Egyre fokozódik a magyar bankok közötti digitális verseny, hol tart most a piac?
Világszerte óriási a verseny és az tisztán látszik, hogy a bankoknak elsősorban a mobilbankban elérhető banki- és bankoláson túli szolgáltatások palettáját kell bővíteniük. Mi és az anyabank is ezt az utat járjuk. A cél az, hogy az ügyfelek okostelefonjába, vagyis kvázi a zsebébe kerüljön a bank, a K&H esetében pedig egyedülállóan a biztosító is, minél több kényelmesen elérhető szolgáltatással.
A bankkártyás fizetéseknél bővülés látható, ugyanez elmondható az okostelefonos, okosórás fizetésekről is?
Egyre népszerűbbek ezek a megoldások, egyszerűbbé válik így a vásárlás. Az érintésmentes fizetés, például az Apple Pay 2019 óta elérhető, a Google Pay-t pedig mi vezettük be elsőként a magyar bankok közül, ezt idén tavasztól használhatják az ügyfeleink, de éllovasok vagyunk a Garmin Pay esetében is. A számok meggyőzőek és dinamikus növekedést mutatnak.
Konkrétabban?
A Google Pay a K&H ügyfeleknél 2021. áprilisától érhető el, szeptemberben már közel félmillió fizetés történt, az Apple Pay pedig szeptemberben már mintegy 1 millió tranzakciószámnál tart havonta.
Említette, hogy a digitális versenyfutáson minél több banki szolgáltatást tesznek elérhetővé. Melyek a legnépszerűbb szolgáltatások, termékek?
Folyamatosan bővítjük a mobilbankos palettát. Így vált elérhetővé az elmúlt időszakban a K&H mobilbankjában például az okostelefonos fizetési megoldások mellett az online személyikölcsön-igénylés vagy éppen a közlekedésijegy-vásárlás, mint lehetőség. Az okostelefonos vásárlás mellett az online személyi kölcsönt is nagyon kedvelik. Ma már a személyikölcsön-igénylések több mint fele online történik. Az ügyfelek szeretik a biztosítási ügyeiket is a K&H mobilbankban intézni, például a kötelező felelősségbiztosítást ott megkötni.
A mobilbankunkban az egyik legkeresettebb nem banki szolgáltatás, a közlekedési mobiljegy-vásárlás. Az alkalmazásban 1000 jegytípusból lehet választani. A budapestiek mellett több megyeszékhelyi, a miskolci és szegedi járatokra szóló jegyek mondhatóak a legnépszerűbbeknek. Mind az anyabank, a KBC, mind a K&H célja, hogy a jövőben további banki és nem banki szolgáltatásokkal bővítse a kínálatot.
A digitalizáció kapcsán egyre többször előkerül a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása. Milyen területeken válhat mindennapossá az MI?
Az MI alkalmazása egy viszonylag új dolog, de az látszik, hogy nagyban megkönnyíti a munkát. A K&H alapok kezelője ősztől - a magyar piacon elsőként - a privátbanki ügyfelek számára biztosít egy olyan befektetési alapot, amelynél a portfólió kezelése az emberi- és mesterséges intelligencia együttműködésén alapul, eszközeit az MI által vezérelt modellek segítségével határozzuk meg. A minél attraktívabb hozam érdekében az MI olyan funkciókat lát el, amelyre az emberi agynak már nem lenne kapacitása: többszáz piaci változót figyel, ezek alapján elemzéseket, előrejelzéseket ad.
Nem kockázatos ez?
Lényeges, hogy a befektetéseknél eddig is főszerepet játszó portfóliómenedzserek kezében van a gyeplő, ők ellenőrzik az MI-t, mely folyamatosan tanul, működése egyre tökéletesebb lesz. Belgiumban a KBC-nél már régebb óta elérhető az MI-vezérelt alap és az eredmények alapján jól működik.
Térjünk vissza a mindennapi bankolásra: a digitális forradalom nyugdíjba küldi a bankfiókokat?
Bár sokan temetik a fiókokat, szó sincs erről. A bankfiókokra továbbra is szükség van és lesz, de átalakulnak, konkrétan nálunk ügyfélpontokká válnak. Ez azt jelenti, hogy az e-bankon vagy mobilbankon keresztül könnyedén elvégezhető tranzakciók helyett, személyesen tudnak a kollégáink komplexebb pénzügyekben tanácsot adni az ügyfeleknek. Emellett az ügyfélpontok is digitalizálódnak, például visszaszorítjuk a papírhasználatot, valamint pénztármentessé tesszük őket.