5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az új termékdíj kapcsán számtalan határozott vélemény látott napvilágot az elmúlt hetekben. Kétségtelen, hogy a tágabb értelemben környezetvédelmi iparnak hívott szakmában komoly átalakulásokat sejtet az új törvény. A bírálók a környezetvédelmi célok háttérbe szorulásáról, a jelenlegi rendszer összeomlásáról beszélnek, a kormányzati oldal átlátható, igazságos szisztémát ígér.

Mind a kormányzat, mind a gyártók részéről sarkos vélemények hangzanak el az új termékdíj-tervezet kapcsán pro és kontra. Arról azonban keveset hallani, mennyire vállalkozásösztönző az új rendszer. Az mfor.hu-nak egy magyar gyártó, a Sealorient Kft. cégvezetője, Berkes Csaba mondta el véleményét. A szakember közel egy évtizede dolgozik a hazai hulladékgazdálkodási rendszerben.

Mint azt Berkes Csaba elmondta, az elmúlt 5 évben, a hazai szabályozási  és vállalkozási környezetben a hazai vállalkozások, így a Sealorient sem igazán tudott kibontakozni. "Kis túlzással állíthatom, külföldről nagyobb az érdeklődés újításunk iránt, mint itthon. Ennek az okát is egyértelműen tudtuk. A hatályos termékdíj rendszer nem adott elég ösztönzést a forgalmazók, gyártók számára hogy ilyen rendszerekbe fektessenek. 5 év után is relatíve kevés, csak 100 automatánk működik, a hazai aludoboz kibocsátás döntő része a szemétbe került és kerül. Komoly értékek mennek veszendőbe. Nem jó az a rendszer, amely nem adott évek alatt sem kellő ösztönzést arra, hogy mind a forgalmazók, mind az állam számára jövedelmező tevékenység elindulhasson."

Az új termékdíj törvény tervezete szerint az eddigieknél komolyabb ösztönzés lesz, közvetlenül a hulladék kibocsátók számára. Végre érdemes lesz olyan rendszerbe fektetnie az italipari gyártóknak, amely pénzt ad a fogyasztóknak a hulladékért, tisztán és ellenőrizhető módon gyűjti be az értékes nyersanyagokat. Ráadásul a tervezet szerint ez a rendszer a felállítása elején nagyobb ösztönzést ad. Konkrétan a begyűjtött hulladékkal nagyobb visszaigénylési lehetőséget lehet elérni, mint amennyi termékdíj kerül rájuk felszámításra. A példa kedvéért egy üdítős vagy sörös aludobozra a felszámított termékdíj 4,5 forint lenne. De ha ezt a dobozt visszagyűjtjük, akkor ez 8-9 forintot ér a kibocsátó számára, ennyivel csökkentheti a termékdíj terheit. A PET-palack esetén a 30 százalékos visszagyűjtési aránynál, több mint 50 százalék termékdíj megtakarítást érhet el a gyártó.

Az ösztönzéssel – közvetve kapcsolva a zöld-tudatformálással – egyértelmű hatás érhető el: a hagyományos szelektív gyűjtés 5-30 százalékos visszagyűjtési arányával szemben az automatizált, országos rendszer középtávon 60-80 százalékos visszatérítési arányt garantál - és erre most látunk esélyt, mondta el a szakember.

A kormány állítása szerint az eddigi hulladékgazdálkodási rendszer nem volt átlátható, alkalmat adott a visszaélésekre. "Sajnos, mi tudomást szereztünk olyan megoldásokról, hogy anyagáramokat le lehetett papírozni, kézi és egyéb visszagyűjtési mennyiségek „vándoroltak”, számolódtak el „okosba”. A magyar fejlesztésű automatának nagy előnye, hogy teljesen transzparens, és ellenőrizhető, a folyamatok informatikailag is le vannak követve, és mivel pénzt kap a fogyasztó, az elszámolás is szigorú, nem lehet visszaélni vele." - állítja Berkes Csaba.

Amit nem kezel az új tervezet sem, az az együttműködés termelők és forgalmazók között. Az ilyen automatizált begyűjtési infrastruktúrát célszerű ott elhelyezni, ahol a fogyasztók megfordulnak, azaz a kereskedőknél. Nem lehet egyelőre látni az új rendszerben miként lesznek a kereskedők ösztönözve, vagy éppen kötelezve arra, hogy befogadják, vagy legalább ne lehetetlenítsék el a begyűjtő rendszereket, például drága helypénzek felszámításával. Tény, hogy már idén is volt olyan nagy kereskedelmi lánc, amely nem csak kötelezettséget, hanem üzletet is látott a begyűjtésben.

"Magyar termelő vállalkozásként bizakodóak vagyunk. Az eddigi állóvíz felkavarása minden innovatív vállalat számára új lehetőség. Látjuk a lehetőségeket, és a kormányzati pozitív szándékot. Jó lenne látni a perspektívát is - ezt most hiányoljuk - miként alakulnak, miként számolódnak a begyűjtési célok és sarokszámok középtávon. A stratégiai szemléletet és kommunikációt erősíteni kell, ne változzon minden két évben a rendszer."

Amennyiben a részletek is helyrekerülnek és a törvényalkotó ezáltal képes lesz megfelelően ösztönözni, és nem eltántorítani a kötelezetteket – amire most jó esély van - akkor a visszagyűjtési rendszerek virágozni fognak, a hazai hulladékgazdálkodási rendszer átalakulását követően egy újszerű, minden érintett számára előnyt jelentő szisztéma valósulhat meg.

Vannak tehát hazai vállalkozások között olyan vélemények, hogy a termékdíj törvény változása végre beindítja a sok problémával és korláttal küzdő környezetvédelmi ipart, innovációra készteti a szereplőket, amelyből nem csak a magyar vállalkozások profitálnak, hanem a környezetünk is. Egy biztos, az új kormányzatnak sikerült az állóvizet felkorbácsolnia, igaz, a hazai hulladékgazdálkodásban "hajózó" vállalkozások még keresik az irányt, véli Berkes Csaba.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!