Megszokott látvány lett a világ nagyvárosaiban - Los Angelesben, Tokióban vagy Londonban - a Toyota Prius, a benzin-elektromos hibrid autók úttörője, amióta a gyár három évvel ezelőtt kirukkolt a modell (korábbiakhoz képest sokat javított) második változatával.
A Prius népszerűségének persze jót tett, hogy a világért aggódó hollywoodi sztárok és a "zöld köntöst" magukra öltő politikusok státuszautójává vált, példát adva ezzel az átlagfogyasztók számára is. A sikert jelzi, hogy a Toyota néhány hete készítette el az autóiparban komoly mérföldkőnek számító egymilliomodik járművét, így a Prius nem csak trendi kocsiként, hanem üzletileg is sikeres gyártmányként is szerepel az autógyár termékpalettáján.
Nem olcsó mulatság a hibrid
Ugyan külföldön egyre trendibb a környezettudatosság kifejezésre juttatása, hazánkban a legtöbb "zöld" hibrid- vagy bioüzemanyag meghajtású autó helyett inkább a biciklire voksol. Pedig már itthon is elérhetők a hibrid járművek, igaz, nem a vékony pénztárcájúakat célozták meg velük. A Toyota Prius hétmillió forintos ára kifejezetten borsosnak mondható a maga kategóriájában. Igaz, a vállalat már 1997 óta foglalkozik a benzin- és elektromotor közös erejét használó modellek gyártásával, ami biztosítékot jelenthet a vásárló számára. Az sem mellékes, hogy a Toyota öt év vagy százezer kilométer garanciát vállal hibrid autó vásárlása esetén.
"A fogyasztók még bizonytalanok a technológiával kapcsolatban: nem mindenki tudja, milyen előnye van egy hibrid autónak" - magyarázta Váradi Szabolcs, aki szintén a Hondánál dolgozik. A szakértő szerint nem elég a környezettudatos szemlélet, mivel a hagyományos technológiáknál drágábbról van szó, így mélyebben a zsebbe kell nyúlni.
Az viszont kétségtelen, hogy a hibrid modellek után fix regisztrációs adót kell fizetni, függetlenül a modell méretétől. Ez a Honda esetében csupán néhány százezer forintos megtakarítást jelent, a felsőbb kategóriás Lexusnál viszont több milliót spórolhat az a vásárló, aki szem előtt tartja az autó kibocsátási paramétereit is.
Spórolhatunk a regadón
Csak az elmúlt hónapban hat hibrid autót értékesített a szakember, s bizonyos típusokból már csak jövő januári kiszállítással vesz fel rendelést. Mindeközben a másik két márka modelljét szinte azonnal megvásárolhatjuk.
Ennek ellenére még nem kell attól tartanunk, hogy a főváros utcáit nálunk is hibrid, bioüzemanyaggal vagy netán hidrogénnel működő autók garmadája lepné el. Utóbbiak a tankolási nehézségek, előbbi ára miatt marad még egy jó ideig a kiváltságosok játékszere.
A Toyota külföldi sikerei ellenére megoszlik a szakértők véleménye arról, hol a helye a hibrid-technológiának. Az energiatakarékos sportterepjárók például nem váltották be a hozzájuk fűzött reményt, legalábbis a GM és a Ford hibrid típusú SUV értékesítési adatai csalódást keltőek.
A Honda külföldi szakértői szerint a hibridek elsősorban a kisebb autóknál lehetnek sikeresek, éppen ezért a japán cég a jövőben csak a Civicet fogja ilyen motorral szerelni. A nagyobb Accordok esetében megszüntetik a hibrid változatot, helyette alacsony szén-dioxid kibocsátású dízelverziót fejlesztenek.
A jövő ígéretei
A General Motors szerint az áttörést a teljesen elektromos autók elterjedése hozhatja, amely módozat előfutárának tartják a cég reménységét, a futurisztikus kinézetű Chevrolet Voltot. Az autó lítium-ion akkujának köszönhetően negyven mérföld (64 kilométer) távolságot tud az elektromos motorral megtenni. A tankolás pedig pofonegyszerű: az autó egy, a háztartási hálózatban használatos konnektorra kötve éjszaka feltölthető, miközben ennél hosszabb túra esetén a benzinmotor is használható az elektromos egység töltésére. (Ellentétbe a Prius-szal, a Volt benzinmotorja nem közvetlenül a kereket hajtja).
A cég vezére, Rick Wagoner a napokban azt ígérte, hogy 2010-ig a partnereikkel egy jóval nagyobb energiakapacitású és igen megbízható elektromos forrással rendelkező elektromos autóval fognak piacra lépni.
Szkeptikusak a Toyota mérnökei a lítium-ion-elemek fejleszthetőségével kapcsolatban: a pikírten laptop elemes autók helyett ők a már bevált, bár súlyosabb nikkel-fém hibridmotor használatát valószínűsítették a Prius 2009-ben bemutatkozó harmadik generációs változatánál is.
A Toyota sikere persze nem csak az amerikai autógyártókat mozgatta meg. A Mercedes az őszi autószalonra tartogatja környezetbarát modelljeit, a francia PSA Peugeot Citroën pedig egy dízel-hibrid jármű piacra dobását ígéri 2010-re.
Noha eddig ilyen járművel - a dízelek viszonylag drágább volta miatt - mások nem próbálkoztak, a PSA szerint a modell abban az esetben is komoly nyereséggel kecsegtet, ha a Priusnál olcsóbban fogják árusítani.
Istvánko Viktória