Az első (cápaorrú) 3-as BMW-t 1975-ben mutatták be a frankfurti autókiállításon, kizárólag 2 ajtós sedan (ma kupénak hívjuk) kivitelben. A 3-as közvetlen elődmodellje a BMW 02 volt. Méreteit tekintve ma már nem igazán állná meg a helyét a felső-közép kategóriában. Hossza ugyanis 4355, szélessége pedig 1610 mm volt.
Kezdetben 3 motor közül választhattak a vásárlók. A belépőt a 316 jelentette 90 lóerővel, a legerősebb pedig a 320-as volt a maga 125 lovas teljesítményével. Mivel az autó alig volt nehezebb egy tonnánál, még a 90 lóerő is képes volt kihozni belőle a 160 km/h-s maximális sebességet, amely 40 évvel ezelőtt nyilván nem hangzott olyan nevetségesen, mint ma.
1977-ben aztán a kategóriában először, a BMW 6 hengeres motorral szerelte fel a hármast. Ez volt a 323i, amely 143 lóerős teljesítményével 9 másodperces gyorsulást kínált vezetőjének. A cég azonban nem csak azokra gondolt, akiknek kevés volt a 320 teljesítménye, hanem azokra is, akiknek esetleg túl sok a 316-osé. 1981-ben ugyanis új belépőmodellként kihozták a 315i-t 75 lóerővel, amely vélhetően hozzájárult ahhoz, hogy még ugyan abban az évben elérjék az 1 milliós értékesítési darabszámot. Mire pedig a modellt 1983-ben lecserélték, már 1,36 milliónál tartottak.
1982
A második generációs modellt 1982-ben mutatták be, amely bár 3 cm-el rövidebb volt, mint az elődje mégis jobban tudták kihasználni a rendelkezésre álló belső teret. A motorválaszték, teljesítményét tekintve nem sokban különbözött az elődmodellétől, azonban később ebből a generációból is bemutattak egy jóval erősebb csúcsmodellt, a 325i-t 171 lóerővel, amely egészen 1985-ig büszkélkedhetett ezzel, hiszen akkor dobták piacra az M3-ast, amely már 200 lovas teljesítményt adott le.
A benzinmotorok mellett a BMW már dízel erőforrással is felszerelte a második generációs 3-ast, a 324d 115 lóerős volt. A motorokon túl a cég minden 6 hengeres kivitelhez kínált összkerékhajtást is.
Ekkor a BMW pedig már nem állt meg egyetlen karosszéria-kivitelnél. Miután az első évben eladtak 230 ezer kupét, 1983-ban jött a sedan, 85-ben a kabrió, 87-ben pedig a kombi. Így nem volt olyan nehéz elérni a 2,34 millió eladási darabszámot.
1990
A harmadik generáció 1990-ben jelent meg. Ez már a kezdetektől fogva elérhető volt 4 ajtós kivitelben. Az idő előrehaladtával és persze a méretek növekedésével, a BMW már nem engedhette meg magának, hogy 100 lóerőnél kisebb teljesítménnyel dobja piacra a kocsit, ezért a belépő 316 pontosan ennyit tudott. A benzinesek között a csúcsot a 325 jelentette 192 lóval, illetve volt még két dízel erőforrás is 115-ös, illetve 143-as teljesítménnyel. Természetesen most sem maradhatott el az M kivitel (286 LE).
Jöttek persze sorban a karosszéria-típusok is: a kupé, a kabrió és a kombi mellett bemutattak egy 3 ajtós Compact modellt is.
A harmadik generációt majdnem 10 éven keresztül gyártották és 2,75 milliót adtak el belőle.
1998
A következő cserére 1998-ban került sor, immár szokás szerint a sedannal indítva, amely 4 cm-t nőtt elődjéhez képest. Egy évre jött a kupé, majd a kombi és a kabrió. Természetesen az M3 is sokat fejlődött és már 343 lóerő leadására volt képes.
Ekkor már jócskán a dízelek „forradalmát” éltük, így ebben a modellben mutatkozott be az első közvetlen befecskendezéses motor, a 320d 136 lóerővel. Akinek pedig ez nem volt elég, megvehette a 330d-t 192 lovas teljesítménnyel. Természetesen ezek a motorok a kupé és kabrió kivitelekben is dolgoztak. Ma már ezen nem csodálkozunk, akkor még nem volt olyan természetes.
A benzinmotorok teljesítménye 118-tól 231 lóerőig terjedt – leszámítva az M3-ast – később azonban a Compact már 115-ről indult.
Ebből a generációból 3,26 millió kelt el.
2005
A következő cserére 2005-ig kellett várni, az új 3-as a genfi szalonon mutatkozott be. Természetesen az autó most is nőtt elődjéhez képest, 49 mm-rel lett hosszabb, 78-cal szélesebb és 10-zel magasabb.
Ebből a generációból már nem adtak ki Compact modellt, lévén ekkor már megjelent az 1-es, mint az alsó-közép kategória képviselője. A nyitott tetejű kivitel viszont már keménytetővel érkezett.
Az M3 teljesítménye 420 lóerőre nőtt, miközben a legerősebb dízel a 335d 286 lovas (580 Nm) motorja már hasonló menetteljesítményekkel vértezte fel a kocsit. De a sima benzinesek csúcsán ülő 335i (306 LE) sem sokkal maradt el tőle, bár ezen a szinten már nem annyira a lóerők számítnak.
Mire eljött a csere ideje, 3,1 millió 3-as kelt el. A csökkenésben nyilván a válság évei is szerepet játszottak.
2012
A jelenleg is futó 2012-ben érkező hatodik 3-as generáció esetében a BMW számos változást eszközölt. Egyrészt bemutattak egy 5 ajtós Gran Turismo kivitelt az 5-ös mintájára, illetve a kupét és a kabriót leválasztották a szériáról és 4-es számozással vitték tovább. Sőt a 4-es sorozatban megjelent egy 4 ajtós kupé is.
A szokásos motorok mellett megjelent egy hibrid is 340 lóerővel, míg az M modellek teljesítménye 431 lóerőre emelkedett.
A BMW egyébként pont most, a 40 évfordulón frissítette fel a félidő környékén káró modellt.
Ha jobban szereti a SUV-okat, akkor nézze meg azokat a kocsikat, amelyek elől általában lehúzódunk az autópályán.
mfor.hu