4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Régen az emberek vizet ittak, ha szomjasak voltak – hol vagyunk már ettől? Bár ahogy a megdöbbentően súlyos aszályt nézzük,  talán nincs is ez oly messze… Ennek ellenére ma még a hajdanán Amerikából importált üdítőital lobbi tűnik győztesnek, a szénsavas italok mellett jegesteát és gyümölcslét elképesztő mértékben iszunk.

A hazai fogyasztók több mint 25 milliárd forintért vásároltak jegesteát a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a 2021. június – 2022. májusi időszakban. Ez a termékfajta közel 17 százalékos értékbeli, illetve 6 százalékos mennyiségbeli növekedést mutat, az előző év azonos időszakához képest.

Mennyiségben több mint 120 millió liternyi jegesteát vásároltunk az említett periódusban. Amely önmagában egy nem túl nagy múltra visszatekintő műital: egy valaha nagyon kevesek által ismert szomjoltó XXI. századi változata. A tea régen ott volt elterjedt, ahol vagy a hideg ellen, vagy pedig forrósága okán fertőtlenített és fertőtlenítő ital gyanánt fogyasztották, és nem azért, hogy hideg üdítőként kortyolják.

A jeges tea mégis óriási karriert ért el, főleg, miután világmárkák vették gondozásuk alá.

Magyarországon az értékbeli eladás több mint kétötödét a 401-2500 négyzetméteres üzletek bonyolították le. A maximum 200 négyzetméteres boltokban koncentrálódott az értékbeli forgalom 18 százaléka, csaknem egynegyede pedig a 2500 négyzetméternél nagyobb csatornában – olvasható a NielsenIQ jelentésében.

Aromák, minden mennyiségben

A sajátmárkás termékek a kategória értékbeli forgalmának 16 százalékát teszik ki – ez 8 százalékpontos gyengülést jelent részesedésben az előző időszakkal összevetve. A gyártói  márkák tovább növelték előnyüket a kereskedelmi márkás áruval szemben, jelenleg 84 százalékkal rendelkeznek.

A light/diabetikus termékek értékben 9 százalékkal tudtak növekedni, de mennyiségben csaknem 3 százalékkal csökkent az eladásuk. Így a piac alig 27 százalékát adják, míg a cukrot tartalmazó termékek részesedése 2 százalékkal nőtt.

Teafajták tekintetében továbbra is a feketeteák állnak az élen. Több mint 70 százalékát hasítják ki a teljes kategória értékbeli eladásának, míg a zöldteák az eladások egynegyedével állnak a második helyen. Ízek tekintetében a citrom vezeti a listát, ez a forintban mért forgalom 30 százalékát adja, míg az őszibarack 24 százalékát.

(Itt nyilvánvalóan aromákról van szó – teszi hozzá az újságíró – hiszen egyik sem látott valódi őszibarackot vagy citromot, sőt, egyesek szerint a tea is aromából származik.)

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a klasszikus gyümölcslevek a 2021. június – 2022. májusi időszakban csaknem 75 milliárd forintos forgalmat produkáltak, ez 11 százalékkal haladta meg az előző év azonos periódusát. Mennyiségben fél százalékos csökkenés figyelhető meg, ám így is több mint 207 millió liternyi gyümölcslevet vásároltunk az említett időszakban.

Továbbra is imádják a magyarok a gyümölcsleveket. Fotó: Pixabay
Továbbra is imádják a magyarok a gyümölcsleveket. Fotó: Pixabay

Legtöbbször a narancslé mellett tesszük le a voksukat. Erre több mint 11 milliárd forintot költöttünk, ami a teljes gyümölcslépiac értékbeli eladásának 15 százalékát jelenti. A második és harmadik helyen továbbra is az alma, illetve a barack áll, amelyek 14, illetve 12 százalékos értékbeli részesedéssel bírnak. Jelentősen erősödött a multi gyümölcslevek iránti kereslet – értékben 21, mennyiségben pedig 12 százalékkal fogyott több ezekből, mint egy évvel ezelőtt.

A kiszereléseket vizsgálva azt láthatjuk, hogy a kategória értékbeli eladásának több mint felét a 0,76-1 literes gyümölcslevek adják. Kétszámjegyű növekedést értek el a fél literes vagy annál kisebb kiszerelésű termékek, ezek a forgalom egyötödét teszik ki, míg az 1,1-1,5 literes szegmens több mint 13 százalékot hasít ki a piacból – áll a NielsenIQ jelentésében.

Mindezen adatok elsősorban a gyártóknak fontosak, hogy megítéljék, melyik kiszerelés a legkelendőbb, melyikből érdemes többet gyártani.

Limonádé, hatalmas poharakban

Ezen növekedési adatok mögött jól észlelhető, hogy csökkent a széndioxiddal dúsított italok – például „bubis” vizek – népszerűsége, a vendéglátó helyeken ezért is vált szinte kötelezővé hatalmas poharakban, illetve kancsókban limonádékat kínálni, amelyek annyiba kerülnek, mint egy koktél, csak nincs bennük alkohol, viszont az ennél jóval olcsóbb víz és cukor annál több.

Arról nem szól a fáma, hogy a fent említett  italok mekkora mértékben készültek tényleg gyümölcsből, és milyen adalékanyagokat tartalmaznak.

Annyi megjósolható, hogy a jelenlegi árak mellett a jövőben nem fog ilyen mértékben növekedni az ilyen italok forgalma. Valószínű, hogy egyre inkább nő azon családok száma, akik maguk készítenek valódi teából jeges teát, és örülnek, ha a jelenlegi árakon valódi gyümölcsöt tudnak adni, bármilyen formában, a gyermeküknek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!