5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pandémia hosszútávú hatásai, a háborús környezet gazdasági és társadalmi viszontagságai, valamint a klímaváltozás egyre inkább ránk nehezedő terhe komoly kihívások elé állít mindannyiunkat. Ebben a változékony környezetben és a növekvő bizonytalanságban a vállalatok is komoly akadályokkal szembesülnek, amik a napi működést és a versenyképességet is próbára teszik. De hogyan is néznek ki azok a fenntartható cégek, amelyek a jövőt jelentik ebben a változó világban?

A Future Potato fenntarthatósági tanácsadócég segítségével elsőként azt a kérdést jártuk körbe, hogy pontosan milyen egy ténylegesen fenntartható cég ebben a változó környezetben. A papírforma szerint egy fenntarthatóan működő vállalat elkötelezett amellett, hogy hosszútávú értéket teremtsen munkatársai, vásárlói, együttműködő partnerei, beszállítói számára – ezt a működését holisztikusan közelíti meg, stratégiájába is beépíti, figyelembe véve egy sor környezeti, társadalmi és gazdasági szempontot.

Tudatos vállalatok

A tanácsadó szerint emellett egy fenntarthatóan működő vállalat érti a természetre, társadalomra és gazdaságra gyakorolt negatív hatásait, és ezeket környezetbarát megoldásokkal, erőforrásai hatékony felhasználásával is próbálja csökkenteni.

Fontos szempont emellett a felelős és átlátható gazdálkodás, valamint az is, hogy egy ténylegesen fenntartható cég a munkatársai számára is biztonságos és egészséges munkakörülményeket teremt, versenyképes fizetésekkel, és folyamatos edukációt, valamint képességfejlesztést és tanulást biztosít. Végül egy ilyen vállalat esetében alapelv a dolgozók munka-magánélet egyensúlyának tiszteletben tartása is.

Vállalatok új szerepben - a bizalom felértékelődése

Az Edelman Trust Barometer 2023-as jelentése alapján, a vállalatoknak és ezzel együtt az őket irányító vezetőknek is - a fentebb megfogalmazott kötelezettségeken túl - egy újabb szereppel is meg kell barátkozniuk. Ahogy csökken a kormányzatokba és médiába vetett bizalom, úgy értékelődik fel az üzleti vállalkozások szerepe és az irántuk táplált bizalom. A 28 országban megkérdezett válaszadók egyre inkább elvárják a vállalkozásoktól, hogy jobban vegyék ki a részüket társadalmi kérdések megválaszolásában (például klímaváltozáshoz kapcsolódó problémák megoldása,  gazdasági egyenlőtlenségek csökkentése, munkavállalók képzése, átképzése).

A tanácsadók szerint mostanra az is elvárás, hogy a vállalatok járuljanak hozzá a különböző társadalmi problémák megoldásához, és valós társadalmi hatással bírjanak - ez semmiképpen sem egyenlő az unásig ismételt és CSR-be ágyazott szórványos faültetésekkel, szemétszedéssel és látványos kerítés festéssel.

A cégeknek is nagy a felelőssége. Fotó: Depositphotos
A cégeknek is nagy a felelőssége. Fotó: Depositphotos

C-szintű példamutatás

A kutatásból az is egyértelműen kiderül, hogy a mai vezetőkkel szemben már elvárás, hogy személyesen is mellé álljanak társadalmi problémáknak és segítsék azok  láthatóbbá tételét és megoldását. Ezzel kapcsolatban a Future Potato szakértői, Buru Éva és Tomaj Zsófia így fogalmaztak:

 A 21. század C-szintű vezetőinek óriási felelőssége van egy pozitív és reményteli narratíva kialakításában. Munkatársaikon, vásárlóikon, partnereiken keresztül a társadalom minden szintjén tudnak hatni. Párbeszédre ösztönző, együttműködésre törekvő, a méltányosság különböző elemeit figyelembe vevő kiállásukkal kapaszkodót tudnak adni ebben a bizonytalan világban és segítik az elvesztett bizalom a helyreállítását. 

Kollégák nélkül nem fog működni a céges fenntarthatóság

Egy vállalat sem lesz pusztán attól fenntartható, hogy különböző vállalásokat tesz, napelemeket szerel a tetőre vagy csökkenti a vízfogyasztását. Persze ezek is szükséges és fontos dolgok - vegyük úgy, hogy ezek a hardver részei. De a szoftvert - amitől a rendszerek olajozottan fognak működni és a vállalások aktív cselekvéssé válnak - a munkatársak adják – fogalmaznak a Future Potato szakértői.

Fontos, hogy az embereit is holisztikusan közelítse egy fenntartható vállalat - ne csak az számítson, hogy napi 8 órában a leghatékonyabban dolgozzanak, hanem az egészségük, biztonságuk és jóllétük is.  Több kutatás is alátámasztja, hogy az emberek szívesebben választanak olyan munkahelyeket, amelyek hosszú távon értékeket hoznak létre munkatársaik és a társadalom számára is. 

A fenntartható működés azonban új tudást és készségeket is igényel minden szervezettől, ezért a vállalatoknak pénzt, időt és energiát kell szánni a munkatársak képzésére. Olyan ismeretekkel kell ellátni őket, amelyek támogatják a megértést és segítik a változékony környezethez való alkalmazkodást. Ez jelenti egyrészt technikai tudásuk fejlesztését is (egyre jobban értsenek például olyan dolgokhoz, mint a dekarbonizáció, energiahatékonyság vagy hulladékgazdálkodás), másrészt olyan finomabb készségek fejlesztésére is gondolhatunk, mint az empátia, együttműködés erősítése, stresszkezelés, burn-out felismerése időben vagy a reziliencia erősítése. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!