5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Felfelé kúszik az utasszám és dübörög az áruforgalom Ferihegyen. A veszteséget azonban csak lassan tudják ledolgozni. Számításaink szerint még bő fél év kell ahhoz, hogy erősödjön a cég helyzete - és nehezebb legyen a kormány felvásárlási próbálkozása. 

Javulgató utasszám és rekordokat döntő áruforgalom jellemzi ez elmúlt egy-két hónapot Ferihegyen. A Budapest Airportnak (BA) vélhetően 6-7 hónapot kell kibírnia ahhoz, hogy tovább pörgessék az üzletemenet, s eközben a kormány már ne akarja a választások előtt bekebelezni a céget. Ám ha masszív lesz a koronavírus-járvány negyedik hulláma Európában, akkor az lelassíthatja a veszteségek ledolgozását.

Sokat segít a veszteségek ledolgozásában a jól pörgő áruforgalom (fotó: Budapest Airport)
Sokat segít a veszteségek ledolgozásában a jól pörgő áruforgalom (fotó: Budapest Airport)

Az európai korlátozások feloldásával és az átoltottság általános növekedésével látványosan emelkedett az utasforgalom Ferihegyen. A Budapest Airport hatalmas sikerként könyvelte el, hogy az első félévben több mint 600 ezer utas fordult meg a légikikötőben. Természetesen ez eltörpül az utolsó békeév számai mellett, de ha nem lesz súlyos a negyedik hullám, akkor az év végére akár az 1,5 milliós utasszámot sem lehetetlen elérni. Ez még mindig tizede lesz csak a 2019-esnek, de legalább felívelő trendet jelez.

A BA új vezetője (néhány hónapja nevezték ki Chris Dinsdale-t vezérigazgatónak) a hivatali optimizmus mellett igazán annak örülhet, hogy a járvány eleje óta, tehát már másfél éve nagy fordulatszámon pörög az áruforgalom. Idén az első hat hónapban 86 798 tonna légi árut kezeltek, ezzel a repülőtér valaha volt legerősebb félévét zárta. A rekord féléves forgalomnak köszönhetően a 12 hónapra vetített légiáru-mennyiség is "soha nem látott" magasságokba ugrott: a júniustól júniusig tartó egy év alatt 157 402 tonna árut kezelt a Cargo City, mellyel a repülőtér átlépte a 150 000 tonnás álomhatárt. 

A jelentős áruforgalomhoz hozzájárult többek között a repülőtér kiváló cargo infrastruktúrája, az e-kereskedelem további erősödése, továbbá az is, hogy 2021 áprilisában az Alibaba Group Budapestet választotta kelet-közép-európai légi logisztikai központjának. A cég budapesti jelenléte már most hozzávetőleg havi 2,5 millió küldemény érkezését jelenti légi úton, ami az elkövetkező hónapokban intenzíven tovább bővül majd. Bár a jelentésekben nem szólnak róla, de az egészségügyi ellátószerek döntő része is légi úton érkezett, ez is besegített a cégnek.

A tavaly átadott Cargo City a jelek szerint beváltotta a reményeket, ráadásul a BA-nak sikerült több távol-keleti és ázsiai cargo légitársasággal megállapodnia. Így Ferihegy ténylegesen regionális légiáru-elosztó központtá válhat.

A vállalat a 2020-as pénzügyi évet 110 millió euró veszteséggel fejezte be. A tulajdonosok azonban a 2019-ben realizált jó eredményt (88 millió euró adózott eredmény) válságkezelésére fordították. A cég új vezetése ennek tudja be, hogy a vállalat nagyrészt saját, illetve kisebb részben piaci alapú forrásokból finanszírozta a működését, miközben összesen 81 millió euró értékben valósított meg fejlesztéseket.

Természetesen nem a cargo fogja megmenteni a BA-t, hanem az utasforgalom és a hozzá kapcsolódó kiskereskedelmi és reklámbevételek. A bevételek több mint fele a le és felszállással összefüggő díjakból, mintegy harmada a kiskereskedelmi üzletek forgalomarányos és bérleti díjából, valamint ingatlanok bébeadásából jön össze. A kiskereskedelmi pénzek csak akkor nőhetnek számottevően, ha lesz elegendő utas.

A háttérszolgáltatók ugyancsak erősen függenek az utasoktól. Ferihegy környékén számtalan önálló vállalkozásként üzemelt parkoló volt a válság előtt, ezek harmada-fele gyakorlatilag leállt vagy profilt váltott és átalakult tárolóhellyé. Mivel az üzleti utazásokat nem tiltották korábban, a magánparkolók kisebb része életben maradt. 

A BA a napokban hangzatos közleményben húzta alá, hogy a légi áruk kezelésével összefüggő tevékenysége hozzávetőleg 1800 direkt munkahelyet teremt a repülőtéren és még további 10 000 munkahelyet a hozzá kapcsolódó ökoszisztéma révén. A kelet-közép-európai régió repülőterei között a Budapest Airport cargo forgalmának növekedése az elmúlt 2 évben is rendre az élmezőnyben szerepelt, stratégiai szerepe pedig egyre inkább megkérdőjelezhetetlen, amit tovább erősít az elmúlt hónapok kiemelkedő áruforgalma Kína és Magyarország között.

A BA megerősödése furcsamód egyetlen szereplőnek nem lehet érdeke. Ez pedig a magyar kormány, amelyik nyilván a lehető legolcsóbban szeretne többségi vagy teljes ellenőrzést a cég felett. Július elején több piaci szereplő szerint is a becsült piaci érték (2,5-3,5 milliárd euro) alatti ajánlatot tett az Orbán-kormány.

Minél később kezdi szorongatni a BA-t, annál kevésbé valószinű, hogy javul a tárgyalási pozíciója, ha egyáltalán lesznek valódi tárgyalások, a főtulajdonos német vállalat eddig semmiféle hivatalos közleményt nem tett közzé erről. Csak azt tudjuk, hogy Palkovics László, az ITM minisztere miniszteri biztosként felel a cég megszerzéséért. A nyár hátralévő része, majd a közelgő ősz és tél erősebb utasforgalmat, és tovább emelkedő áruforgalmat hozhat, ami megerősítheti a tulajdonosokat abban, hogy érdemes kitartani és folytatni a fejlesztéseket.  
  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!