3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gyorsforgalmi út 8 kilométeres szakasza különösen nehezen megépíthető lesz Zsilák-Makra András, a Dömper Kft. projektvezetője szerint. Így aztán szerinte csak sokba fog kerülni, de nem lesz drága.

A Magyar Építők az M0-ás tervezés alatt álló új, a 10-es és a 11-es számú főutak összekötését szolgáló, alig 8 kilométeres szakaszáról kérte ki Zsilák-Makra András, a közelmúltban a Völner-üggyel is kapcsolatba hozott Dömper Kft. szakértőjének véleményét.

Mint az M85-ös gyorsforgalmi út szakági projektvezetője, Zsilák-Makra András a legtöbbeknél jobban rálát a magyarországi útépítések valós költségeire. A szakértő először azt emelte ki, hogy a kilométerek száma és a beruházás költségének hányadosa szinte egyáltalán nem meghatározó jellemző egy összetett projektre, ezért ezek a kilométerekre lebontott összehasonlítások megtévesztőek.

Nem mindegy - emelte ki a projektvezető -, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés, 2x2 vagy 2x3 sávos a gyorsforgalmi út, hány hidat és csomópontot kell építeni, van-e szükség és ha van, mekkora völgyhidra, folyami átkelőre kell a munkásoknak felkészülni, milyen hosszú és keresztmetszetű alagútpárat tartalmaz a fejlesztés.

A cég egyik munkagépe dolgozik szorgalmasan (Fotó: NIF)
A cég egyik munkagépe dolgozik szorgalmasan (Fotó: NIF)

Jó példa a megtévesztő összehasonlításra, a félrevezető fajlagos egységár használatára a napjainkban zajló vagy tervező asztalon lévő fejlesztések esete. Ma hazánkban egy átlagos műszaki tartalmú gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 millliárd forint körül van síkvidéken - magyarázta tovább Zsilák-Makra András.

Ezzel szemben az elmúlt hetekben is számos kritikát kapott az M100-as, Esztergomot a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő út projektje, melynek közbeszerzésén az építkezés egy szakaszát éppen a Dömper Kft. vezette konzorcium nyerte el. Ismerve a piac síkvidéki árait, a dombvidéken vezetendő, alagutakkal és hosszú völgyhidakkal gazdagított M100 szerződésének a maga 14 milliárd forintos kilométerára elsőre irreálisnak tűnhet, de megkérdezve a nyertes vállalkozókat, a műszaki tartalmat megismerve, ez csak sok, de nem drága. Hiszen a teljes M100-ason például 6 különszintű csomópont, 52 híd, ebben 4 hatalmas völgyhíddal (!) és 6 db alagút (3 pár) épül egy új mérnökségi telephellyel együtt.

Miután ezt tisztázta, azért kitért a kérdéses szakasz várható építési költségeire is:

"Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, de a következő években esedékessé váló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza, a maga bonyolult csomópontjaival, szinte a teljes szakaszt lefedő 2x3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút szükségességével, bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron fog versenybe szállni."

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!