A hétvégén igénybe vettem a magyar államvasutak minden bizonnyal legtisztább és általában legpontosabb járatát, az Intercityt Szeged és Budapest között. Mivel a vonat félúton már 10 percet késett, így borítékolható volt, hogy ezt a Nyugatiba begördülve sem sikerül lefaragni, sőt még hozzá is jött újabb 20 perc. A késésért pedig az IC-utasoknak visszatérítés jár: a helyjegy árát kaphatják vissza a társaságtól. Általában. Mert ez most egy "elemi helyzet", ahol "elemi kár" keletkezett, amiért ugye a MÁV nem felelős.
Eltöprengtem azon, milyen lehet a nem elemi helyzet? Milyen egyéb okból késhet egy olajozottan működő rendszerben a MÁV bármely vonata? Eszembe ötlött a svájci vasút, amelynél nemrégiben kétszer is előfordult, hogy nem ért be időben a szerelvény. Hetekig ettől volt hangos a helyi sajtó, és már-már a rendszer összeomlásáról beszéltek.
Nálunk a vasút már jóval korábban összeomlott, nem a mostani hétvége és a pénteki esőzés a ludas. Esetleg a kiszámíthatatlan időjárás is segíthetne a bajokon. A jövőben minden egyes késés után, amit meg kellene térítenie a vállalatnak, az ELEMEK lesznek a hibásak. Adott szituáció adott elemet szül, s a leleményt idővel át lehet majd ültetni más területekre is. Sőt, késés esetén fel lehet szólítani az utast: fizessen, hiszen miatta, aki az állomáson várakozott, majd csomagjaival nehézkesen felszállt, csak nőtt a késés...
Istvánko ViktóriaKapcsolódó anyagok:
Új társas játék: utolsó pár előre BUSH És mondá az Úr: Jó napot kívánok! Bosszúvágy avagy bojkott Ausztria ellen! Már hófehérek a kisvállalkozók Nesze neked, Iacocca!