3p

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal egy nagy visszatetszést kiváltó marketingfogást elevenítünk fel. Manapság igen sok szó esik a bevásárlóközpontok kiskereskedőket tönk szélére juttató árpolitikájáról. A jelenség nem új: Magyarországon a multik már a harmincas években is okoztak egy-két nehéz percet a kicsiknek...

(Illusztráció)

1932. október második napján öles hirdetés látott napvilágot több budapesti napilapban: a Corvin áruház kürtölte világgá legújabb, akkor még szokatlannak számító akcióját. Eszerint a „bevásárlóközpont” vezetése a forgalom egyenletesebbé tételének érdekében elhatározta, hogy a hónap valamelyik napján mindazok, akik déli tizenkét óráig vásároltak, teljes egészében visszakapják pénzüket - bármekkora legyen is számlájuk. Bizonyítékként a blokk szolgál, s a sorsolás közjegyző előtt történik.

Elsők voltak


Magyarán fogalmazva: a tulajdonosok nem tettek mást, mint kitalálták a ma is igen gyakran és előszeretettel alkalmazott "apró veszteségszigetek a profit tengerében" módszert. A vevők - ismerős jelenség napjainkban - szabályosan megrohamozták a „bevásárlóközpontot”, s volt olyan nap, amikor a tumultuózus jelenetek miatt rendőrt kellett kivezényelni a Nemzeti Színház mellett álló áruházhoz.

A nagy gazdasági világválság „áldásai” alatt nyögő pest-budai kereskedők természetesen egy emberként hördültek fel a korabeli multi - szerintük - tisztességtelen eljárása miatt, s azonnal pert kezdeményeztek. Az eljárás abban az időben szokatlanul sokáig, másfél évig húzódott: Isten malmai - különösen, ha a magyar igazságszolgáltatás emberei állnak a garatoknál - igen lassan őrölnek, írták némi éllel az akkori lapok. Közbevetőleg érdemes megjegyezni: vélhetőleg sok honfitársunk örülne egy hasonló futamidejű bírósági hercehurcának.

Természetesen a másik fél sem hagyta magát, s az akkori idők legnevesebb ügyvédjeit vonultatta fel vélt igazsága védelmére. A kiskereskedőket az ipartestület jogtudorai képviselték.

 A korabeli szokás szerint három fórum - a törvényszék, a Tábla és a Kúria - foglalkozott a kérdéssel, s végül minden helyen a kiskereskedőknek adtak igazat. A közönség által nagy érdeklődéssel várt ítéletében a törvényszék hangsúlyozta, hogy a versenyben a kereskedőnek kizárólag portékájának kiváló minőségével, megbízhatóságával és nem utolsósorban olcsóságával kell elérnie, hogy a vevők őt válasszák.

Jól jött a reklám


A Corvin természetesen nem nyugodott bele az ítéletbe, s fellebbezett. A Táblán helybenhagyták a korábbi határozatot, s mindehhez hozzáfűzték, hogy az ajándékozás eltereli a figyelmet az áruról, s ilyen formán nem megengedett eszköz, azaz tisztességtelen.

Az áruház vezetése ebbe sem nyugodott bele, s újra fellebbezett. Az 1934. február 2-án elhangzott végső határozata indoklásában a Kúria megerősítette a két korábbi ítéletet, továbbá kimondta, hogy a szerencsejáték semmiképpen sem egyeztethető össze a kereskedelemmel. Mindezek mellett kötelezte a nagyáruházat a tisztességtelen verseny abbahagyására.

Az már más lapra tartozik, hogy e másfél év olyan óriási bevételt hozott s oly nagy ingyen reklámot jelentett a Corvinnak, melynek fényében az áruház vezetése már könnyű szívvel tudott lemondani e sajátos vevőcsalogató módszerről.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!