó bevételek miatt persze nem kell közadakozást szervezni a Mol részére. A 24.hu írt arról, hogy egy rendelettervezet szerint, ha valamilyen – a koncesszor érdekkörén kívül eső ok miatt – nem lép hatályba a koncessziós szerződés július 1-jén, akkor

a koncesszort kártalanítás illeti meg, amit az államnak, azaz az adófizetőknek kell állnia.

Azzal, hogy a használt sütőolaj és -zsír begyűjtésére is lehetősége nyílik a Mohunak, mégpedig az országos hálózati lefedettség kialakítása (az alvállalkozói szerződések megkötése) előtt, biztosítják a számára, hogy ebből a szegmensből is a lehető legnagyobb haszonra tegyen szert. Mint arról korábban írtunk, az EPR-rendszer a korábbi termékdíjas rendszert váltja fel oly módon, hogy a nem lakossági hulladékkezelés jövedelmezőségét emeli meg. A korábbi termékdíjhoz képest az EPR-díjból származó bevételek nagyjából háromszor annyit hozhatnak a konyhára, éves szinten 242 milliárd forintot irányoznak elő rá. Ligeti Miklós, a Transparency International jogi vezetője azt mondta, az iratbetekintés során kiderült, „a koncesszor számára törvényileg garantált jövedelmezőség biztosítása előre meg volt tervezve”.

A Szabad Európa egyik forrása szerint szeptemberre, másik szerint decemberre tolódik az országos koncesszió indulása. Az általunk szemlézett jogszabálytervezet alapján ezt mi inkább decemberre tippeljük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!