4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Oroszország és Türkmenisztán kedden megállapodott a gázszállítások felújításáról: január elejétől kezdődően Türkmenisztán évi 30 milliárd köbmétert szállít Oroszországba.

A szállítások felújítását lehetővé tévő kiegészítéseket a 2003-ban kelt szerződéshez Dmitrij Medvegyev orosz és Gurbanguly Berdimukhammedow türkmenisztáni elnök jelenlétében írták alá Alma Asgabatban. A dokumentum értelmében Alekszandr Medvegyev, a Gazprom igazgató tanácsának helyettes elnöke szerint az orosz-türkmén gázkapcsolatok történetében első ízben a szállításokért fizetendő ár formulája teljesen megfelel az európai gázpiacnak.

Alekszandr Medvegyev elmondta: Oroszország és Türkmenisztán közösen építi majd meg a Kaszpi-tenger menti és a Kelet-Nyugat gázvezetéket.

A két elnök megállapodást írt alá a stratégiai iparágakban való együttműködés bővítéséről: ez Igor Szecsin miniszterelnök-helyettes közlése szerint az energetikára - ezen belül a földgáz mellett a kőolajipar és az elektromos energia terén - valamint a gépgyártásban való stratégiai együttműködés bővítéséről.

A szakértők szerint a létrejött gázszállítási megállapodás - amely egy április óta húzódó vita végére tesz pontot - most előnyös ugyan a Gazpromnak, de elodázhatja a Kaszpi-tenger menti gázvezeték építését. Egy kisebb türkmeniszténi robbanás miatt átmenetileg leálltak a szállítások. A károkat hamar helyreállították, de később Türkmenisztán teljesen leállította a szállítást. Az azóta eltelt időben Alekszej Miller Gazprom-vezérigazgató többször, Dmitrij Medvegyev államfő szeptemberben egyszer járt Asgabatban, de a vitát nem sikerült rendezni.

A Gazprom jelezte: az európai kereslet csökkenése miatt vagy kevesebb gázt kíván vásárolni, vagy lényegesen kevesebbet fizet érte, mint a legutóbb kialkudott, idén 375, jövőre 380 dollár/100 köbméteres, nagyjából európai ár. A Gazrom indítványozta, hogy az ukrajnai árból induljanak ki, amely jövőre várhatóan 300 dollár/1000 köbméter lesz, és hogy ezen az alapon a türkmenisztáni gáz - amelynek jelentős része Ukrajnába megy - kerüljön 210-220 dollárba.

Az új megállapodással a Gazprom által átvett mennyiség csökken, de nem csökken az ára. A 2003-ban kötött szerződés szerint ugyanis 2010-ben Oroszországnak 80-90 milliárd köbmétert kellene vásárolnia Türkmenisztántól.

A Gazprom általában kevesebb gázt szándékozik vásárolni Közép- Ázsiában az európai kereslet csökkenése miatt, de Üzbegisztánból és Kazahsztánból nem csökkenti az importot, vagyis a csökkentés első sorban Türkmenisztánt érinti. A Kommerszant című orosz lapnak nyilatkozó szakértők szerint ezt Türkmenisztán megbüntetéseként is lehet értelmezni azért, hogy tárgyalásokba kezdett az EU-val és ki akar lépni az európai gázpiacra, amely a Gazprom bevételeinek fő forrása.

Asgabat az orosz partnernél kieső jövedelmet a kínai piac feltárásával kompenzálja: a napokban átadták a kínai gázvezetéket. Oroszország ezt lojálisan fogadta, legalábbis így nyilatkozott Asgabatban Medvegyev látogatása előtt Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes. Ugyanakkor nem szándékozik kötbért fizetni az április óta át nem vett gázért. A szakértők elmondták: Asgabat az elmúlt évben 5,88 milliárd dollár bevételhez jutott a gázexportból, ebből az első negyedévben 3,77 milliárdot vett be.

A Kommerszantnak nyilatkozó szakértők szerint Moszkva talán azt is reméli, hogy a kínai szállítások beindulása, valamint az Iránba menő vezeték bővítésének megkezdése csökkenti majd Türkmenisztán érdeklődését az Oroszország elkerülésével Európába menő vezetékek - köztük a Nabucco - projektjeiben való részvétel iránt.

Az egyik szakértő szerint Türkmenisztán azonban más tanulságot is levonhat a történtekből: azt, hogy Oroszország nem megbízható vásárló és tranzitország, ezért diverzifikálni kell a szállításokat, és nem szabad felhagyni az európai elképzelésekkel.

Az átvétel csökkentése mindezen túl elodázhatja az Oroszország által támogatott Kaszpi-tenger menti vezeték építését, amelyről a két ország és Kazahsztán 2007-ben állapodott meg, s amely építésének kezdetét 2009-re tervezték. A most kialkudott gázmennyiség ugyanis értelmetlenné teheti a befektetést.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!