5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GKI szerint észszerűen megvalósítható lenne az összes pedagógus keresetének a diplomás átlagra való emelése 2025-ig, csak akarni kellene.

A magyar oktatás helyzete romló/stagnáló az utóbbi évtizedben (ezt a Pisa tesztek és a kompetencia mérések is jelzik), amelyhez hozzájárul a pedagógusok szakmai erkölcsi és anyagi megbecsültségének drasztikus csökkenése is. Ennek következménye, hogy kevesen akarnak tanárok, tanítók lenni, illetve, hogy a már kiképzett pedagógusok között is sok a pályát elhagyó.

Elképesztő lemaradásban a pedagógusbérek

Az okok szerteágazók, a GKI Gazdaságkutató friss elemzése csak a gazdasági természetűeket vizsgálja. A 2000-es évek eleje óta az óvodai, valamint az alap-és középfokú oktatásra fordított nominális kiadások (hasonlóan az összes oktatási kiadáshoz) becslésük szerint 2,3-szeresére nőttek ugyan 2001-2020 között, azonban a kiadások reálértéke csak 15,4 százalékkal nőtt. Mindez oda vezetetett, hogy a vizsgált kör részesedése a GDP-ből 3,5 százalékról 2,6 százalékra esett vissza (a teljes oktatási kiadás esetében 5 százalékról 3,8 százalékra.

Az óvodai nevelési, valamint az alap- és középfokú oktatási kiadások nominális és reálértéke, valamint ennek aránya a GDP-hez, 2001-2020 (milliárd Ft, %) Forrás: KSH adatok alapján GKI Zrt. becslés
Az óvodai nevelési, valamint az alap- és középfokú oktatási kiadások nominális és reálértéke, valamint ennek aránya a GDP-hez, 2001-2020 (milliárd Ft, %) Forrás: KSH adatok alapján GKI Zrt. becslés

Mivel az oktatási kiadásokon belül meghatározó a pedagógusok bére, ezért a GDP részarány csökkenésének oka, hogy a pedagógusbérek nem tartottak lépést a GDP növekedési ütemével sem. Ennek következménye, hogy a többi foglalkozáshoz képest jelentős kereseti hátrány alakult ki. Ez különösen szembetűnő a fegyveres testületek diplomásaihoz képest, ahol 1,8-2,1-szeres a többlet, de a (sok érettségizettet is foglalkoztató) rendőrségi átlag is 22-42 százalékkal magasabb, mint az alap- és középfokú oktatásban foglakoztatott diplomások keresete. Ráadásul a különbség nő az életkor szerint (a 30 év alatti rendőrök keresete 24-43 százalékkal haladja meg a pedagógusukét, ami 50 év felett 45-66 százalékra nő). Csak érdekességként említjük meg, hogy a pedagógusbérekről döntő törvényhozó, miniszter vagy államtitkár keresete 2021-ben (tehát a nagy emelés előtt) 3,5-4-szerese volt a szintén diplomás pedagógusokénak.

Egyes foglalkozások havi átlagkeresete 2021-ben (ezer Ft). Forrás: KSH
Egyes foglalkozások havi átlagkeresete 2021-ben (ezer Ft). Forrás: KSH

Degradáló a diplomás bérek 80 százalékát megcélozni, de még az sem lesz meg

Az EU nyomására a kormány is belátta, hogy a keresetek ilyen alacsony szintje az állami oktatás ellehetetlenülését okozza (a minapi hír szerint legalább 8-16 ezer pedagógus hiányzik a közoktatásból). A javalat szerint a 2025-ig terjedő időszakban 77 százalékkal emelik a pedagógusok keresetét, amely a kormányzati várakozások szerint akkorra a diplomás átlagbér 80 százalékát fogja elérni. (Ez utóbbi önmagában is leértékeli a pedagógus hivatást, hiszen ugyanannyi idejű tanulást 20 százalékkal kevesebbre értékeli - hívja fel a figyelmet a GKI). További probléma, hogy a jellemzően egyetemi diplomás tanári fizetést nem az egyetemi diplomás átlaghoz kívánja felzárkóztatni (A főiskolai és az egyetemi diplomás kereset között 43 százalékos különbség van a KSH adatai szerint.)

Ha a tervezett (kormányzati) értékkel számolunk, illetve figyelembe vesszük, hogy közben az egyéb diplomások bére is emelkedik, akkor a GKI becslése szerint a tanárok bére az egyetemi diplomás bér 74 százalékát, a tanítóké pedig a főiskolai végzettségűek 61 százalékát (a jelenlegi 54, illetve 45 százalékhoz képest) fogja elérni 2025-ben. Ennek oka, hogy a várható magas infláció miatt a diplomás bérek a GKI várakozásai szerint közel 31 százalékkal fognak emelkedni 2022-höz képest.

A tanítók és a tanárok átlagkeresete a főiskolai/egyetemi végzettségűek átlagkeresetéhez képest, 2019-2025 (2022-től a tervbe vett béremelések alapján). Forrás: KSH adatok, illetve KSH adatok alapján GKI Zrt. becslés
A tanítók és a tanárok átlagkeresete a főiskolai/egyetemi végzettségűek átlagkeresetéhez képest, 2019-2025 (2022-től a tervbe vett béremelések alapján). Forrás: KSH adatok, illetve KSH adatok alapján GKI Zrt. becslés

Mennyibe kerülne a tisztességes béremelés?

A GKI megbecsülte, hogy milyen költségvetési kiadásokkal jár a tervezett béremelés, illetve, hogy mivel járna, ha az alap- és középfokú oktatásban dolgozók a megfelelő diplomás bér 100 százalékát kapnák meg már 2023-tól. Ez alapján a kormányzati javaslat 2025-ig összesen közel 892 milliárd forintba kerülne úgy, hogy 2025-ben 480 milliárd forinttal lenne több kiadás, mint 2022-ben. (A nettó költségvetési kiadás ugyanakkor 2025-ig összesen 525 milliárd Ft-ra rúg, s 2025-ben 311 milliárd Ft-ot tesz ki.)

A vizsgált pedagógus körben a diplomás bérek 2023-as elérése összesen bruttó 2000, nettó 1177 milliárd forintba kerülne 2025-ig (akkor a kiadások bruttó 770, nettó 450 milliárd Ft-tal lennének magasabbak, mint 2022-ben). Mivel a GDP 27,5 ezer milliárd Ft-tal nő 2025-re (2022-höz képest), ezért a GDP arányos bruttó kiadásnövekedés a kormány tervei szerinti béremelés esetében átlagosan 0,15 százalékot tenne ki, míg a teljes kereset felzárkóztatás miatti bruttó kiadás átlagosan a GDP 0,32 százalékát érné el. A nettó kiadás rendre a GDP 0,1 százaléka, illetve 0,21 százaléka lenne.

A tervezett intézkedések, valamint a diplomás bér 100%-ának elérése esetén a költségvetési kiadások bruttó és nettó adott évi növekedése, 2022-25 (millió Ft) Forrás: GKI Zrt. becslés
A tervezett intézkedések, valamint a diplomás bér 100%-ának elérése esetén a költségvetési kiadások bruttó és nettó adott évi növekedése, 2022-25 (millió Ft) Forrás: GKI Zrt. becslés

Az összes közoktatásban dolgozó bérének rendezése (a megfelelő diplomás bérek elérése) 2025-ben bruttó 1100 milliárd Ft (nettó 667 milliárd Ft) többlet kiadást jelentene, ami a 2025-ös GDP 1,1 százaléka (a nettó kiadás a GDP 0,7 százaléka lenne). A költségvetési főösszeghez képest a kiadások aránya 2025-ben az alap- és középfokú oktatásban/nevelésben dolgozók keresetemelkedése miatt a kormányzati béremelési javaslat alapján 2,4 százalék (jelenleg 1,8 százalék), a megfelelő diplomás bér elérése esetén 3,1 százalék, míg a minden pedagógusra kiterjedő kereset felzárkóztatás a megfelelő diplomás bérre 4,6 százalék lenne.

Vagyis a GKI szerint észszerűen megvalósítható lenne az összes pedagógus keresetének a diplomás átlagra való emelése 2025-ig, csak akarni kellene.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!