3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hiába próbált konstruktív lenni az EU és kezdeményezték az autókat sújtó vámok eltörlését, Trumpnak ez nem elég jó.

Ahogy azt megírtuk, az Európai Unió kész akár nullára csökkenteni valamennyi ipari termékre, köztük a gépjárművekre vonatkozó importvámokat, amennyiben az Egyesült Államok is hasonló vámcsökkentést vezet be - jelentette ki Cecilia Malmström kereskedelempolitikáért felelős uniós biztos csütörtökön az MTI beszámolója szerint.

Az Európai Parlament kereskedelmi szakbizottságának meghallgatásán Malström kijelentette, az importvámok csökkentésének kölcsönösnek kell lennie. "Ha ez megtörténne, az a gazdaság szempontjából jó lenne nekünk és jó lenne nekik is" - fogalmazott.

Úgy tűnik azonban, hogy Trump nagyon nyeregben érzi magát, és csak olyan megállapodásba hajlandó belemenni, amit kifejezetten előnyösnek tart. Az EU-s felvetésre ugyanis azt reagálta, hogy "lehet, hogy ez nekik kedvező, nekem viszont nem elég jó". Meg is indokolta a dolgot, mert szerinte míg az amerikai fogyasztók nagyon sok európai autót vesznek, addig ez fordítva már jóval kevésbé érvényesül, hiszen - ahogy arra az elnök is rámutatott - "a saját autóikat veszik, a miénket viszont nem".  Trump a maga bárdolatlan modorában még oda is szúrt az EU-nak a Bloombergnek adott nyilatkozatában, azt mondta, hogy az EU kereskedelmi szempontból nem sokban különbözik Kínától, csak egy kicsit kisebb.

Donald Trump viselkedése akár meglepő is lehetne, hiszen egy hónapja még egészen más álláspontot képviselt. Az amerikai elnök és Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke július végén, washingtoni tárgyalásuk során abban állapodtak meg, hogy egyelőre egyik fél sem léptet érvénybe újabb vámokat, mindkét fél törekedni fog arra, hogy az ipari termékeket sújtó vámokat nullára csökkentse. Az amerikai elnök, azonban a köpönyegforgatás bajnoka, és sokáig nem szokott ragaszkodni saját álláspontjához sem. A Junckerrel folytatott megbeszélések után néhány héttel már fel is vetette, hogy súlyos vámot fog kivetni az európai autókra.

Egy hónapja még nagy volt a barátság az EU és USA között
Egy hónapja még nagy volt a barátság az EU és USA között

Ennek ellenére az EU és az Egyesült Államok előzetes tárgyalásokat folytat egy lehetséges kereskedelmi megállapodás részleteiről. A felek által a múlt héten tartott egyeztetés során Amerika elutasította azt az uniós felvetést, amely az autóipart érintő kérdéseket is bevonta volna a tárgyalásokba.

Az EU egyébként megismerve az amerikai magatartást már messze nem olyan naiv, mint hónapokkal ezelőtt. Ezt jelzi, hogy Cecilia Malmström jelezte, ha az Egyesült Államok úgy döntött, hogy bármikor új vámokat ír elő az unió számára, akkor az EU "azonnal megszakíthatja a tárgyalásokat", és annak megfelelően válaszintézkedéseket hozhat. Az EU nem veszi elő újra az Egyesült Államokkal korábban megkezdett szabadkereskedelmi tárgyalásokat (TTIP), helyette egy sokkal korlátozottabb megállapodásra, csak az árukra vonatkozó vámtarifák ügyére összpontosít - közölte.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!