Szigorúan idézet következik: "Bazz láttátok már a www.heinekenmusic.hu -t?? FELTÖRTÉK!! És enyhén 18+ -os képeket raktak fel!!! ...". Ezt bírták kitalálni, vagy legalábbis átengedni a Heineken-es marketingesek. Mármint, hogy ezzel a szöveggel pakolják tele a népszerű és kevésbé népszerű magyarországi blogok legfrissebb bejegyzéseihez kapcsolódó kommentboxokat. (Mondanom sem kell, pornóképek sehol sincsenek a hivatkozott oldalon, de nem ez a lényeg.)
Kicsit magyaráznék, hátha pótvizsgára ítélt Heineken-marketingesek is olvassák ezt a szöveget.
A blog, az olyan felület az interneten, ahol magánfelhasználók, cégek képviselői, vagy akár független szakértők oszthatják meg gondolataikat a nagyvilággal. A bejegyzés az szöveg, fotó, videó vagy hang is lehet, a lényeg, hogy ez a közlés maga. A komment pedig ehhez a közléshez való hozzászólás. Figyeltek, kedves Heineken marketingesek? A közléshez való hozzászólás. Nem ugatás a vakvilágba bele!
Mert ha valaki tönkreteszi a szerző gondolatai által beindított kommunikációt, a kommentelést, annak nem örül senki. Minősített esete is van a bunkóságnak, azaz a kommentelés tönkretevésének: ha valaki reklámozásra használja a hozzászólási lehetőséget. Idegen szó, ezt is kikérdezik a vizsgán mindenkitől: szpemelésnek hívják az ilyet.
Ezt azért nem szabad csinálni, mert a bloggerek (akik a blogokat írják) néhány - egyre több - kivételtől eltekintve ingyen, csak a közlés, a gondolatok megosztásának öröméért dolgoznak. Minden blogger titkos álma, hogy egyszer hasznot hajtson számára az internetes napló. Tehát, ha úgy gondoljuk, hogy a blog közönségét érdekelheti hirdetésünk, szépen írjunk egy levelet, és egyezzünk meg egy árban. De ingyen ne reklámozzunk, hogy nekünk esetleg hasznunk legyen belőle, a bloggernak meg ne.
Ha a blogger megélhetési, azaz pénzért vezeti az internetes naplót, akkor se szpemeljünk, mert ő ebből él, mi meg másból, ha nem hirdetünk, ő éhen hal, ráadásul egy idő után nekünk sem lesz ebből kifolyólag hol hirdetnünk, így a mi is megdöglünk.
Persze, kedves pótvizsgázó Heinekenesek, meg lehet ezt próbálni. Lehet szpemelni annak ellenére, hogy számtalanszor megírtuk már, a marketingesek is elmondták, hogy ezt tilos. A tankönyvben benne van: "az eddigi bowlinghoz hasonlító márka-kommunikációt a flipper-kommunikáció váltja fel, azaz nem csak céloznak, és esetlegesen találnak el befogadókat, hanem az üzenetet a fogyasztók által keltik életre" (Horváth Lajos, art-director, Laboratory Ideas, a fentebb idézett cikkből).
Namost, kedves Heinekenesek, a fogyasztó így keltette életre az üzenetet, amit ti közöltetek: "Enyhén 18+ a véleményem a gerillamarketinges heineken s***fejekről. A sörötök is sz*r."
Persze, ha hamarosan kivonul Magyarországról a Heineken, akkor viszont zseniálisat alkottatok. Új stílus, új filozófia született, a gerillamódszer ellentéte: a kamikaze-marketing.
LNG