3p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Olyan szép alagutat fúrtak Sopronnál, hogy Szíjj László megvette a konzorciumi partnerét.

A NER oszlopos tagjaként jegyzett Szíjj László központi cége, a Duna Aszfalt Zrt. megvette a cseh hátterű Subterra-Raab Kft.-t. A kapcsolat nem új: a milliárdos cégei korábban konzorciumi partnerként dolgoztak együtt az út-, híd- és alagútépítő társasággal. A tranzakciót már engedélyezte is a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A hivatal a CERHA HEMPEL Dezső és Társai Ügyvédi Iroda által képviselt Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-nek a Subterra-Raab Kft. feletti közvetlen egyedüli irányításszerzésével megvalósuló összefonódás tárgyában vizsgálat elrendelésére okot adó körülmény nem áll fenn 

– hangzik a GVH döntése.

Már az ügyvédi iroda is érdekes választás. Lapunk írta meg 2023 őszén, hogy jól megfizetett globális jogász hálózat segíti az Orbán-rendszert. Ez továbbra is igaz: a Cerha Hempel Közép- és Kelet-Európa egyik vezető társasági ügyvédi irodája, amelynek központja Bécsben van. A Rogán Antal kabinetminiszter alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda is szerződött már a Cerha Hempel Dezső és Társai Ügyvédi Irodával gyorsforgalmi utak üzemeltetésével kapcsolatos közbeszerzési jogi tanácsadásra. Az ügyvédek most Szíjj László cégbirodalmának terjeszkedését segítették elő.

Átfúrtak egy dombot az autóúthoz
Átfúrtak egy dombot az autóúthoz
Fotó: MTI

A Subterra-Raab Kft. anyacége, a cseh Metrostav Európa egyik legnagyobb alagútépítő cége. A Subterra-Raabbal pedig Szíjj Lászlónak bőségesen vannak tapasztalatai.

Tavaly december közepén készült el az M85-ös autóút építésének egyik leglátványosabb része, az M85 Sopron-Észak (Fertőrákos) csomópont – Sopron országhatár szakaszon megvalósuló Bécsi-dombi alagút és a hozzá kapcsolódó 2x2 sávos gyorsforgalmi út. Maga Orbán Viktor miniszterelnök vágta át ünnepélyesen a nemzeti színű szalagot az átadón.

Nem marad más hátra, minthogy az M85-ös új szakaszát átadjam Önöknek, és köszönetet mondjak mindenkinek, aki részt vett az építésében. Köszönjük! 

– fogalmazott a kormányfő.

A bruttó 67,2 milliárd forint értékű fejlesztés részeként a Bécsi-dombi alagút az első olyan magyarországi gyorsforgalmi úti alagút, amely teljes egészében állami beruházásban valósult meg. A kivitelezést az SDD Konzorcium (Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft.) végezte.

A Dömper Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. 2022-ben került Szíjj László csoportjához. Az ünnepélyes átadón pedig már tudhatták a felek, hogy a NER bekebelezi a cseh hátterű Subterra-Raab Kft.-t is, hiszen a GVH-hoz december 3-án érkezett be a kérelem. A csehek nagyon értenek az alagutakhoz. A G7.hu írt arról, hogy a győri fiókteleppel rendelkező Subterrát a hatvanas években alapították, az építőipari cégnek Csehország és Magyarország mellett Németországban és Svédországban is van érdekeltsége. A cégcsoportot 2004-ben vásárolta fel a legnagyobb cseh építőipari óriás, a Metrostav-csoport. A Metrostavot még 1971-ben alapították meg egy állami cég leányaként, azzal a céllal, hogy az egyik prágai metróvonalat építsék meg.

Stabil céggel gyarapodott Szíjj László birodalma: a Subterra-Raab Kft. 2023-ban 7,1 milliárd forintos forgalom mellett 146,5 millió forintos nyereséggel zárt. A csehek csak a győri fióktelepet adták el, a magyarországi központi cégüket, a Subterra a. s. Magyarországi Fióktelepet megtartották. Ennek megszerzése már nagyobb falat lenne, hiszen 100 milliárd forint feletti éves bevétellel rendelkezik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!