5p

A fröccs, a macska és a matróz koktél nem idegen a honi fogyasztók számára, de mi a helyzet az alkoholmentes italokkal, a Kofolával, a bodzás, a licsis, a teás ásványvizekkel? És egyáltalán: miért nem kapható itthon uborkás kóla? Mfor.hu háttér.

Mikor lesz már kolbászos vizünk? (Mfor-montázs)

Az ásványvízpiac éves kiskereskedelmi forgalma közel negvenmilliárd forint. Ez mennyiségben azt jelenti, hogy több mint 800 millió liter ásványvizet fogyasztunk el évente (azaz naponta körülbelül két decit). Ezen belül még mindig a buborékosokat szeretjük, bár egyre több rajongója van a mentes vizeknek is. A félig kirázott vizek piaca is egyre jobb, de még mindig periférikus.

Ami az ízesített ásványvizeket illeti, tömegeket még mindig nem mozgat meg ez a szegmens: a teljes piacból 1,2 milliárd forinttal és valamivel több mint tízmillió literrel részesednek. A kiskereskedelmi forgalomból tehát alig több mint egy százalékot hasítanak ki (értékben többet, három százalékot). Jóllehet menniységben nem nőtt jelentősen az ízesített vizek piaca, ám a választék egyre bővül.

A trend jó, bár le vagyunk maradva

Az Európai Unióhoz képest hazánk le van maradva az ízesített ásványvizek fogyasztását tekintve. A fejlődés iránya azonban pozitív, akárcsak az ásványvízfogyasztás mértékének dinamikus növekedése az elmúlt években - mondta el lapunknak Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezetője. Magyarországon jelenleg az értékesített ásványvizek 1,2-1,8 százaléka ízesített termék, ebből a Szentkirályi 36 százalékos részt tud magáénak.

Az egy százalékos, most még alacsony arány annak tulajdonítható, hogy az ízesített ásványvíz megjelenése napjainkban is újdonságnak számít a hazai piacon. Érezhető azonban a "trend-hatás", vagyis egyre több cég kínálatában és egyre több ízben kapható ilyen termék a piacon. "Személy szerint nagy jövőt jósolok az ízesített vizeknek, és várhatóan lendületesen nőni fog arányuk a következő években - mint ahogy idén tavasszal ez már megfigyelhető volt" - szögezte le az ügyvezető.

Nincs veszélyben a klasszikus víz

Hasonlóképpen bizakodó a piacot illetően a Kékkúti Zrt. is. A legdinamikusabb növekedést ez a szegmens mutatja az elmúlt egy évben, ezért okkal gondolhatjuk, hogy széles körben el fog terjedni fogyasztásuk - érvelt Milánkovits Tímea, a Kékkúti Ásványvíz Zrt. junior brand menedzsere. Azt már talán megtanultuk, hogy az ásványvíz egészséges választás, ha szomjoltásról, hidratálásról van szó. Mostanában kezdtük el az ásványvíz mellé ízeket keresni. Egyre többen választanak ugyanis ízesített természetes ásványvíz alapú termékeket a magas cukortartalmú üdítőitalok helyett.

Magyarországon persze jó ideig nincs veszélyben a klasszikus szénsavas ásványvizek dominanciája, ami részben a szódavíz-fogyasztás hazai kultúrájának is köszönhető - tette hozzá Milánkovits Tímea. Ásványvízivási szokásaink évről-évre közelítenek egyes nyugat- és dél-európai szomszédainkéhoz, így a szénsavmentes ásványvizek részesedése is növekedést mutat Magyarországon.

Ahhoz azonban, hogy meghatározóak legyenek a természetes ásványvíz alapú üdítőitalok a magyar piacon, még néhány évre szükség lesz.

Szeretjük a gyümölcsöt, bizarr víz még nincs

Egy éve még szinte csak citromos ízű vizeket fogyasztottunk, mára azonban sokkal színesebbé vált a paletta - derül ki a Nielsen felméréséből. A citrom íz egyeduralkodása mindazonáltal még tart - főleg, ha a lime ízt is ide vesszük -, de az arány a kezdeti hetvenről negyvennyolc százalékra esett vissza bő egy év alatt. Ami igazán meglepő, hogy az epres vizeket egyálalán nem szeretjük, a licsis vagy ananászos vizeket viszont igen.

A Szentkirályi rózsás vize ugyanakkor már nem kapható, azt nem tudni, hogy mennyi fogyott belőle. Balogh Levente csak annyit árult el, hogy az inkább figyelemfelkeltésre szolgált az ízesített vizek bevezetésekor, s ennek a feladatnak maradéktalanul meg is felelt.

És a kolbászos víz mikor jön?

Ha már egyre bővül az ízek köre, felmerülhet a kérdés: mikor jelenhetnek meg az igazán vad ízek, a kolbászos, tormás vagy paprikás vizek? Nos, valószínűleg nem holnap. Pedig a nagy italgyártók rendre előrukkolnak egészen extrém temékekkel.

A Pepsi például piacra dobta az uborkás ízű kólát, de Japánban divatos a meleg ivójoghurt és a saláta ízű víz is, az Egyesült Államokban hálaadáskor piacra dobott sült pulykás kóláról nem is szólva.

Nem valószínű, hogy a magyar piacon - meghökkentő hatásával együtt - hosszú távon sikeres lehet egy szélsőségesen extrém ízkombináció - mondta Balogh Levente. "A kolbászos ízű ásványvíz a magyaros ízeket kedvelők körében sem lenne túl népszerű ital" - tette hozzá.

Az extremitásokra a Kékkúti szerint sem nagyon lehet számítani a közeljövőben. A társaság szintén a gyümölcsökre esküszik, ezen belül is az almás, citromos ízekre.

A fogyasztók nem olyan régen kezdtek el ismerkedni az ízesített ásványvíz alapú üdítőitalokkal, tehát érdemes kivárni, miként reagálnak az újításokra, mielőtt elindulnánk az extrém felé, érveltek a Kékkútinál.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!