A Déli Áramlat alapjában az orosz Gazprom és az olasz ENI energiavállalat közös vállalkozása orosz földgáz Európába juttatására, elkerülve a hagyományos útvonalakat. A másik ilyen vezetéképítkezésben, az Északi Áramlatban a Gazprom partnere a német BASF vegyiművek, az E.ON energiavállalat és a holland Gasunie gáztársaság.
A Dél Áramlat Oroszországon kívüli szakaszainak megépítésére és üzemeltetésére a Gazprom vegyesvállalatokat alapít az érintett országokban. Már megvan a megállapodás Görögországgal, Szerbiával és Magyarországgal is. A Gazpromnál azt állítják, hogy hamarosan meglesz az egyezmény Ausztriával is.
Az EU brüsszeli központjában egyesek, illetve amerikai kormánykörökben szinte mindenki az EU-támogatta Nabucco vezetékterv konkurenciájának, sőt, egyenest "megfúrásának" tartja a Déli Áramlatot. A Nabucco nem orosz, hanem közép-ázsiai földgázt szállítana Európába, azonban a vállalkozás elindítása késésben van a Déli Áramlathoz képest, és a Nabucco vezetéket földgázzal ellátni hivatott közép-ázsiai országok hajlandósága sem egyértelmű.
A bolgár gazdasági és energiaügyi miniszter, Petar Dimitrov azt mondta a parlamentben, hogy a Déli Áramlat nem alternatívája a Nabuccónak. Azt mondta, a Déli Áramlat mindössze annak az orosz stratégiának a része, hogy több földgázt adhasson el Európában, éspedig új szállítási útvonalakon, elkerülve a gyakran politikailag feszült ukrán viszonylatot.