Sokadszorra futott neki hulladékgyűjtő és köztisztasági célgépek beszerzésének a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat (FKF) idén augusztusban. Gyorsan le is zárta. Látszólag egyszerű ügy: a két pályázatra egy-egy ajánlat érkezett, amelyek ráadásul előzékenyen alacsonyabb összegről szóltak, mint az eredetileg becsült árak. Ráadásul ugyanattól a cégtől érkezett mindkét ajánlat (a kukásautós szállításba azért bevontak egy másik vállalkozót is) így nem kellett attól tartani, hogy a végén megtámadják tender eredményét.
A szállítói szerződéseket már meg is kötötték. Ennek értelmében a M-U-T Hungária Kommunális Járműgyártó és Kereskedelmi Kft., és a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. szállítja nettó 1,2 milliárd forintért a 24 darab kukásautót. A felépítményt a M-U-T gyártja, míg az alapgépet a MAN. Az orrseprűs, hóekés, locsolós felépítményekkel egyaránt felszerelhető 28 darab köztisztasági gépet szintén a M-U-T Kft-től rendelte meg a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat nettó 2,5 milliárdért.
Más cég nem is jelentkezett a feladatra. Az osztrák cég leányvállalataként működő M-U-T régi visszatérő partnere az FKF-nek, de az együttműködés korántsem zökkenőmentes.
Az FKF 2011-ben hirdetett utoljára nagy köztiszta-célgép tendert. Akkor huszonegy, téli munkákra is alkalmas önfelszedő seprőgép beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot, amelyre szintén csak a M-U-T Hungária Kft. adott be ajánlatot. Meg is nyerte. A szerződés gyorsan alá is írták, a gépek határidőre megérkeztek, ám üzembehelyezésük után egyre másra jöttek elő a műszaki hibák és hamarosan az is kiderült, hogy a M-U-T Hungária Kft. meghökkentően alacsony jótállási időre szerződött.
Az FKF élére nm sokkal a tender lebonyolítása után érkező Klug Lajos előbb soron kívüli belső ellenőrzést rendelt az ügyben, majd feljelentést tett jelentős vagyoni kár okozásának gyanúja miatt.
A belső ellenőri jelentésből ugyanis kiderült, hogy a tenderdokumentációban akkurátusan részletezett műszaki paraméterek kizárták annak a lehetőségét, hogy bármely más gyártó ajánlatot nyújtson be. Erősen leegyszerűsítve a képletet, a tendert gyakorlatilag a M-U-T Hungária gépeire írták ki.
A fiaskóért felelőssé tett műszaki igazgatót kirúgták, de hamarosan távozni kényszerült a feljelentést tevő Klug Lajos is. A nyomozást azonban bűncselekmény elkövetésének megállapíthatatlansága miatt már korábban megszüntették.
De nem ez volt az FKF egyetlen furcsa kalandja a céggel. Az FKF előző vezérigazgatója, Csontos István például lemérette a M-U-T Kft-től vásárolt kukásautókat, mert túl nehéznek bizonyultak. S a járművek között valóban akadt olyan, amelyiknek akkora volt az önsúlya, hogy a közúton megengedett össztömegre vonatkozó előírás betartásával legfeljebb 20 kilogramm szemetet szállíthatott volna. Ráadásul túlságosan magasnak bizonyultak, ami alaposan megnehezíti a kukásautókon dolgozók életét.
Nem volt sokkal sikeresebb az FKF 2018-ban lebonyolított tendere sem. A fővárosi hulladékszállításért és köztisztaságért felelős cég több mint kétmilliárd forintért rendelt meg seprőgépeket, locsolókocsikat, hókotrókat egy alig ismert vállalkozástól.
Az FKF annak ellenére hozta ki győztesnek a Városkert Gépipari és Kereskedelmi Kft.-t a 2017-ben indított, többször módosított, visszahívott, majd újra kiírt tenderen, hogy a Mercedes-Benz járművek hivatalos magyarországi vezérképviselete, a Pappas Autó Magyarország Kft. még az eredményhirdetés előtt hivatalos levélben jelezte, hogy a Városkert által ajánlott modellnek semmilyen változata nem érhető el az FKF kérte változatban és felszereléssel.
Az FKF vezetését mindez nem zavarta abban, hogy tavaly szeptemberben aláírja a nettó 2,2 milliárdos szállítói szerződést. Az idén márciusi határidőre a megrendelt 28 darab köztisztasági járműből hármat sikerült leszállítani, ráadásul azok alapvető műszaki paramétereikben sem egyeztek a megrendelésben rögzítettel. Az FKF felszólította a céget a hiba javítására. Eredménytelenül, sőt a többi járművet már nem is szállították le a szerződésben meghatározott határidőig.
Az FKF mindezek után idén nyáron újra nekifutott a beszerzésnek. Egy eljárást hirdetett kukásautókra egyet pedig köztisztasági célgépekre. Mint ahogy fentebb írtuk, mindkettőt az M-U-T nyerte.
- Megvesszük ugyanazokat a seprőgépeket, mint tavaly, csak drágábban. Gyakorlatilag az FKF fizeti meg a Városkert nem teljesítése után ki nem számlázott kötbért, ráadásul mégcsak jobbak se lesznek a járművek – kesereg az Mfornak, a közterület-fenntartó belső ügyeire rálátó forrása, aki szerint ezúttal se sikerült jobb gépeket vennie az FKF-nek.
Ezekben se lesz például automataváltó, ami alig egymilliós tétel lenne az egyébként 65 milliós járműveken. A mechanikus váltók a köztisztagépek lassan haladó, meg-megálló üzemmódjában a félelmek szerint nagyon gyorsan tönkremennek. A szerződésbe mindenesetre most belevették, hogy „az FKF az átvételt megtagadhatja, ha a célgépek nyilvánvalóan nem azonosak a műszaki leírásban meghatározottal, illetve olyan hibában szenvednek, ami az elvárt célra való alkalmazásukat kizárja”. A mostani beszerzés végösszege mindenesetre csaknem nettó 300 millióval több a Városkerttel kötött megállapodásban szereplőnél.
Az új kukásautók Mercedes vázra szerelt M-U-T által gyártott felépítményes járművek lesznek. Az FKF-nél dolgozók várakozása szerint jó minőségű vékonyabb acéllemez helyett ezek is olcsóbb, de vastagabb és éppen ezért nehezebb vaslemezekből készülnek majd, mint a korábban szállítottak.
Mindezen már meg se lepődik senki. Az FKF vezérigazgatói székében kevesen tudnak megmelegedni a hátuk mögött álló politikai háttéremberek gyors váltakozása miatt. A főnöki helyet kétszer is elfoglaló Csontos István például először gazdasági igazgatóhelyettesként Demszky Gábor főpolgármesterségének végén került be az FKF vezetőségébe Simicska Lajos embereként. A 2010-es választás után azonban a frissen városvezetővé választott, önállóságra törekvő Tarlós kiterjedt tisztogató akciójába Simicska emberei is bele¬keveredtek. Csontosnak is távoznia kellett.
A cég élére előbb Tölgyessy Balázs érkezett, de 2011 tavaszán felmentették egy gyanús szerződéskötés miatt. Őt Klug Lajos követte, aki feljelentette elődjét, de ez se mentette meg attól, hogy a következő választás utáni személycseréknél ne repüljön ő is. Helyét Horváth Béla egykori kisgazda politikus vette át. Ő is indított egy belső vizsgálatot, de üzleti terveit sorozatban visszadobta a városvezetés. 2015 nyarán bekövetkezett menesztése után térhetett vissza Csontos, immáron cégvezérként. De megint nem volt szerencséje. Simicska kegyvesztetté vált és Csontos nem akart engedni az időközben gründolt nemzeti kukaholdingban (Nemzeti Hulladékgazdálkodási - Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.) is megjelenő Habony–Tombor-féle érdekkörnek. S persze ő is kötött néhány vitatott szerződést. A háttérben közben egyre nagyobb szerephez jutott Tuzson Bence-Rogán Antal köréhez számított Szepessy Tamás stratégiai igazgató, de még mielőtt kukafőnök lehetett volna, átültették az FKF-nél sokkal nagyobb bizniszekben utazó Dunakeszi Járműjavító vezetői székébe.
De akadt valaki, akinek a háttérben sikerült kibekkelni a főnökök távozását. Nagy László jelenlegi vezérigazgató három évtizedet töltött különféle beosztásokban a cégnél, így aligha meglepő módon számos nagy közbeszerzésnél, például a Klug által feljelentettnél, a Városkert nyertességét kihozónál és a M-U-T győzelmeket hozó tendereknél is ott volt.
A cégnél terjedő pletykák szerint Nagy Lászlónak külön bejáratú tanácsadója is van Czakó János személyében, aki hivatalosan a Hulladék Begyűjtési és Szállítási Igazgatóságon belül működő ellenőrzési csoport vezetője. Czakó neve a tavaly nagy vihart kavart csengeri örökösnő ügyéből lehet ismerős.
A bezárt, majd kormánylapként újranyitott Magyar Nemzet írt először Szabó Gáborné és Kósa Lajos különös megállapodásáról, amelyben a csengeri asszony 4,3 milliárd eurós „örökség” kezelésével bízta meg a tárca nélküli minisztert és a segítség fejében 800 millió forintot utalt volna ajándék gyanánt Kósa Lajos édesanyjának. A Magyar Nemzet által közölt közjegyzői okiratok szerint Kósa Lajos mellett Czakó Jánost hatalmazták fel arra, hogy megbízottként részt vehessen egy svájci cég 2013-as és 2015-ös részvényesi találkozóján, illetve Czakó arra is felhatalmazást kapott, hogy 25-25 millió eurót vegyen fel a titokzatos megbízó svájci széfjéből.
Czakó Jánosnak egyébként közös cége is volt a csengeri örökösnővel. Az időközben kényszertörlési eljárás alá vont Észak-Atlanti Pénzügyi Befektető Kft.-ben 2012-2015 között volt tag Czakó. A cégben rövidebb-hosszabb ideig tag volt Szabóné, valamint Orendi Mihály, a Magyar Olimpiai Bizottság alelnöke, a Debreceni Sportcentrum visszavonult igazgatója, Kósa Lajos korcsolyaszövetségének ügyvezető igazgatója. A cég kisebbségi tulajdonosa pedig 2015-től a Kis Hal Befektetési és Tanácsadó Kft. volt, amelynek ügyvezetője akkortájt Kósa Lajos ügyvédjének, Fiák Istvánnak a lánya volt. A Kis hal jelenleg végelszámolás alatt áll, így Fiák most a Big Fish néven működő vállalkozására koncentrálhat. (Kérdéseinkkel természetesen megkerestük az FKF-t is, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ.)
Frissítés 8:50
Az FKF cikkünk megjelenése után küldte el válaszait, amelyek ugyan nem térnek el a cikkben közöltektől, de a korrekt tájékoztatás jegyében az alábbiakban közöljük. "A közbeszerzési eljárás lefolytatását követően összesen 28 köztisztasági feladatok ellátására alkalmas járművek beszerzésére kötöttünk szerződést. A beszerzés az FKF Nonprofit Zrt. saját forrásából valósul meg. Mivel az első közbeszerzési eljárás meghiúsult, az új kiírásban pár követelményt módosítottunk, ami a versenyhelyzet szélesítését célozta. A közbeszerzési eljárásban nyertes ajánlattevő MUT Hungária megkezdte a megajánlott eszközök leszállítását. Ezek esetében eddig nem tapasztaltunk a kiírásban szereplőtől eltérő súlyt. A cégnél Czakó János ügyvéd nem dolgozik."