3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A bankokkal kapcsolatban is megmarad a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre a versenyt érintő reklámügyekben szeptember elseje után - hívja fel a figyelmet a GVH sajtóközleményében, amelyet szerdán juttattak el az MTI-hez.

A közleményt azért adta ki a GVH, mert a sajtóban számos olyan értelmezés látott napvilágot, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény (Fttv.) szeptember 1-jei hatályba lépése után búcsúzik a bankreklámoktól a versenyhivatal. Az Fttv. szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jár el általános hatáskörrel a GVH és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) részvételével.

A hatáskörök a GVH értelmezése szerint a következők: a versenyt nem érintő, a PSZÁF által nem felügyelt ügyekben az NFH jár el; a versenyt nem érintő, egyébként is általa felügyelt (azaz a pénzügyi szervezetekkel kapcsolatos) ügyekben a PSZÁF; a versenyt érintő valamennyi ügyben pedig (ideértve a banki reklámokat is) a GVH (kivéve, ha a jogsértés csak címkén, használati és kezelési útmutatóban, illetve egyes speciális, külön jogszabályban előírt tájékoztatási követelmények megsértésével valósul meg).

A jogszabály alkalmazásában érintett három hatóság jelenleg az Fttv. végrehajtását megkönnyítő együttműködési megállapodás kimunkálásán dolgozik - közölte a versenyhatóság.

A GVH az elmúlt években nem bánt kesztyűs kézzel a pénzintézetekkel. A hitelkártya reklámok miatt több társaságra is jelentős bírságot szabott ki, mert úgy ítélte meg, hogy hitelkártyáikat népszerűsítő tájékoztatásukkal megtévesztették a fogyasztókat. Nem tájékoztatták például őket a reklámokban arról, hogy a kamatmentesség csak bizonyos feltételek teljesülése esetén valósulhat meg.

Balogh Virág, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője júniusban, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén elmondta: a bejelentések jelentős része a pénzügyi területekre érkezik - a tavaly lezárt 72 eljárásból 15 a pénzügyi tevékenységre irányult -, s a versenyhivatal tavaly méretükhöz képest a legnagyobb bírságokat a pénzintézetekre szabta ki.

A versenyhatóság nem csak a hitelkártyák, hanem az áruhitelezés és a lakáshitelek esetében is azt tapasztalta, a hirdetésekből nem derül ki, hogy a meghirdetett előny csak bizonyos feltételekkel vagy a szigorú feltételek miatt csak kevesek számára érhető el.

Az irodavezető a legnagyobb problémát abban látta, hogy nagy, tőkeerős cégek erőteljes kampányt folytatnak saját termékeik forgalmának növelésére, miközben a fogyasztói tudatosság nagyon alacsony.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!