5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Tavaly is veszteséges lett Magyarországon a Csíki Sör, ami egy újabb érv lehetett amellett, hogy a kormánypártoknak miért kellett villámgyorsan átírniuk a sörpiaci szabályokat. 

Budapesten nyáron nyílt meg a Tiltott Csíki Söröző és Étterem a Mechwart ligetnél és gyakran alig van üres asztal a teraszán, de ez nem azt jelenti, hogy a csíkszentsimoni kézműves sör piaci helyzetével minden rendben lenne Magyarországon. A Csíki Sör Magyarország Kft. tavalyi beszámolója szerint pénzügyi gondokat jelez. Ez pedig magyarázatul szolgálhat arra, hogy Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő kezdeményezésére miért kellett a nyáron mindenféle előjel nélkül, rapid módon átírni a hazai sör- és üdítő italpiac szabályait.

A gazdálkodás rövid távú finanszírozása nem megfelelően biztosított. A hosszú távú likviditás gyengült

- olvasható a Csíki Sör Magyarország Kft. 2019-es beszámolójában.

Ezek a mondatok nem csengenek túl jól és a számok is arról tanúskodnak, hogy a cégnek nem jött kimondottan rosszul, hogy a kormánypárti kétharmad úgy írta át a kereskedelmi szabályokat, hogy az éppen az erdélyi székhelyű társaság számára lett kedvező.

A Csíki Sör Magyarország Kft. 2016-ban alakult és a legjobb évét 2017-ben produkálta, pont abban az évben, amikor a Csíki Sör és a Heineken Románia közötti névhasználati vita kicsúcsosodott. A holland sör fogyasztása ellen például fideszes politikusok is bojkottot hirdettek: ebben az évben 1,1 milliárd forint árbevétel jött össze, de ez is csak 89 millió forintos veszteséghez lett elég.

Azóta viszont ez a teljesítmény is csak álom maradt: 2018-ban egymilliárd forintos forgalom mellett még masszívan veszteségesek voltak: 278 milliós mínuszt kellett elkönyvelniük. Tavaly pedig már az egymilliárd forintos forgalom sem lett meg: 947 millió forint árbevétel mellett ezúttal 161 millió forint lett a vesztesége a Csíki Sör Magyarország Kft.-nek.

Idén pedig a koronavírus-járvány aligha kedvezett a cég fejlődésének.

Tíz százalékkal, 1,8 millió hektoliterre csökkent az öt legnagyobb magyar sörgyártó idei második negyedéves forgalma 2019 azonos időszakához képest a vendéglátó és a rendezvény szektor leállása és a vártnál lassabb helyreállása miatt

- közölte Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) vezetője július közepén. Igaz, a Nielsen piackutató szerint a kijárási korlátozás idején, vagyis március-áprilisban, 25 milliárd forint feletti forgalmat bonyolított a sör hazai kiskereskedelme, amely 18 százalékos értékbeli és 13 százalékos mennyiségi növekedést jelent. A jelek szerint azonban ezt követően nem alakult fényesen az értékesítés. Normál évben pedig nagyot szakíthattak volna a piaci szereplők, hiszen idén labdarúgó Eb és olimpia is színesítette volna a nyári programokat, ezek az események pedig fel szokták lendíteni a sörfogyasztást.

Összességében tehát néhány éve Magyarországon is próbálja megvetni a lábát a Csíki Sör, de ez az elmúlt időszakban akadályokba ütközött és csak a veszteséget termélték. A tulajdonos a Lixid Project Srl. nevű romániai cég, amely mögött főtulajdonosként Lénárd András neve áll. S aki a 24.hu-nak adott interjúban panaszkodott is a multikra, akik szerinte kiszorítják őt a szupermarketekből és az éttermekből.

Kevésbé ismert, de az Átlátszó még 2017-ben megírta, hogy a pozsonyi illetőségű AZC.as nevű cégen keresztül Spisák Róbert a csendestárs Lénárd András mellett. A hvg.hu pedig interjút is készített az üzletemberrel, aki elmondta, hogy Magyarországon például a Várda Drink teljes egészében az AZC tulajdonában van. 

A Várda-Drink csoport a magyar szeszesital piac egyik legnagyobb szereplője, széles termékskálájával a magyar pálinka piac egyik meghatározó gyártó cége.

- olvasható a Várda-Drink bemutatkozásában. A Várda-Drink Zrt.-ben igazgatósági tag Spisák Róbert, a cég maga pedig remek számokkal rendelkezik: 2018-ban 8,2 milliárd forintos forgalom mellett 421 millió forintos profit jött össze. Osztalék formájában pedig 630 millió forintot vettek ki a cégből Tavalyi beszámolójuk még nem ismert.

Ha pedig Kisvárda, akkor Seszták Miklós. A Várda-Drink weboldalán első hírként szerepel, hogy 2018. októberében átadták a cég új italkereskedését Kisvárdán. A nemzeti színű szalagokat Seszták Miklós kormánybiztos, a térség fideszes országgyűlési képviselője (volt miniszter), Leleszi Tibor, Kisvárda fideszes polgármestere, valamint Pavol Hamzik, Szlovákia magyarországi nagykövete vágta át.

A pálinka tehát jól fogy, de a Csíki Sörrel még akadtak gondok. Ezen segíthet, hogy a Kósa Lajos-féle törvénymódosítás úgy írta át a szabályokat, hogy megszüntették a termékkizárólagosságot biztosító szerződések rendszerét. Az ilyen szerződések a politikus szerint korlátozták a versenyt és hátrányosak voltak a hazai kézműves-, kisméretű gyártók és forgalmazók számára. Így a jövőben már a csapolt sörök húsz százalékának kisüzeminek kell lenniük azokon a vendéglátóhelyeken, amelyek szerződésben állnak a nagy gyárakkal.

Nyilvánosan egyik nagy multi sem véleményezte a történteket. Pedig nagy pénzről van szó (a holland tulajdonban lévő Heineken magyarországi cége például tavaly 63,9 milliárd forintos árbevétel mellett 4 milliárd forintos profitot ért el, amit osztalék formájában ki is fizettek a tulajdonosnak), és a végén akár Brüsszel döntheti el a jogi vitát évek múlva. Erről itt írtunk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!