Látni és látszani
2007-re a hazai üzleti szféra, azaz a legalább egy főt foglalkoztató cégek mintegy 70 százaléka rendelkezett már internet-hozzáféréssel. Az ötven főnél nagyobb vállalatoknál szinte száz százalékos a penetráció, míg a kisvállalatok 95 százalékos ellátottsági szintre zárkóztak fel. A statisztikát a mikrovállalatok rontják le, csupán kétharmaduk fér hozzá a világhálóhoz, derül ki a BellResearch piackutató Magyar Infokommunikációs jelentéséből.
A számok még mindig hagynak némi kívánnivalót maguk után, de sokkal jobb a helyzet, mint a saját honlappal rendelkező vállalatok esetében, ugyanis a hazai cégeknek csupán harmada (27 százalék) rendelkezik saját weblappal. A vállalatmérettel egyenes arányban nő a saját honlappal rendelkezők száma, és szoros az összefüggés az árbevétel nagyságával és a pc-számmal is. A mikrovállalatoknál mindössze 21, míg a kisvállalatoknál már 55 százalékos az arány, az ötven fősnél nagyobb cégeknek pedig több mint 70 százaléka tart fenn saját honlapot.
Kell egy honlap!
Sajnos gyakori hiba, hogy a weboldal fontosságát ugyan felismerik a cégek, de nem eléggé átgondolt, hogy mit és milyen formában szeretnének megjeleníteni rajta. A kisvállalatok, de gyakran még a nagyok sincsenek tisztában azzal, hogy az internet valóban interaktív felület. Előfordul, hogy a cég bejegyzi a domain nevet, majd több hónapon keresztül a "Fejlesztés alatt!" felirat látható, vagy egyetlen oldalon közli a vállalat legfontosabb adatait (név, cím, profil). Szintén rendszeres hiba, hogy leíró, brosúra jellegű tartalmak jelennek meg, statikus oldalak mutatják be a vállalatot, annak termékeit, illetve szolgáltatásait. Így a látogatót megfosztják a személyesség élményétől, viszont könnyen a cég a különféle blogok és közösségi oldalak céltáblájává válhat. Gyakran még az online kapcsolatfelvétel sem biztosított, így pontosan azt az előnyt veszíti el a vállalat, amit a honlappal nyerhetne.
A weboldal elsődleges funkciója, hogy a vállalat bekerüljön a világhálós vérkeringésbe, azaz megismertesse szolgáltatásait egy nagyobb közönséggel, új piacokat, ügyfeleket szerezzen és fenntartsa, új platformra helyezze a kapcsolatot már meglévő vevőivel. Téves az a nézet, hogy honlapra csupán azért lenne szükség, hogy látszódjon a vállalat és bemutassa magát. Az ilyen oldalak nemcsak rosszul átgondoltak, de üzleti megtérülésre is csekély lehetőséget nyújtanak. Pedig a jól átgondolt honlappal rövid idő alatt növelhető az ügyfélkör, új szintre emelhető a kereskedés. Ez utóbbira még ritkábban nyílik lehetőség a hazai céges oldalak esetében, mint az online kapcsolatfelvételre, 2007-ben a céges honlapok mindössze 13 százalékánál lehetett rendelni, tényleges vásárlás pedig csak 4 százaléknál valósulhatott meg.
Tartalomhoz a forma
A technológiai kialakítás szintén sarkalatos pont a vállalati weboldalaknál. Legnagyobb hányaduk – vállalatmérettől függetlenül - egyedileg programozott, statikus HTML-oldalakból áll. Ugyanakkor van egy szegmens, amely előszeretettel alkalmazza a legújabb flash animációkat, a zenei aláfestést, az intrókat vagy a frame-es (keretes) szerkezetet. Egészséges középutas megoldásra lenne szükség. Fontos, hogy a cég tisztában legyen célközönségével, s annak netezési szokásaival, infrastrukturális hátterével. Nem elég, ha azt tudja, mit szeretne megjeleníteni, jó, ha arról is van fogalma, mennyire kivitelezhető a terv, illetve lassabb internet-kapcsolat esetében mennyi idő alatt töltődik be az oldal. Ügyelni kell az oldalra feltett képek méretével, azok számával is. Azt a technológiát alkalmazzuk, amit a legtöbb látogató használni tud, s ne hagyjuk, hogy egy webdesigner alkotói vágyát élje ki a céges honlap megvalósításában.
Kész a honlap, hátradőlhetünk?
Akkor sem sóhajthat fel egy vállalat, ha már elkészült a jól áttekinthető, gyorsan betöltődő, informatív weblapja, mivel ezek mindössze egyötöde frissül. Ha pedig nincs folyamatosan frissülő tartalom, információ és aktualitás, ha nincs határozott marketing koncepció a weblap tervezése mögött, hiába várjuk, hogy ügyfélkörünk ne csak egyszeri vendég legyen az oldalon.