8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2021 végén a kormány 5 százalék körüli inflációt várt éves szinten. Hogy a legjobb hónapban is messze meghaladtuk, abban a kedvezőtlen külső körülmények éppen úgy szerepet játszottak, mint a gazdaságpolitikai baklövések. A kormány persze nem ismerte el a felelősségét, így előbb háború, majd később szankciók lettek a bűnbakok a negyedszázada nem látott pénzromlás miatt.

Ma már megmosolyogtató naivitásnak, vagy teljes akár totális szakmai csődnek is tűnhet, a kormány egy évvel ezelőtti inflációs várakozása. A kabinet ugyanis azt prognosztizálta, hogy a 2021 novemberben és decemberben is (a korábbiakhoz képest) rendkívül magas 7,4 százalékos infláció rövid időn belül ismét lassulni fog, így éves szinten alig haladja majd meg az 5 százalékos szintet. Az első mondatban azért vetettünk fel két opciót is, mert akkor is több olyan szakértő véleményével is találkozhattunk, akik megkérdőjelezték a tervek hitelességét. Ez pedig nem csak azért fontos, mert egy ilyen tévedés folyamatos újratervezést von maga után, hanem mert a befektetőket is erőteljesen befolyásolja mindez.

Ha egy ország gazdasági vezetői elveszítik a hitelességüket, akkor nekik csak drágábban hajlandók hitelezni, ahogy a nemzeti valuta is sokkal könnyebben kerülhet eladói nyomás alá. Aki nem követte szorosan a tavalyi gazdasági folyamatokat, vélhetőleg az is szembesült azzal, hogy a fentiek nem csak tankönyvi fordulatok, hiszen a forint az egyik legrosszabbul teljesítő európai deviza volt.

Visszatérve a kormányzati és a szakmai előrejelzésekre, 2021 novemberében lapunk állandó külső publicistája, a jegybank korábbi elnöke, Bod Péter Ákos azt írta: „Bizonyos termékcsoportok, mint az energiahordozók ára nagyot esett, lefele húzta az inflációs indexet; amiatt a remélt fellendülés kezdetén csupán mérsékelt áremelkedés volt várható Európában. Ám a magyar inflációs mutatók már eleve felette voltak az uniós átlagnak, és huzamosabb ideje emelkedő trendet követtek. Ezért kellett megállapítanunk 2021 elején, hogy a magyar gazdaság helyreállítási fázisához képest túlságosan nagymértékű az árak emelkedése.” A szakértő azt is megjegyezte, hogy: „Az MNB árindex-felbontásában jól látható, hogy milyen erőteljesen hozzájárult az inflációhoz a keresletérzékeny termékek csoportja. A mögött pedig jórészt az a hatalmas pénzkiáramlás van, amelyet az Orbán-kormány tavaly nyáron elindított, és az újonnan bejelentett intézkedésekkel folytatni is akar, egészen a 2022-es választások idejéig. … A termékcikkcsoportos bontás azt erősíti meg, amit az MNB elemzése is sugall: erős a keresleti nyomás.”

Az tehát gyakorlatilag már az év kezdete előtt számítani lehetett arra, hogy erősen alultervezett az infláció, arra viszont már kevésbé, hogy egy független európai országot lerohan a szomszédja és egy értelmetlen véres háború kezdődik a szomszédunkban.

Az oroszok ugyanis nem csak az ukránok ellen indítottak háborút, hanem Európa ellen is, míg előbbit bombákkal és rakétákkal vívták, utóbbit szerencsére csak az energiahordozók korlátozásával. Emiatt – és nem a kormány által hangoztatott szankciók miatt - viszont az energiahordozók, főleg a földgáz ára brutálisan megdrágult évközben, ami begyűrűzött mind a termelői, mind pedig a fogyasztói árakba. Az energiaárak robbanása mellett az élelmiszerek követhetetlen drágulása volt a másik fő faktor a magyar infláció elszállásában. Utóbbi egyébként azért is különösen fájdalmas, mert a kormány ugyan az árstopokkal elvileg megpróbálta visszafogni az inflációt, a gyakorlatban azonban ezzel az eszközzel összességében többet rontott a helyzeten, mint javított. (Az ársopokról szóló összefoglalónkat az alábbiakban érheti el.)

A magyar kormány a saját hibáit szokás szerint külső okokkal fedte el, tavaly ezek „az elhibázott brüsszeli szankciók lettek”. Ennek kapcsán lapunk is számos cikket közölt, amelyekben a kormányzati blöff két fő elemét is cáfoltuk, egyrészt a szankciók nagyon komoly károkat okoznak az orosz gazdaságnak, ami tetten érhető a gazdasági visszaesésben éppen úgy, mint az ősz eleje óta egyre duzzadó orosz költségvetési hiányban. De a magyar kormány azon állítása sem állja meg a helyét, hogy a szankciók okozzák a magyar inflációt. Ezt igazolja az, hogy más régiós országokhoz képest 4-6 százalékponttal magasabb a pénzromlás hazai üteme, de szakmailag nem igazolható, hogy az Európában legmagasabb élelmiszerinflációt ez okozná.

Utóbbira egyébként érdemes külön is kitérni, hiszen az infláció kontrolljának felelőse, a Magyar Nemzeti Bank erről külön elemzést készített. Mielőtt erre kitérnénk természetesen érdemes megemlíteni, hogy nem csak a kormányzat lépései, és a fiskális gazdaságpolitika, de a forint bezuhanó és csak az év végén stabilizálódó árfolyamán keresztül a monetáris politika felelőssége is megkerülhetetlen. Az MNB ugyan folyamatosan emelte a kamatokat. A szakértők ugyanakkor felrótták Matolcsy Györgyéknek, hogy a kamatemelési ciklust egyrészt késve és lassan kezdték meg, másrészt az annak lezárásáról szóló kommunikáció is elhibázott volt, hiszen a romló inflációs adatok közepette egyértelmű felhívás volt a forint elleni spekulációra. Nem véletlen, hogy később mégis drasztikus lépésekre kényszerült az MNB, bár tény, hogy nem a jegybanki alapkamatot emelték meg, hanem az azzal gyakorlatilag „azonos polcra” emelt jegybanki betétek kamatát.

Visszatérve az MNB elemzésére, a jegybank szakértői a tavalyi infláció kapcsán azt állapították meg, hogy jórészt külső körülmények okozták, ezt támasztja alá, hogy globálisan évtizedek óta nem tapasztalható volt a pénzromlás. Ugyanakkor

az inflációs többletet, ami a hazai és más régiós országok szintje között tapasztalható, elsősorban a kormány lépéseire vezethetőek vissza.

Emiatt lett például a magyar élelmiszer-inflációs a legmagasabb az Európai Unióban. Az MNB azt is hangsúlyozza, hogy szinte minden termékfőcsoportban érdemben magasabb az áremelkedés a visegrádi régió átlagánál. Az ársapkák kritikájaként felróják azt, hogy csak a közvetlenül érintett termékek árát fixálták, a helyettesítő termékeknél jelentős áremelkedés történt. Emellett az ársapkák a kieső bevételek áthárítása mellett, egyes termelési vertikumokban (pl. tejtermékek) komoly zavarokat okoztak, további árnyomást eredményezve. Ezen logika szerint a kormány legfrissebb határozata, amelyben arra kötelezi az üzletláncokat, hogy a szokásos mennyiség kétszeresét tartsák készleten az ársapkás termékekből két okból sem feltétlen bölcs gondolat. Egyrészt az érintettek szerint irreális, mert a hazai beszállítók a mostani igényeket sem tudják kielégíteni. Másrészt az ebből eredő pluszköltséget ismét csak a vásárlókra fogják terhelni a kereskedők, ami tovább növeli az inflációt.

Az MNB szerint ugyan importárakba az árfolyam-leértékelődés hatása gyorsan beépült, ám némileg meglepő módon az árnövekedés az importtermékeket is meghaladóan, kifejezetten erőteljes volt a hazai előállítású feldolgozott élelmiszereknél az alacsony termelékenység és a verseny hiánya miatt. Az átárazás ráadásul nem csak az élelmiszereknél, de például az üzemanyagoknál is megjelent a jegybank elemzése szerint: az árrés emelkedése a piaci árazású üzemanyag-piacon is megfigyelhető volt. Összességében az ársapkák a közvetett csatornákon keresztül mintegy 3-4 százalékpontos inflációs hatást generáltak, amelyek hatása az ársapkák kivezetésével még inkább egyértelművé válik.

Mindezeket figyelembe véve nem meglepő, hogy hónapról hónapra gyorsult a magyar infláció, amely májusban előbb a 10, majd szeptemberben már a 20 százalékos szintet is átlépte. Ráadásul, míg az EU nyugati országaiban és az Egyesült Államokban a fogyasztói árak növekedése határozottan lassulni kezdett, nálunk még mindig gyorsuló fázisban van a drágulás. Az csak valamikor a következő hónapokban 25-30 százalék közötti szinten fog tetőzni.

Hogy a kilátások se legyenek túl biztatóak, az idei évben sem lesz jobb a helyzet, éves átlagban ugyanis akkor is 15 százalék feletti inflációt vár a jegybank, sőt immár a kormány prognózisa is ilyen fogyasztói árindex növekedésről szól.

Az MNB előrejelzése szerint az élelmiszerek továbbra is fokozott, 30 százalék körüli mértékben drágulhatnak.

Ráadásul, ahogy arra fentebb tettünk utalást, a kormány legutóbbi lépései ennek a drágulásnak meg is ágyaznak.

A nagy kérdés most az, hogy az idei év utolsó negyedévében, amikor a tavalyi nagy ugrások, így például a rezsiemelés, az üzemanyagok piaci árassá válása, a rendkívül gyors élelmiszeráremelkedés, stb. kiesnek a bázishatásból, akkor valóban látványos lassulást látunk-e. A kormány és a jegybank is meg van erről győződve, az MNB szerint ennek köszönhetően 2024 első felében visszatérhetünk a tolerancia sávba, vagyis 4 százalék alatti lehet a pénzromlás üteme. Más véleményen van erről a cikk elején is idézett Bod Péter Ákos, a közgazdász professzor úgy látja ugyanis, hogy tartósan magas maradhat a hazai infláció.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!