3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

200 éve született Charles Lews Tiffany, a róla elnevezett ékszercég alapítója, aki majdnem pont kilencven évvel később halt meg. Ráadásul a héten 164 éve született lánya, Louis Comfort Tiffany, aki a Tiffany-üvegablakokkal futott be karriert. A háromszoros évforduló miatt a Mesél a múlt ezen a héten a Tiffany ékszercégről szól. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

Február 15-én, vagyis szerdán volt 200 éve, hogy megszületett Charles Lewis Tiffany, a mára már legendássá vált ékszervállalat alapítója. Az üzletember három nappal élte csak túl 90. születésnapját, 1902. február 18-án halt meg. Charles Tiffany 1837-ben apjától kölcsönkért ezer dollárral indult el szerencsét próbálni New Yorkba, először egy barátjával, Teddy Younggal közösen nyitott vegyeskereskedést, majd áttértek az üvegtárgyak és az ékszerek értékesítésére. Tiffany ugyan nem volt ékszerész, de a viharos európai helyzetnek köszönhetően viszonylag olcsón jutottak hozzá ismert arisztokraták ékszereihez, a különlegességekre pedig vevők is akadtak. Hamarosan a külföldi uralkodóházak is Tiffanyhoz mentek vásárolni.

A beszámolók szerint a cégalapító remekül értett a visszafogott, de hatásos hirdetésekhez, és ő volt az első, aki az ékszereket nem alkudva, hanem szabott áron adta. Ékszerei hamar nagy népszerűségre tettek szert, amiben szerepe volt annak is, hogy az amerikai polgárháborúban ő látta el fegyverekkel az északi sereget, ő alkotta meg először a híres New York-i logót mely az N-t és az Y-t ötvözte, és máig a New York Yankees baseball-csapat szimbóluma. Emellett az 1880-as években a Tiffany & Co. készítette el az amerikai címer felfrissített változatát, ugyanis a politikusok elégedetlenek voltak a korábban használt verzióval.

A Tiffany cég neve egybeforrt saját színével, a Tiffany-kékkel, melyet védjegyként csak ők használhatnak ékszereiken. A Yankees-logó és az amerikai címer mellett a cég gyártja a Vince Lombardi-trófeát is, melyet minden évben az amerikai futballiga (NFL) győztese nyer el. A cég 1845-ben jelentette meg először éves katalógusát, a "Kék könyvet", melyet azóta is minden évben kiadnak.

Charles Lewis Tiffany 1902-ben halt meg, cége addigra divatot és stílust teremtett, neve egyet jelentett az eleganciával. Halálakor vagyonát közel 40 millió dollárra becsülték.

A cég központi üzlete 1940 óta a Fifth Avenue és az 57. utca sarkán van Manhattanben, az üzlet kirakata több híres amerikai filmben is megjelent. 2007-ben a Tiffanynak 64 üzlete volt az Egyesült Államokban és 103 a világ más országaiban. Az 1980-as években a cég belépett a parfümök piacára is, azóta kaphatók a Tiffany-parfümök világszerte. A vállalat vezérigazgatója jelenleg Michael Kowalski, míg az elnök James Quinn. 2009-ben a cégnek 2,86 milliárd dolláros bevétele és 375 millió dolláros működési eredménye volt és 9000 embert foglalkoztatott világszerte.

Kapcsolódik a Tiffany-céghez egy másik évforduló is: 1848. február 18-án született Louis Comfort Tiffany, aki üveg- és mozaikablakairól vált híressé. Az ékszercég alapítójának lánya 1892-ben megalapította a Tiffany Glass and Decorating Company-t, ami festett üvegablakokat és üvegmozaikok készítésére specializálódott. A nagy áttörést az 1900-ban Párizsban rendezett világkiállítás jelentette számára. Itt mutatta be a saját maga által megalkotott irizáló üveget és a több színben pompázó opalizáló üveget. Ezt követően a világ egyik legkeresettebb művészének számított. 1900-ban a vállalatot átszervezték Tiffany Studio-ra. A következő években készítettek ékszereket, zománcokat, lámpákat, mozaikokat és hatalmas méretű festett üvegablakokat is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!