5p

A büdzsé korábban még teljes egészében átengedte a súlyadónak is nevezett gépjárműadóból származó bevételeket az önkormányzatoknak. A NER központosítási törekvése először még ennek az összegnek „csak” 60 százalékát, majd a világjárvány óta az egészet magáévá tette. Bár a lehetőség megvan, de politikai szándék nem látszik arra, hogy bármennyit is visszaadjanak belőle a helyhatóságoknak.

A múlt héten minden bizonnyal a kedves olvasó is befizette a gépjárműadó első félévi részletét. Az éves szinten pár tízezer forintra rúgó tételre még azt is mondhatjuk, nem vészes, ki lehet gazdálkodni. Nemzetgazdasági szinten összességében sem eget rengető összegről van szó: az ebből származó bevételek éves szinten 100 milliárd forint körül alakulnak, ami tényleg eltörpül a büdzsé ezermilliárdjai között.

Nem csoda hát, hogy

sokáig a központi költségvetés is lemondott erről az adóbevételről, mégpedig az önkormányzatok javára.

Nem új keletű adózási formáról van szó, az 1992 óta hatályos törvény szerint kell most is fizetni – igaz, a jogszabály maga számtalanszor módosult.

Noha önkormányzati szinten szeretik hangoztatni, hogy a kormány elvette tőlük a gépjárműadót, azért ez ebben a formában nem teljesen igaz. A súlyadónak vagy teljesítményadónak is nevezett közteher ugyanis hivatalosan állami bevétel volt világéletében. Annak nyilvántartása, beszedése, behajtása stb. pedig az adott önkormányzat feladata volt, cserébe az Országgyűlés minden évben a költségvetési törvényben rögzítette, hogy a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 100 százaléka az önkormányzaté.

Az önkormányzatnak az ehhez a bevételhez fűződő jogát magának a törvénynek a preambuluma is rögzíti:

„Az Országgyűlés a motorizációval járó közterhek arányosabb elosztása, a települési, a fővárosban a kerületi önkormányzatok bevételeinek gyarapítása, valamint a közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítése érdekében a gépjárművek adójáról a következő törvényt alkotja:”

– szól a jogszabály. Így azután egészen 2013-ig hiába is keressük a gépjárműadóból származó bevételek sort a büdzsében.

Innen kezdve azonban megváltozott a szokás, az önkormányzati rendszer átalakításával, például az adósságkonszolidációval, feladatmegosztással stb. együtt

a kormányzat a centralizáció következő lépéseként a gépjárműadó 60 százalékát átutaltatta magának,

ám az adóztatási feladatok maradtak az önkormányzatoknál. Az ekkor éves szinten 70-80 milliárd forintot jelentő bevételi forrás a központi költségvetés számára 40-50 milliárd forint pluszt jelentett, az önkormányzatoknál pedig mintegy 30-35 milliárd forint maradt.

Már a gépjárműadót is a NAV kezeli, az önkormányzatoknak nincs közük hozzá. Fotó: Mónus Márton / MTI
Már a gépjárműadót is a NAV kezeli, az önkormányzatoknak nincs közük hozzá. Fotó: Mónus Márton / MTI

Hogy ez sok vagy kevés? Az Index korábbi összeállításából az derül ki, a gépjárműadó aránya a települések költségvetésében egyetlen településtípus esetén sem érte el a 2 százalékot. Ha csak az önkormányzat közhatalmi bevételeit, tehát a saját maga által beszedett bevételeket nézzük, akkor pedig azt látjuk, csak a községek esetében volt számottevő (18,8 százalék) az összeg. Valóban, gondoljunk bele, hogy egy ipari üzemmel rendelkező város helyi iparűzési adóból (hipa) származó bevétele máris nagyságrendekkel nagyobb összeg, mint az a tízezer forint, amit Kovácsék évente befizetnek a tizenöt éves Suzukijuk után. Ám egy kistelepülés, ahol a „legnagyobb” hipabefizető a helyi kisbolt, és a lakosok autóval ingáznak a munkahelyükre, óriási tételnek minősült az önkormányzatnak a helyiek gépjárműadójából származó bevétel.

A múlt idő nem véletlen. A kormány 2020 tavaszán döntött úgy, „ide neki az oroszlánt is”, így a pandémia okozta veszélyhelyzet ürügyén egy kormányrendelettel arról határozott, a gépjárműadó önkormányzatokat megillető részét nemes egyszerűséggel elveszi, és azt a Járvány Elleni Védekezési Alapba irányítja át. Ez abban az évben 33,8 milliárd forintot tett ki.

A veszélyhelyzeti intézkedés ideiglenessége már-már a szovjet csapatok „ideiglenes” magyarországi állomáztatására hasonlít, ugyanis a települések azóta nemhogy nem kaptak vissza semmit, de további centralizáció címén az adóztatási jogukat is elvették, a gépjárműadóval kapcsolatos minden eljárás a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) került.

Vagyis – dacára a törvény preambulumának – az önkormányzatok egy fillért nem látnak abból a pénzből, ami

egyrészt korábban még az ő szabadon felhasználható forrásuk volt, másrészt amit azon önkormányzati utak karbantartására, felújtására tudtak fordítani, ahol a település lakosainak autói közlekednek.

Az internetes népművészet is felkapta. Fotó: Napi kátyú / Facebook
Az internetes népművészet is felkapta. Fotó: Napi kátyú / Facebook

Hogy ez változni fog-e, arról egyelőre nincsenek hírek, bár a központosítás szemmel láthatóan lételeme a NER-nek. A gépjárműadó központi kezelésbe vétele nagyon hasonlóan történt, mint a hipa esetében, ám utóbbinál az önkormányzat részére történő visszaosztás megoldott. Így gyakorlati akadálya nincs annak, hogy az önkormányzatok ismét részesüljenek ebből a közteherből. Csupán politikai akarat kérdése, hogy a kormányzat lemond-e nagyjából két évre elegendő propagandapénzről.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!