5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hibrid járműhöz már hazánkban is hozzájuthatunk, s ha nem vagyunk túl válogatósak, nem is kell sokat várni az áhított alacsony kibocsátású modellre. Igaz, a környezettudatos vezetőknek még mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. Mfor.hu háttér.

Itthon is jönnek a hibridek (Mfor-montázs)

Megszokott látvány lett a világ nagyvárosaiban - Los Angelesben, Tokióban vagy Londonban - a Toyota Prius, a benzin-elektromos hibrid autók úttörője, amióta a gyár három évvel ezelőtt kirukkolt a modell (korábbiakhoz képest sokat javított) második változatával.

A Prius népszerűségének persze jót tett, hogy a világért aggódó hollywoodi sztárok és a "zöld köntöst" magukra öltő politikusok státuszautójává vált, példát adva ezzel az átlagfogyasztók számára is. A sikert jelzi, hogy a Toyota néhány hete készítette el az autóiparban komoly mérföldkőnek számító egymilliomodik járművét, így a Prius nem csak trendi kocsiként, hanem üzletileg is sikeres gyártmányként is szerepel az autógyár termékpalettáján.

Nem olcsó mulatság a hibrid

Ugyan külföldön egyre trendibb a környezettudatosság kifejezésre juttatása, hazánkban a legtöbb "zöld" hibrid- vagy bioüzemanyag meghajtású autó helyett inkább a biciklire voksol. Pedig már itthon is elérhetők a hibrid járművek, igaz, nem a vékony pénztárcájúakat célozták meg velük. A Toyota Prius hétmillió forintos ára kifejezetten borsosnak mondható a maga kategóriájában. Igaz, a vállalat már 1997 óta foglalkozik a benzin- és elektromotor közös erejét használó modellek gyártásával, ami biztosítékot jelenthet a vásárló számára. Az sem mellékes, hogy a Toyota öt év vagy százezer kilométer garanciát vállal hibrid autó vásárlása esetén.

A Honda szintén forgalmaz hazánkban hibrid modellt, amely árban is felveszi a versenyt a Toyota termékével. A Civic már 5,3 millió forintért elérhető, és nyolc éves vagy 160 ezer kilométeres garanciát adnak rá. Ennek ellenére még nem nagy a kereslet az ilyen típusú modellek iránt, mivel a vállalat csak 2006 óta forgalmazza őket, s idén őszig semmilyen kampányt sem indít a hibridek népszerűsítésére, tudtuk meg a vállalat munkatársától, Szentesi Edinától.

"A fogyasztók még bizonytalanok a technológiával kapcsolatban: nem mindenki tudja, milyen előnye van egy hibrid autónak" - magyarázta Váradi Szabolcs, aki szintén a Hondánál dolgozik. A szakértő szerint nem elég a környezettudatos szemlélet, mivel a hagyományos technológiáknál drágábbról van szó, így mélyebben a zsebbe kell nyúlni.

Az viszont kétségtelen, hogy a hibrid modellek után fix regisztrációs adót kell fizetni, függetlenül a modell méretétől. Ez a Honda esetében csupán néhány százezer forintos megtakarítást jelent, a felsőbb kategóriás Lexusnál viszont több milliót spórolhat az a vásárló, aki szem előtt tartja az autó kibocsátási paramétereit is.

Spórolhatunk a regadón

Valószínűleg nem a regadó spórolás állhat annak hátterében, hogy - Tolnay Péter, a Lexus egyik értékesítője szerint - jóval több hibrid fogy ebből a márkából, mint a hazánkban kapható másik kettőből.

Csak az elmúlt hónapban hat hibrid autót értékesített a szakember, s bizonyos típusokból már csak jövő januári kiszállítással vesz fel rendelést. Mindeközben a másik két márka modelljét szinte azonnal megvásárolhatjuk.

Ennek ellenére még nem kell attól tartanunk, hogy a főváros utcáit nálunk is hibrid, bioüzemanyaggal vagy netán hidrogénnel működő autók garmadája lepné el. Utóbbiak a tankolási nehézségek, előbbi ára miatt marad még egy jó ideig a kiváltságosok játékszere.

A Toyota külföldi sikerei ellenére megoszlik a szakértők véleménye arról, hol a helye a hibrid-technológiának. Az energiatakarékos sportterepjárók például nem váltották be a hozzájuk fűzött reményt, legalábbis a GM és a Ford hibrid típusú SUV értékesítési adatai csalódást keltőek.

A Honda külföldi szakértői szerint a hibridek elsősorban a kisebb autóknál lehetnek sikeresek, éppen ezért a japán cég a jövőben csak a Civicet fogja ilyen motorral szerelni. A nagyobb Accordok esetében megszüntetik a hibrid változatot, helyette alacsony szén-dioxid kibocsátású dízelverziót fejlesztenek.

A jövő ígéretei

A General Motors szerint az áttörést a teljesen elektromos autók elterjedése hozhatja, amely módozat előfutárának tartják a cég reménységét, a futurisztikus kinézetű Chevrolet Voltot. Az autó lítium-ion akkujának köszönhetően negyven mérföld (64 kilométer) távolságot tud az elektromos motorral megtenni. A tankolás pedig pofonegyszerű: az autó egy, a háztartási hálózatban használatos konnektorra kötve éjszaka feltölthető, miközben ennél hosszabb túra esetén a benzinmotor is használható az elektromos egység töltésére. (Ellentétbe a Prius-szal, a Volt benzinmotorja nem közvetlenül a kereket hajtja).

A cég vezére, Rick Wagoner a napokban azt ígérte, hogy 2010-ig a partnereikkel egy jóval nagyobb energiakapacitású és igen megbízható elektromos forrással rendelkező elektromos autóval fognak piacra lépni.

Szkeptikusak a Toyota mérnökei a lítium-ion-elemek fejleszthetőségével kapcsolatban: a pikírten laptop elemes autók helyett ők a már bevált, bár súlyosabb nikkel-fém hibridmotor használatát valószínűsítették a Prius 2009-ben bemutatkozó harmadik generációs változatánál is.

A Toyota sikere persze nem csak az amerikai autógyártókat mozgatta meg. A Mercedes az őszi autószalonra tartogatja környezetbarát modelljeit, a francia PSA Peugeot Citroën pedig egy dízel-hibrid jármű piacra dobását ígéri 2010-re.

Noha eddig ilyen járművel - a dízelek viszonylag drágább volta miatt - mások nem próbálkoztak, a PSA szerint a modell abban az esetben is komoly nyereséggel kecsegtet, ha a Priusnál olcsóbban fogják árusítani.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!