4p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Úgy tűnik, hogy az alapanyagok árának csökkenése és a forint árfolyamának stabilitása olcsóbb tankolást hozhat. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő friss előrejelzése szerint a jövő héten 5-össel kezdődnek majd az árak a kutak többségénél.

Ahogy azt az üzemanyagárakkal foglalkozó sorozatunkban prognosztizáltuk, a mögöttünk hagyott héten nem volt érdemi árváltozás a hazai kutakon. Néhány forintos csökkentés ugyan mindkét üzemanyagfajta esetén történt, de a hazai autósok számára ez gyakorlatilag sokat nem jelentett.

Ugyanakkor a minimális csökkentés és a forint árfolyamának hosszabb ideje megfigyelhető lassú erősödése együttesen azt eredményezték, hogy nemzetközi összehasonlításban kedvezőbb lett a hazai helyzet.

Igaz, ez nem a benzinnél érvényesült, hiszen ott az uniós rangsorban változatlan volt a magyarországi árak helyzete.

Ennek megfelelően a régióban sem mozogtunk, az árak a 95-ös oktánszámú üzemanyagnál továbbra is a középmezőnyben találhatóak. Az autósok szempontjából ez mindenképpen pozitívum, hiszen néhány hónapja, még az osztrákokkal voltunk versenyben a Közép-Európa legdrágább benzinje kétes értékű címéért.

A fentiek alapján nem nehéz kitalálni, hogy a gázolaj lett relatív olcsóbb a hazai töltőállomásokon, miközben, ahogy azt az autósok tapasztalhatták, a forintban megadott árak szinte nem is változtak.

Az EU-s összesítésben az egy héttel korábbiakhoz képest a magyar árak két helyet ugrottak, és most már csak 12 olyan ország van, ahol olcsóbban lehet dízelt tankolni.

Ennek köszönhetően a közép-európai rangsorban is javult a helyzetünk. Sorozatunk egyéves periódusa alatt korábban még soha nem volt olyan, hogy három régiós országban is drágábban lehessen ezt az üzemanyagfajtát tankolni. Most viszont ezt láthatjuk, miután a lengyelek „beelőztek”.

A fentiek alapján azt lehet mondani, hogy az a kormányzati cél, miszerint a régiós átlag körül kell lenniük a magyarországi üzemanyagáraknak, egyértelműen teljesült. Más kérdés, hogy ez a kisebb kutak zsebére megy, és többeket a csőd réme fenyeget.

Alacsonyabb árak jöhetnek

Hogy az uniós és régiós összehasonlításban hogyan fog alakulni a helyzet, azt nem tudjuk megjósolni, a nominális árak változására viszont szokás szerint vállalkozunk. A hazai kiskereskedelmi árakra ható tényezők közül az alapanyagok (nyersolaj és finomított termékek), továbbá a forint (dollárral szembeni) árfolyama hat leginkább.

A két tényező közül az árfolyamról lehet kevesebbet mondani, hiszen ezen a héten is 355 forint körül mozgott a dollár jegyzése. A korábbi forinterősödés ugyan elakadt, de pozitívum, hogy a magyar fizetőeszköz nem kezdett el gyengülni. Ennek köszönhetően az árfolyamhatás nem fogja felfele húzni az üzemanyagok árát.

Szerencsére erre az olajár miatt sem kell számítani, sőt, inkább olcsóbb üzemanyagárakra lehet a tőzsdei mozgásból következtetni. A héten ugyanis folytatódott a Brent lassú csökkenése és az a 81 dolláros szint alá került pénteken, ami több hónapos mélypontot jelent.

A szakértők szerint pozitívum, hogy a közel-keleti régióban a gázai harcok ellenére viszonylag nyugodt a helyzet. Pedig az iráni elnök halála miatt voltak, akik a geopolitikai kockázatok növekedésétől tartottak.

A héten tehát nem a kínálati oldalon volt változás, hanem a kereslet gyengülésétől tartanak az olajpiacon. Ennek hátterében az áll, hogy az amerikai inflációs helyzet miatt az idei évben a korábban várt akár hat kamatcsökkentés helyett immár csupán egy vágást áraz a piac. Ez pedig a gazdaság visszafogását, vagyis a kereslet várható csökkenését jelenti. A gyengébb kereslet egyébként mind az olajkészletek alakulásában, mind a feldolgozott termékek iránti keresletben visszatükröződik. Nem véletlenül csökkent a gázolaj tőzsdei ára is több hónapos mélypontra.

A szakértők szerint most minden szem a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetére és szövetségeseire, az OPEC+-ra irányul. A kartell június 1-jei ülésén dönt arról, hogy meg kell-e hosszabbítani az önkéntes olajkitermelés csökkentését, amely a korábbiakhoz képest jelenleg napi 2,2 millió hordót jelent. Az elemzők szerint valószínűsíthető, hogy fenntartják ezt a korlátozást, ugyanakkor további kitermeléscsökkentés nem várható.

Ezek alapján a következő két hétben az árak lassú csökkenését láthatjuk majd a kutakon, és nagy esély van arra, hogy a jövő héten a lélektani 600-as szint alá kerüljenek a hazai árak is. Ugyanakkor a nyári időszak szezonálisan jellemzően magasabb keresletet hoz, így június közepétől nem lenne meglepő, ha ismét emelkedő üzemanyagárak jönnének majd.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!