5p

Belsőépítész, lakberendező, feng shui-szakértő, vagy akár szociológus is segíthet abban, hogy megfelelő munkahelyi környezetet alakítsunk ki a dolgozók számára. De akkor sem kell csüggedni, ha a vállalat olcsón szeretné megúszni az otthonos munkahely megvalósítását.

Emberi környezetet a falanszterek helyett (Mfor-montázs)

Szinte futótűzként járta be tavaly a hír az internetes társadalmat, a Google a világháló vezető keresőrendszere munkahelyként sem utolsó, sőt a Forbes magazin 2007-es 100-as listáján az első helyet sikerült megszereznie. Billiárdasztal, fittness centrum, napi háromszori ingyenes étkezés csak néhány a megannyi csábító lehetőség közül, amivel nap mint nap élhetnek a vállalat dolgozói. A "Google-láz" elcsitultával pedig a Pannon jelentette be, hogy új hazai székháza - ahol kevesebb íróasztal lesz, mint dolgozó - forradalmasítani fogja az irodai munkát.

A két kiragadott nagyvállalati példa a jéghegy csúcsa, de a kisebb cégeknek sem kell csüggedniük, a kellemes munkakörnyezet kialakítása nem csak pénz kérdése. Tőlünk nyugatabbra már kisebb vállalatok is jó befektetésnek tartják a feng shui-tanácsadó alkalmazását, aki az alapkőletételtől kezdve az ajtók, ablakok és íróasztalok méretéig számos ajánlattal áll elő, ami a hatékonyságot és a cég sikerességét szavatolja. A kulcsszó a pozitív energia áramlása, amelyet leegyszerűsítve úgy is fordíthatnánk, hol érezzük jól magunkat?

Otthon, édes otthon

Az épület és a terek tervezésénél a vállalat specifikus kritériumok mellett az egyik legalapvetőbb szempont, hogy a munkahely valóban a második otthonunk. A produktivitást pedig jelentős mértékben, egyes brit kutatások szerint akár 15-20 százalékban is befolyásolhatja az a környezet, amiben naponta 8-10 órát eltölt a dolgozó.

Ha a cég főként projekt jellegű, team-munkákat végez, amiben több dolgozó egyszerre vesz részt, érdemes nagyobb, tágas, világos tereket létrehozni, míg az elmélyülést igénylő feladatokra a kisebb irodahelyiségek alkalmasabbak. A pénzügyi részleget mindig jól különítsük el a kreatív, ötletelő osztályoktól. Amennyiben a munka sok stresszel jár, érdemes kialakítani egy kisebb helyiséget a feszültség levezetésére. Nem feltétlen kell bokszzsákot vagy egyéb sporteszközöket beszerezni, egy kanapé, néhány fotel és növény csodákra képes. De akad olyan leleményes vállalat is, amely kimustrált számítógépeket tett egy kisebb szobába, amiket kedvükre püfölhetnek a dolgozók.

A stressz-szoba kialakításakor érdemes megkérdezni a dolgozókat, ők milyen környezetben tudnák kiengedi a gőzt. Amennyiben a lakájos milliőre szavaznak, az otthon esetleg már kidobásra ítélt berendezési tárgyak új életre kelhetnek az irodában. Ne feledjük, ez a helyiség nem vendégszoba, így nem a méret és a szépség, hanem a funkcionalitás a fő szempont!

Több fényt!

Az irodák kialakításánál kardinális kérdés a fény szerepe. A legideálisabb, ha a helyiségeket átjárja a természetes fény, ügyeljünk rá, hogy jó árnyékoló rendszer is legyen a tűző nap ellen! Figyelembe kell venni, hogy az iroda forgalmas út mellett vagy mellékutcában van-e, az ablakok parkra vagy autópályára néznek-e. A szmog miatt az ablakok tisztán tartása problémát jelenthet, a jelentős gyalogos- és autósforgalom pedig nemcsak zajjal jár, de elvonhatja a dolgozók figyelmét is. Ilyen esetben célszerűbb, ha nem faltól falig érnek az ablakok. A jól megválasztott és jó helyen lévő fényforrásokkal a legsötétebb iroda is fényárban úszhat. Mivel a növények minden munkahelyet barátságosabbá varázsolnak, így a kevésbé fényigényes fajokból célszerű betenni néhány cseréppel a sötétebb helyiségekbe is.

Élet az íróasztalon túl

Gyakori kérdés, legyen-e konyha a munkahelyen. Még abban az esetben is érdemes elkülöníteni egy kisebb részt konyhaként, ha a vállalatnál megoldott az étkeztetés. Akadhat olyan dolgozó, aki egészségügyi okokból vagy más megfontolásból nem eszi az üzemi kosztot, s a céghez érkező ügyfeleket is illik megkínálni üdítővel, kávéval, teával. Fontos, hogy a teakonyha legyen zárható, távol essen a tárgyalótól, és az esetleges kellemetlen szagok miatt ne nyíljon közvetlenül az irodákra. Alapvető felszereltség szükséges, azaz legyen benne hűtőszekrény, vízforraló, kávéfőző és lehetőség arra, hogy az otthonról hozott ételt a dolgozók megmelegíthessék (mikrohullámú sütő). Ugyan a házibulik színtere általában a konyha, a munkahelyen ez a helyiség marginális szerephez kell, hogy jusson, így itt sem a méret a lényeg!

A konyhánál jóval nehezebb eldönteni lehessen-e cigarettázni a vállalatnál, illetve hol legyen kijelölve arra alkalmas helyszín. Akadnak irodaházak, amelyekben mindenhol tilos a dohányzás, így a pöfékelők az utcára kényszerülnek. Mivel számos kutatás kimutatta, hogy a cigi szünetekkel naponta akár egy-másfél órával is csökkenhet a munkaidő, érdemes végiggondolni, milyen messzire küldjük a dolgozót, hogy szenvedélyének hódolhasson. Amennyiben megoldható, jobb a vállalat falain belül megoldani a füstös kérdést. Egy kisebb, jól szellőztethető szoba tökéletesen megfelel e célra, s így egyetlen dolgozó "jogai" sem sérülnek.

A kialakítandó helyiségek listáját hosszan folytathatnánk. Akadnak irodák, ahol tornaterem, zuhanyzó vagy babaszoba is helyet kapott. Egy a lényeges, vonjuk be a dolgozókat az alkotásba. Találják ki ők, mire lenne leginkább szükség, hogy jobb környezetben, hatékonyabban folyjon a munka, higgyük el, ötletekben nem lesz hiány.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!