5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Valamint a dohánykoncesszióból befolyó bevételek elszámolása is változik, aminek szintén ez a hivatal lesz a nyertese.

Azt nem tudjuk eldönteni, hogy ez jó vagy rossz hír a dohányosok számára, de egy, a parlament előtt lévő törvényjavaslat értelmében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) helyett a jövőben egy nemrég felállított állami hatóság fog dönteni a dohánygyártmányok kiskereskedelmi eladási áráról. A módosítást követően az árakat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) teszi majd közzé.

A jövőben ne a NAV honlapján keresse, mennyibe kerül a cigi
A jövőben ne a NAV honlapján keresse, mennyibe kerül a cigi

A hatóság októberben kezdte meg működését. Az elvileg a kormánytól független, az Országgyűlésnek beszámolási kötelezettséggel tartozó szervezet létrehozása mögött sokan azt a kormányzati szándékot sejtik, hogy ha 2022-ben választási vereségbe futna bele a Fidesz, akkor is maradjon olyan terület az irányítása alatt, amellyel érdemben tudja befolyásolni az ország ügyeit.

 Az SZTFH éppen megfelel ennek a célnak: tevékenysége átfogja a szerencsejáték ipart, a bírósági végrehajtást, valamint a felszámolásokat, továbbá a dohányipart. Valamint friss szerzeményként a bányászati jogok kezelését, ami irdatlan, ezermilliárdos vagyontömeg feletti döntési jogot biztosít a szervezet számára. Ezek között összefüggést találni nem könnyű, az első és a harmadik területet a koncessziós kötelezettség köti össze, egyébként laza szövetű a feladatlista.

A hatóság élére pedig a múlt hónap elején nevezték ki az Orbán-adminisztráció egy kipróbált, megbízható emberét, Bíró Marcellt. A mandátuma 9 évre szól, csakúgy, mint a négy elnökhelyettesé. Ez az időszak természetesen bőven túlnyúlik a következő kormányzati cikluson, azaz amennyiben ellenzéki győzelem születne a választáson, akkor a hatósághoz tartozó ügyekben egy, a fideszes hátországra stabilan építő vezetőség fog dönteni. Ez is táplálja a gyanút, hogy a hatalom átmentésének eszköze lehet az SZTFH az ellenzéki időszakra készülve.

Ennyit a háttérről, nézzük, mit tartalmaz még a javaslat. Azt már említettük, hogy a dohánytermékek kiskereskedelmi árát a jogszabály hatályba lépésétől - 2022. január elsejétől - az SZFTH fogja közzétenni. Akinek fontos volt ez az információ, az eddig a NAV honlapján találta meg a részleteket, de mint a törvénymódosítás indoklása felhívja rá a figyelmet, az ár meghatározásához szükséges előkészítő munka - tulajdonképpen a teljes dohánypiac felügyelete - már a hatóság hatásköre. Ebbe a körbe tartozik az árak regisztrációja, feldolgozása, továbbítása. Október elsejétől pedig a szervezet piaszabályozó, hatósági jogkörrel is rendelkezik, így már csak az árak közzététele hiányzott a feladatlistáról.

A változtatás azonban nem merül ki ennyiben, sőt! A javaslat egy másik pontja új alapokra helyezi a hatósághoz befolyó dohánykoncessziós bevételek elszámolását. A hatályos szabályozás szerint a beszedett koncessziós díjak nettó összegét a kincstár által - a koncessziós díjak központi kezelésű előirányzatként történő elszámolása céljából - vezetett fizetési számlára, a koncessziós díjat terhelő általános forgalmi adót pedig az állami adóhatóságnak utalják át, a tárgyhónapot követő hónap huszadik napjáig. 

Ezzel szemben a jövőben a beszedett koncessziós díjak, jogosultsági díjak és ezen felül keletkező egyéb bevételek elszámolása során az államháztartásról szóló törvény idevágó rendelkezése szerint kell eljárni. Ez a jogszabályi rész az alábbiakat mondja ki:

"Állami vagyonelemek - így különösen gazdasági társaságok, befektetési alapok és kockázati tőkealapok - felett törvényben és miniszteri rendeletben kijelölt, továbbá a Vtv. 3. § (5) bekezdése szerinti megállapodás alapján tulajdonosi jogok gyakorlására feljogosított szervezet, vagy személy (a továbbiakban: kijelölt tulajdonosi joggyakorló) által, e minőségében beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat (a továbbiakban: tulajdonosi ügylet) központi kezelésű kiadási előirányzaton kell megtervezni és elszámolni. A fejezet irányítói hatáskörrel rendelkező tulajdonosi joggyakorló tulajdonosi ügyleteit az általa irányított fejezetben kell elhelyezni. A költségvetési szerv tulajdonosi joggyakorló tulajdonosi ügyleteit e szerv költségvetését tartalmazó fejezetben kell megjeleníteni. A további szervek, személyek tulajdonosi ügyleteinek elhelyezését ezek tevékenységének szakmai kapcsolódása határozza meg, a gazdasági társaságként működő szerv tulajdonosi ügyletei a felette tulajdonosi jogokat gyakorló szerv költségvetési fejezetében jelennek meg elkülönítve."

A továbbiakban tehát nem költségvetési bevételként kerül elszámolásra ez a tétel, hanem tulajdonosi ügyletként.

A változás lényege értelmezésünk szerint ott ragadható meg, hogy a törvény hatályba lépését követően az említett bevételek nem folynak át a hatóságon, hanem ott maradnak, helyben. Ezekről a pénzekről, azok felhasználásáról tehát a hatóságnál dönthenek a továbbiakban, biztosítva a szervezet működtetésének fedezetét, egyben kontrollt adva a dohánypiaci koncessziós bevételek felhasználása felett az államtól független szervezetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!