5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az 1-es megjelenéséig ez volt a legkisebb bajor, mára a 6. generációt tapossa a BMW felső-közép kategóriája.

Az első (cápaorrú) 3-as BMW-t 1975-ben mutatták be a frankfurti autókiállításon, kizárólag 2 ajtós sedan (ma kupénak hívjuk) kivitelben. A 3-as közvetlen elődmodellje a BMW 02 volt. Méreteit tekintve ma már nem igazán állná meg a helyét a felső-közép kategóriában. Hossza ugyanis 4355, szélessége pedig 1610 mm volt.

Kezdetben 3 motor közül választhattak a vásárlók. A belépőt a 316 jelentette 90 lóerővel, a legerősebb pedig a 320-as volt a maga 125 lovas teljesítményével. Mivel az autó alig volt nehezebb egy tonnánál, még a 90 lóerő is képes volt kihozni belőle a 160 km/h-s maximális sebességet, amely 40 évvel ezelőtt nyilván nem hangzott olyan nevetségesen, mint ma.

1977-ben aztán a kategóriában először, a BMW 6 hengeres motorral szerelte fel a hármast. Ez volt a 323i, amely 143 lóerős teljesítményével 9 másodperces gyorsulást kínált vezetőjének. A cég azonban nem csak azokra gondolt, akiknek kevés volt a 320 teljesítménye, hanem azokra is, akiknek esetleg túl sok a 316-osé. 1981-ben ugyanis új belépőmodellként kihozták a 315i-t 75 lóerővel, amely vélhetően hozzájárult ahhoz, hogy még ugyan abban az évben elérjék az 1 milliós értékesítési darabszámot. Mire pedig a modellt 1983-ben lecserélték, már 1,36 milliónál tartottak.

1982

A második generációs modellt 1982-ben mutatták be, amely bár 3 cm-el rövidebb volt, mint az elődje mégis jobban tudták kihasználni a rendelkezésre álló belső teret. A motorválaszték, teljesítményét tekintve nem sokban különbözött az elődmodellétől, azonban később ebből a generációból is bemutattak egy jóval erősebb csúcsmodellt, a 325i-t 171 lóerővel, amely egészen 1985-ig büszkélkedhetett ezzel, hiszen akkor dobták piacra az M3-ast, amely már 200 lovas teljesítményt adott le.

A benzinmotorok mellett a BMW már dízel erőforrással is felszerelte a második generációs 3-ast, a 324d 115 lóerős volt. A motorokon túl a cég minden 6 hengeres kivitelhez kínált összkerékhajtást is.

Ekkor a BMW pedig már nem állt meg egyetlen karosszéria-kivitelnél. Miután az első évben eladtak 230 ezer kupét, 1983-ban jött a sedan, 85-ben a kabrió, 87-ben pedig a kombi. Így nem volt olyan nehéz elérni a 2,34 millió eladási darabszámot.

1990

A harmadik generáció 1990-ben jelent meg. Ez már a kezdetektől fogva elérhető volt 4 ajtós kivitelben. Az idő előrehaladtával és persze a méretek növekedésével, a BMW már nem engedhette meg magának, hogy 100 lóerőnél kisebb teljesítménnyel dobja piacra a kocsit, ezért a belépő 316 pontosan ennyit tudott. A benzinesek között a csúcsot a 325 jelentette 192 lóval, illetve volt még két dízel erőforrás is 115-ös, illetve 143-as teljesítménnyel. Természetesen most sem maradhatott el az M kivitel (286 LE).

40 év egy galériában. Kattintson!

Jöttek persze sorban a karosszéria-típusok is: a kupé, a kabrió és a kombi mellett bemutattak egy 3 ajtós Compact modellt is.

A harmadik generációt majdnem 10 éven keresztül gyártották és 2,75 milliót adtak el belőle.

1998

A következő cserére 1998-ban került sor, immár szokás szerint a sedannal indítva, amely 4 cm-t nőtt elődjéhez képest. Egy évre jött a kupé, majd a kombi és a kabrió. Természetesen az M3 is sokat fejlődött és már 343 lóerő leadására volt képes.

Ekkor már jócskán a dízelek „forradalmát” éltük, így ebben a modellben mutatkozott be az első közvetlen befecskendezéses motor, a 320d 136 lóerővel. Akinek pedig ez nem volt elég, megvehette a 330d-t 192 lovas teljesítménnyel. Természetesen ezek a motorok a kupé és kabrió kivitelekben is dolgoztak. Ma már ezen nem csodálkozunk, akkor még nem volt olyan természetes.

A benzinmotorok teljesítménye 118-tól 231 lóerőig terjedt – leszámítva az M3-ast – később azonban a Compact már 115-ről indult.

Ebből a generációból 3,26 millió kelt el.

2005

A következő cserére 2005-ig kellett várni, az új 3-as a genfi szalonon mutatkozott be. Természetesen az autó most is nőtt elődjéhez képest, 49 mm-rel lett hosszabb, 78-cal szélesebb és 10-zel magasabb.

Ebből a generációból már nem adtak ki Compact modellt, lévén ekkor már megjelent az 1-es, mint az alsó-közép kategória képviselője. A nyitott tetejű kivitel viszont már keménytetővel érkezett.

Az M3 teljesítménye 420 lóerőre nőtt, miközben a legerősebb dízel a 335d 286 lovas (580 Nm) motorja már hasonló menetteljesítményekkel vértezte fel a kocsit. De a sima benzinesek csúcsán ülő 335i (306 LE) sem sokkal maradt el tőle, bár ezen a szinten már nem annyira a lóerők számítnak.

Mire eljött a csere ideje, 3,1 millió 3-as kelt el. A csökkenésben nyilván a válság évei is szerepet játszottak.

2012

A jelenleg is futó 2012-ben érkező hatodik 3-as generáció esetében a BMW számos változást eszközölt. Egyrészt bemutattak egy 5 ajtós Gran Turismo kivitelt az 5-ös mintájára, illetve a kupét és a kabriót leválasztották a szériáról és 4-es számozással vitték tovább. Sőt a 4-es sorozatban megjelent egy 4 ajtós kupé is.

A szokásos motorok mellett megjelent egy hibrid is 340 lóerővel, míg az M modellek teljesítménye 431 lóerőre emelkedett.

A BMW egyébként pont most, a 40 évfordulón frissítette fel a félidő környékén káró modellt.

Ha jobban szereti a SUV-okat, akkor nézze meg azokat a kocsikat, amelyek elől általában lehúzódunk az autópályán.
Kattintásra galéria nyílik!

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!