A nagykereskedők a J. Clinton Alappal és az Amerikai Szív Egyesülettel közösen arról állapodtak meg, hogy a jövőben az iskolákban kizárólag csak vizet, jó minőségű gyümölcsleveket és zsírszegény tejet vásárolhatnak az általános- és középiskolás diákok.
Az egyezményt azok a vállalatok is aláírták - Cadbury Schweppes PLC, a Coca-Cola Co., a PepsiCo Inc. és az Amerikai Üdítőital Egyesület (American Beverage Association) -, amelyeket a legnagyobb iskolai beszállítók között tartanak számon, írja az msnbc.
A megállapodás értelmében, mely országszerte mintegy 35 millió diákot érint, az általános iskolákban semmilyen szénsavas üdítőt nem fognak forgalmazni a gyártók. A középiskolákban diétás termékek, energiaitalok, ízesített ásványvizek elérhetők lesznek a tanulók számára. Az aláírók reményei szerint ez az első komoly lépés annak érdekében, hogy csökkenjen a túlsúlyos fiatalkorúak száma az Egyesült Államokban.
Az egyezmény az iskolaidő alatt és az azt követő rendezvényeken (külön órák, kórus stb.) árusított italokra vonatkozik, de kivételt képeznek azok a nagy ünnepségek (színielőadás, sport mérkőzés), amelyeken szülők is részt vehetnek. Az új rendszer folyamatosan lép életbe, az aláírók reményei szerint a 2008-2009-es iskolaévre az állami iskolák 75 százalékából már kikerülnek a káros italok. A teljes bevezetés pedig az ezt követő évben valósulhat meg.
Számos intézmény már korábban lépéseket tett annak érdekében, hogy a cukrozott üdítőket lecserélje egészségesebb termékekkel. Néhány tucat államban pedig azt fontolgatták, hogy törvényi szintre emelik az iskolai táplálkozás kérdését. A most kötött megállapodást egy augusztusi határozat előzte meg. Ennek értelmében a szénsavas üdítők aránya az iskola falain belül üzemelő automatákban nem lehetett több mint ötven százalék, ez azonban csak ajánlás szintjén valósult meg.