5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szülők is fel vannak háborodva, ezért a Szülői Hang Közössége is megírta levelét a Belügyminisztériumnak.

"Szülőként tiltakozunk a pedagógusok jogainak elvétele ellen, hiszen ez egyben azt is jelenti, hogy nem tudnak a gyerekekkel legjobb tudásuk és lelkiismeretük szerint foglalkozni" - áll a Szülői Hang közleményében, ami a közoktatási törvénytervezetre reagálva született.

Véleményük szerint a kormány olyan jogszabályok elfogadását tervezi, amelyben a nevelőtestület elveszti döntési jogát (legfeljebb véleményezhet)

  • az intézmény pedagógiai programjáról,
  • az éves munkatervről,
  • a szervezeti és működési szabályzatról (SZMSZ),
  • a beszámolók, továbbképzési programok elfogadásáról.

A szülők sem értik, miért tervezik a közoktatás további rombolását. Fotó: Depositphotos
A szülők sem értik, miért tervezik a közoktatás további rombolását. Fotó: Depositphotos

Ha elvesszük a pedagógusok jogát, hogy dönthessenek az iskolák, óvodák működéséről és mások döntését erőltetjük rájuk, akkor az önállótlan pedagógusok hogyan fognak önálló gyerekeket nevelni? - teszi fel a logikus kérdést a szervezet.

A szabad, a gyermekek érdekében önálló döntéseket meghozni képes nevelőtestületek tudják csak betölteni a feladatukat, ez most újabb csorbát szenved, és a helyzetet csak tovább súlyosbítja a pedagógusok évenkénti szigorú teljesítményértékelése.

Bár elsőre vonzónak tűnhet az elképzelés, hogy a többet és jobban dolgozó pedagógusok nagyobb fizetést kapjanak, a konkrét javaslat kapcsán sok probléma merül fel, melyek közvetlenül hatnak a gyerekekre is, és fennáll a veszély, hogy a rendszer ronthatja a magyar közoktatás minőségét. A következő problémákra hívják fel a figyelmet: 

  • A rendszer kiváló pedagógusokat is a jutalom megvonásával büntethet
  • A diákok érdemjegyeit is torzíthatja
  • A látványos teljesítményt jobban díjazza a rendszer, mint az érdemi pedagógiai munkát
  • A kompetenciamérések eredményei manipulálhatóak
  • Az igazgatók érdemi kontroll nélkül teljhatalmat kapnak
  • A túlórázás továbbra sem kifizetődő
  • Nem alkalmazkodik az év közben felmerülő igényekhez
  • A nehézségekkel küzdő gyerekek támogatása sérülhet
  • A szubjektív szempontok alkalmasak a kritikus vélemények elhallgattatására
  • Bérfeszültség
  • Túl nagy bürokrácia
  • A tankerület és a minisztérium túlhatalma

A tervezett teljesítményértékeléssel kapcsolatban a következőket javasolják:

  • Az intézmények saját hatáskörben, a pedagógusok véleménye alapján dönthessenek a teljesítményértékelő rendszerről és annak bevezetéséről.
  • Az igazgatói kinevezéseknél szükséges visszaállítani a pedagógusok és a szülők véleményezési és egyetértési jogát.
  • A pedagógusok teljesítményértékelési rendszerének része kell, hogy legyen az igazgató, a tankerület (fenntartó) és a minisztérium pedagógusok általi értékelésének is.

A törvénymódosítás tervezete további jogokat vesz el nemcsak a nevelőtestülettől, hanem a szülőktől is.

A fegyelmi ügyekben korábban a nevelőtestület döntött, míg a tervezett módosítás szerint a fegyelmi határozatot az igazgatóból, a fenntartó delegáltjából és a nevelőtestület képviseletében eljáró pedagógusból álló bizottság hozza meg. A szülő már nem indíthat eljárást a fegyelmi határozat ellen. Ezáltal várhatóan a döntések kevésbé a gyermek érdekeit szemmel tartó pedagógiai szempontok szerint, hanem az intézmény saját érdekei szerint történhetnek, aminek a gyerekek és szülők is ki lesznek szolgáltatva. A gyermek nevelésére irányuló erőfeszítések, pszichológus, fejlesztőpedagógus és más szakemberek bevonása helyett egyszerűbb lesz megválni a tanulótól.

Az óriási pedagógushiány súlyosan veszélyezteti gyermekeink és országunk jövőjét, de a kormányzat ahelyett, hogy a valódi megoldást keresett és talált volna, csak a szentesíti a rossz gyakorlatokat. 

A valódi megoldás a pedagógusok anyagi, szakmai és erkölcsi megbecsülése lenne. Az idei 10 százalékos pótlékemelés messze elmarad az inflációtól. Bár az EU-s források megérkezésével további béremelést ígérnek, elfogadhatatlan, hogy a gyermekeinket oktató, nevelő pedagógusok anyagi megbecsülése az EU-s forrásoktól függjön. Ezzel nemzetünk függetlenségét adjuk fel, hiszen valójában nekünk magyaroknak a közös befizetéseinkből kellene biztosítanunk az oktatási rendszer hatékony működését. Az EU-s források csak 2030-ig állnak rendelkezésre, és a kormányzat is csak addig garantálja a megemelt fizetéseket. Aki tehát most áll pályaválasztás előtt, az méltán feltételezheti, hogy az egyetem elvégzése után hamarosan az EU-s források megszűnnek, és ezután a kormányzat ugyanúgy cserben hagyja majd a pedagógusokat, mint ahogy azt most teszi azzal, hogy a nemzeti költségvetésből nem fordít kellő forrást gyermekeink oktatására.

A minisztérium a közzétételtől számítva 8 napig, március 10-ig várja a véleményeket úgy, hogy közben ezekről érdemi, közérthető tájékoztatás nincs, az összefoglaló és indoklás csak általánosságokat tartalmaz, a szakmai és érdekvédelmi szervezeteket érdemben nem vonták be az anyag előkészítésébe. A folyamat nem tekinthető érdemi társadalmi vitának, szülőként és pedagógusként úgy érezhetjük, hogy már megint a fejünk felett döntöttek - írja a Szülői Hang Közössége.

Azt javasolják a szülőknek, hogy fejezzék ki tiltakozásukat a Belügyminisztériumnak küldött levéllel, melyhez honlapjukon mintát is közzétettek. Egyúttal arra kérnek mindenkit, hogy támogassa a témában megjelent petíciót is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!