5p

Szép csendben gyarapszik az egészségügyi szolgáltatók köre a hazai bevásárlóközpontokban és egyes nagyobb irodaházakban. Úgy kell ez a bérbeadóknak, mint egy falat kenyér. Itthon és Amerikában is.

A járványnak lehetnek pozitív hatásai, legalábbis így érezheti nagyon sok plázaüzemeltető és több irodaház bérbeadója is. Új bérlő osztály jelent meg vagy erősítette meg látványosan helyzetét egy-egy ilyen kereskedelmi ingatlanban: az egészségügyi szolgáltatóké. Az egyik ilyen éppen Budapesten készül nagy területet lekötni, várhatóan ez lesz a legnagyobb, egészségügyi magáncég által bérelt terület egy itteni irodaházban. Arról nincsenek kimutatások, hogy például a teljes budapesti pláza -és irodaállományból mekkora szeletet hasítanak ki ezek a szolgáltatók, de hogy dinamikusan növekvő az arány, az biztos. Erről bárki meggyőződhet, aki ellátogat egy nagyobb bevásárlóközpontba vagy betér a főbb irodaházi körzetekben álló épületek valamelyikébe.

Jó bérlő partnerek  a laborok a plázákban és irodaházakban  (forrás: pixabay.com)
Jó bérlő partnerek a laborok a plázákban és irodaházakban (forrás: pixabay.com)

A modern hazai üzleti ingatlanpiac beindulása, vagyis úgy 25-28 éve óta az elmúlt négy-öt évben gyorsult fel az a folyamat, amit a járvány tovább lökött. A plázák fejlődésének első évtizedeiben jobbára abban merült ki az egészségügy jelenléte, hogy gyógyszertárak, masszázsszalonok, fitnesz termek és étrend kiegészítőket árusító boltok béreltek területet. Egyenként nem túl nagyot, úgy 20-150 négyzetméter körül.

A mostani évtized elejétől nagyobb számban jelentek meg a fogászatok, majd amikor országos hálózattá tudott nőni egy-egy magyar vagy nemzetközi tulajdonú nagy, komplex egészségügyi szolgáltatást nyújtó és főleg vállalati ügyfelekre célzó társaság, akkor vezető budapesti, majd egy-két nagyvárosi plázában is helyet követeltek maguknak. Később a legnagyobb presztízsű irodaházakban is megjelentek. Ha úgy tetszik, erre a „vonatra ültek fel” a különféle labordiagnosztikai cégek a koronavírus járvány kitörése után.

Egyes plázákban magánkórházak vagy klinikák is működnek és sok helyütt lehet vért adni kifejezetten erre kialakított plazma centrumokban. A diagnosztika nagyon felpörgött és megjelent a sóbarlang is, mint szolgáltatás.

A plázákban működő nem kereskedelmi tevékenységet végző egészségügyi cégek túlnyomó része online vagy telefonon szerzi az ügyfeleket vagy céges megállapodások alapján fogadja a betegeket. A Covid azonban „impulzusvásárlókat” is hozott, tehát vagy önszántából találja meg a céget valaki a neten és felkeresi a laborját egy plázában, vagy a plázában más célból sétálgatva látja meg a minilabort, ahol gyorstesztet tud készíttetni. Egy másfajta impulzusvásárlás is lehet: a célzottan az egészségügyi szolgáltatóhoz érkező ügyfél a szolgáltatás előtt vagy után a pláza egyéb egységeit is felkeresheti és a gyakorlat szerint fel is keresi, ez pedig azoknak és az üzemeltetőnek termeli a pénzt.

Érdekes a területi elhelyezkedésük is ezeknek a szolgáltatóknak. Az átlagot meghaladó vásárlóerővel bíró budai kerületekben található plázákban és nagy irodaházakban komplex egészségközpontok viszik a nagyobb bérterületet. Ezek a központok általában 800-1000 négyzetmétert kötnek le több évre előre, ez akár egy teljes szint is lehet például egy irodaházban. Egyes üzletközpontokban egészségügyi állapotfelmérésekkel vagy egynapos sebészettel is szolgálnak, van már infúzióbár is.

A tényleges egészségügyi szolgáltatást nyújtók kitűnő partnerei a kereskedelmi ingatlanok bérbeadóinak. Az ilyen egészségügyi cégek csillaga ugyanis folyamatosan felfelé ívelő pályán halad, ily módon soha nem késnek a bérleti díjjal, sőt, még itt-ott bővíteni is akarják a bérleményüket, ami örömteli hír a pláza vagy az irodaház üzemeltetőjének. Az eü-cégek megugrott ingatlankereslete mögött az van, hogy az állam mind nagyobb ütemben tolja feléjük a lakosság azon részét, melyik inkább hajlandó megfizetni a magas díjakat, hogy gyorsan és az államinál jobb minőségű ellátást kapjon.

A magyarországi fejleményekhez hasonlóak játszódnak le a nálunk előrébb lévő nyugat-európai, és különösen az amerikai ingatlanpiacon. A bisnow.com üzleti portál augusztus végi cikke szerint a bevásárlóközpontokban a járvány miatt megüresedett területekre örömmel csapnak le az egészségügyi szolgáltatók: ez a bérbeadónak is mentsvár, hiszen az alapvető cikkeket árusítókon kívül manapság szinte minden más szektor szenved a korábbinál jóval kisebb forgalom miatt. Természetesen az egészségügyi cégek kiváló tárgyalási pozícióban vannak és az átlagnál is több kedvezményt tudnak kiharcolni.

Az amerikai plázákban a nyár végén már 11,4 százaléknyi terület állt üresen és másfél éve folyamatos az emelkedés. Ezekre a területekre ott is laborok, radiológiai központok, fogászatok és kórházak költöznek. A CBRE globális ingatlan tanácsadó szerint ez a kereslet lehet a plázák egyik megmentője, hiszen hosszú távú és megbízható bérlőkről van szó, a bérleti szerződéseket mindig betartják ezek a cégek. A kereslet a demográfiai folyamatokat nézve pedig masszív lesz, az öregedő társadalmakban egyre több egészségügyi szolgáltatásra lesz szükség, de nem a városszéli központokban, hanem beljebb a városokban, azok üzleti negyedében a plázákban és a nagy irodaházakban.

Egyébként az amerikai tapasztalatok szerint a plázák modern környezete a betegeknek is valahogy jobban tetszik. Kisebb a feszültség bennük, mintha egy hagyományos kórházépületbe mennének. A plázás bérlemények belseje rendkívül barátságos, modern anyagokkal dolgoznak a kialakításkor. A korszerű gépészet, az energiafelhasználás egyedi mérése pedig hosszú távon a bérleti összköltséget még csökkenthetik is a bérlő számára.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!