5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A világhálón elérhető banki szolgáltatásokat immár minden jelentősebb vállalkozás használja. Az év 365 napján bárhonnan, bármikor elvégezhető internetes bankolás nemcsak kényelmes, de idő- és pénztakarékos. A régi hiedelmekkel ellentétben a megfelelő biztonsági óvintézkedések megtétele után nem kell tartanunk semmiféle problémától.

Biztos megoldás az e-banking (Mfor-montázs)

Az utóbbi néhány évben a pénzügyi szolgáltatások egyre fontosabb kiegészítője, része az elektronika és informatika. Az elektronikus pénzügyi szolgáltatások egyre szélesebb és fejlettebb skálája jelent meg a hazai piacon, folyamatosan növekszik az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevők köre, és egyre inkább alapkövetelménnyé kezd válni. Nem véletlen, hogy a GKIeNET Kft. becslése szerint a tavalyi év végén negyedmillió hazai vállalat használt internes banki szolgáltatást.

Ugyan rendszeresen felkap a sajtó olyan történeteket, amikor csalók igyekeznek megkárosítani elektronikus banki szolgáltatást igénybe vevőket, ám korábban Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség bankbiztonsági bizottságának elnöke úgy vélte, a hazai pénzintézetek nagy figyelmet fordítanak a csalások, így például a tavalyi év slágerének számító adathalászat elkerülésére. Ezért az utóbbi kísérletek már egyáltalán nem vezettek eredményre. Hosszabb távon azonban az ügyfeleknek is nagyobb figyelmet kell fordítaniuk saját adataik védelmére, állítják a szakértők.

Természetesen folyamatos a versenyfutás a bankok biztonsági rendszere és a bűnözők módszerei között. Mint megtudtuk, előfordult már, hogy nem egy hamis internetes oldalon keresztül próbálnak hozzájutni a banki adatokhoz, hanem telefonon. A tömeges levélben szintén adategyeztetésre utasítják az ügyfeleket, és megadnak egy telefonszámot. A gyanútlan számlatulajdonos telefonál, de nem is sejti, hogy nem a bank ügyfélszolgálatát hívta, hanem a bűnözők call centerét. Az sem ritka, hogy vírusok a jelszó-kérő ablakok elé települnek. Jelszavaink beütésekor gyanútlanul azt hisszük, hogy elírtuk azt, közben a kémprogram már le is halászta kódjainkat, sőt a fejlettebb vírusoknál fel sem tűnik az adatlopás.

Az adathalászat, adatmásolás kiküszöbölésére a bankoknak – és így az ügyfeleknek - hatékony eszközök állnak a rendelkezésére, a Secure Socket Layer (SSL) kommunikációs csatorna használata a legalapvetőbb biztonsági követelmény. A biztonságot szolgálja, hogy az internet bank figyeli az azonosítási, illetve belépési próbálkozások számát, és meghatározott sikertelen próbálkozás - általában 3-5 - után kitiltja az ügyfelet a rendszerből, továbbá az inaktív ügyfél esetén néhány perc után bontja a kapcsolatot.

Az elmúlt időszakban azonosítás során a többszintű (több jelszavas) és többcsatornás módszerek alkalmazása vált megszokottá. A többszintű azonosításnál legalább egy azonosítót és egy jelszót kérnek tőlünk, a több csatorna pedig azt jelenti, hogy az interneten kívül egyéb csatornán is meggyőződnek a kilétünkről. Sokféle elfogadott mód létezik, például az sms-en érkezett, a rendszer által generált új jelszó beütése, esetleg ujjlenyomat kérése, vagy a token, illetve csipkártya alkalmazása. A banki rendszerek feltörése ma már majdnem lehetetlen, ezért is próbálkoznak a csalók egyre inkább a banki ügyfelek kijátszásával.

Egy banki szakember szerint a legfontosabb dolog, amit egy bank, hatóság és maga a bankszektor tehet, a részletes és körültekintő figyelemfelhívás, ugyanis nincs az a rendszer, amely tökéletes védelmet nyújtana az ügyfél számára, ha ő maga is - megfontolatlanságból, vagy elővigyázatlanságból - hozzájárul személyes azonosítói kiszolgáltatásához. A biztonság érdekében a szakértők az alábbi óvintézkedések megtételét javasolják:

  • Ne válasszunk könnyen kideríthető jelszót (születési dátum, gyerek neve, stb.)
  • Ne írjuk fel olyan helyre a jelszavunkat, ahonnan azt mások könnyen megszerezhetik!
  • Soha ne adjuk meg azonosítónkat és jelszavunkat senkinek.
  • Soha ne válaszoljunk bankinak látszó e-mailekre! A hitelintézetek nem kérnek bizalmas adatokat e-mail útján.
  • A munkahelyünkön ne fogadjuk el a számítógép által felajánlott jelszó megjegyzést!
  • Az internetes bankolásra használt gépen lehetőleg ne látogassunk nem megbízható oldalakat!
  • Használjunk tűzfalat és vírusirtót, amelyet rendszeresen frissítsünk!
  • Időnként változtassunk jelszavat!

Magyarországon az év végén hozzávetőleg 250 ezer vállalati felhasználó volt. Az intenzívebb e-bankolás mögött több tényező áll, így amellett, hogy a cégek körében gyakoribb az internet jelenléte, a vállalkozók számára számszerűsíthetők is a szolgáltatás kínálta előnyök. A cégek ugyanis sorban állás nélkül, kényelmes körülmények között, kötetlen időben, bárhonnan lebonyolíthatják átutalásaikat, számlaegyenlegük lekérdezését. Utasítást adhatnak betétlekötésre, vagy betétfelbontásra, bankkártyához kapcsolódó limitek módosítására, bankkártya vagy hitel igénylésére, mobiltelefon feltöltésére és befektetések kezelésére. Ellenőrizhető továbbá a várt kinnlevőségek beérkezése, vagy hogy a tervezett beruházásához milyen pénzügyi segítséget ajánl a bank.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!