3p

A legtöbb helyen a légitársaságok eleve berakják a jegybe a terheket.

Az utasokat terhelő különféle plusz költségek közül az adókat sehol sem hívják extraprofit adónak és többnyire már benne vannak a végső árban. Van olyan ország, ahol nem az állam, hanem az adott repülőtér üzemeltetője kapja az összeg egy részét és csakis fejlesztésre fordíthatja azt.

Júliustól Ferihegyen új sarc lesz. Fotó: pixabay
Júliustól Ferihegyen új sarc lesz. Fotó: pixabay

Nagy-Britanniában Air Passenger Dutynak hívják és 13 font (mintegy 11 euró) induló utasonként. De csak a 2000 tengeri mérföldön belüli célpontokra érvényes, vagyis Európa túlnyomó részére. Az adót csak azoknak kell kifizetniük, akik 20 főnél több utast szállító gépen utaznak. Szerencsére a tranzitutasokra nem vonatkozik, így például aki Amerikába megy és 24 óránál kevesebb a csatlakozási ideje, az mentesül ez alól. Az adót visszafizetik, ha nem valósul meg az utazás.

Jó hír az Írországba repülőknek, hogy 2014 óta megszüntették ezt a légiutasokat terhelő adót. Svájcban majdnem bevezették, de az olajlobbi elérte, hogy népszavazást írjanak ki az ilyen adókról, s a megjelentek 52 százaléka ellenezte, így most nincs ilyen néven plusz adó az alpesi országban. Eredtileg 30-120 svájci frank (29-110 euró) közötti adót fizettettek volna attól függően, hogy milyen messzire utazik valaki.

Ausztriában 12 eurót számítanak fel utasadó címen, korábban az útvonal hosszától függően több is lehetett, de ezt eltörölték és most egységesen ennyi. A 350 kilométernél kisebb távolságra menő járatoknál 30 euró pluszt kell fizetni minden utasnak.

Hasonló ellenösztönzés lépett életbe idén Belgiumban. Ebben a kis országban 10 eurós tarifával büntetik azokat, akik 500 kilométeren belüli járatot vesznek igénybe és csak 2 eurót kell fizetnie annak, aki ennél messzebbre megy. Kimondott cél ezzel, hogy a vonatokra tereljék át a rövidebb távra utazókat.

Légiközlekedést terhelő adók

  • indulási /érkezési adó
  • kerozin adó
  • leszállási díj
  • utasforgalmi adó
  • egyéb környezetvédelmi adó

Németországban 13 euró a tarifa Európán belül, viszont Észak-Afrikába és a Közel-Keletre 33 euró. Svédország 2018-tól kér ilyen adót, mértéke 6 euró Európán belül és csak a 10 főnél többet szállító repülők esetében kell fizetnie az utasnak a legtöbb európai célpontra. Ha Észak-Amerikába, Oroszországba, Közép-Ázsiába vagy a Közel-Keletre utazunk, akkor 25 eurót számolnak fel.

Nézzük, mi a helyzet a magyarok által kedvelt néhány távolabbi célországban! Egyiptomban 2019 óta 25 dollárt kérnek a külföldi induló utasoktól. A szintén szeretett Törökországban jobb a helyzet, mert ott csak a török állampolgártól szedik be, nekik 10 eurót kell fizetniük. Thaiföldön sokkal régebben, már 2007 óta létezik, 33 amerikai dollár ez az adó. Érdekesség, hogy tavaly óta az érkező utasoktól is beszednek adót, mintegy 15 dollárt.

Kanadában repülőtere válogatja, hogy mennyi adót kell leróni. A sáv 0 és 40 kanadai dollár között húzódik (maximum 30 dollár), a befolyt összeget elvileg a reptér fejlesztésére fordítják. Kínában egységesen 16 amerikai dollár a tarifa, minden induló utas fizeti és része a jegyárnak. Hongkongban 120 hongkongi dollárt (23 amerikai dollárt) kell fizetni a légiutasoknak és 18-at, ha komppal mennek külföldre, de bizonyos esetekben visszajár a pénz. Mexikóban a 65 dollárt minden külföldivel kifizettetik, kivéve a rezidenseket. Japánban 2019 óta 9 dollárt kérnek minden utastól, sőt a kompokon is, ha azok külföldre mennek.

(via Wikipedia)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!