5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utazási piacot manapság alaposan megtépázza a gazdasági válság és a sertésinfluenza is, pedig e "hátráltató események" előtt egyre többen beszéltek a piac átalakulásáról: az utazók fejében kezdett kialakulni az online utazásszervezés evidenciája. A folyamat természetesen nem áll meg, de lelassul, Magyarországnak pedig amúgy is van egy kis lemaradása e téren (is). Mfor.hu háttér.

Most nem hozott szerencsét... (Mfor-montázs)

Magyarországon nagyságrendileg az utazásszervezések 28 százaléka történik interneten, míg ez a szám az Egyesült Államokban negyven százalék körül van – derül ki a Google által végzett felmérésekből. A fapados légitársaságok foglalásaik 98 százalékát az interneten keresztül bonyolítják, és ezt a módszert hazánkban is viszonylag könnyen elsajátították az utazni vágyók.

A komplett internetes utazásszervezést azonban még tanítani kell Magyarországon – mondta az mfor.hu-nak Andrew Poznak, a Google utazási részlegének kelet-közép-európai vezetője. Fejlettebb országokban az internethasználat e "haladó" foka, mint például egy nyaralás önálló megszervezése interneten keresztül, már sokkal inkább készségszinten van jelen a lakosság többségénél.

Ennek ellenére Andrew Poznak érzékel egyfajta nyitottságot a magyarokban e téren - az utazási irodák a keresőmarketingben is erősek, megfelelő hangsúlyt fektetnek a kommunikáció ezen felületére.

A nők szervezik az utazásokat

A szakember tapasztalatai szerint a magyar piac több sajátossággal is rendelkezik: például nagyon erős a belső - elsősorban a Balaton környéki - turizmus. Ez is mutatja, hogy a magyarok alapvetően érdeklődőek és mobilak, szívesen fedezik fel hazájukat. Ezen kívül azt is megtudtuk, hogy az online utazási ajánlatok közti "bogarászásokban" a nők jobbak.

A másik, Nyugat-Európától eltérő tulajdonságunk az ötven felettiek háttérbe szorulása az utazások terén, ami nyilvánvalóan anyagi akadályokra vezethető vissza. Míg a fejlett országokban az ezüstkor képviselői kiemelt helyen állnak az utazó célcsoportok közt, addig itthon elvétve találni csak célzottan nekik szóló ajánlatokat. Pedig Poznak szerint ők azok, akiknek Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban utazásra szánt pénzük is van, és a keresésre is futja az idejükből.

A keresőmarketingen túl…

Köztudott, hogy a színes prospektusok önmagukban már nem elegendőek az utazóközönség célba vételére. A PhoCusWright  elemzőcég adatai egy alapvető átalakulást vetítenek előre: 2009-ben Európában összesen mintegy 253 milliárd eurót fognak nyaralásra és egyéb turisztikai célokra költeni.

Ennek a hatalmas összegnek a 32 százalékát, 80 milliárd eurónyi (azaz körülbelül 24 ezer milliárd forintnyi) utazást várhatóan az interneten foglalnak majd le a pihenni vágyók. Világosan látható tehát, hogy az üzleti sikerüket színes katalógusokra építő utazási irodáknak alapjaiban kell átformálniuk stratégiájukat, ha az elkövetkező években is az iparágban szeretnének maradni.

Az a minimum, hogy egy utazási iroda online is megfogalmazza és elérhetővé tegye szolgáltatásait. Nem véletlen, hogy e szektorban komoly verseny folyik a keresőmarketing adta felületekért.

Ami viszont még a Google szakembereinek is új volt: az a Youtube utazási-marketing szolgálatába állítása. Régen még csak a felhasználók tették fel nyaralási videóikat a videómegosztó portálra, ma viszont már utazási irodák, ország- és városmarketinggel foglalkozó ügynökségek is készítenek ide profi filmeket.

Vihar után kisüt a nap

Az biztos, hogy sem a válság, sem a magas euró-árfolyam, sem az új típusú influenzajárvány nem tesz jót ennek a szektornak. Bánki Róbert, a Triplanet online utazási iroda ügyvezetője ennek ellenére optimista: "A repülőtéri sztrájkok alatt is visszaesett a forgalom, de az utazni vágyók nem törölték utazásaikat, mint inkább csak időben eltolták azokat. Később a kieséseink megtérültek” – mondta az mfor.hu-nak a szakember. Andrew Poznak is látja a visszaesést, de véleménye szerint a piac hamar helyre fog rázódni.

A turizmus eddigi legnagyobb megrázkódtatása a szeptember 11-i terrortámadás volt, ami után szintén viszonylag gyorsan helyreállt a rend. Ráadásul - Habóczki Zsolt, a Hurrá Nyaralunk utazási iroda ügyvezetője szerint - a magyarok meglehetősen bátran választanak úticélt: például az óriási cunami után – sokan még kíváncsiságból is - Thaiföldre mentek nyaralni. Az influenza okozta károk persze sokkal kiszámíthatatlanabbak, tekintve, hogy még senki nem tudja, mekkora méreteket ölt majd a fertőzés.

Ha azonban nyár végére konszolidálódik a helyzet, a téli szezonra valószínűleg már nyoma sem lesz a vírus okozta károknak, mint ahogy a SARS-veszély elmúltával is visszatértek a turisták az érintett vidékekre. Innen, Európából nézve pedig a téli időszak számít főszezonnak a tengeren túli utazások terén. Mexikó turizmusára emellett még a drogkartellek okozta botrányok is rányomták a bélyegüket az utóbbi időben, több, a határon történt incidensről is lehetett hallani.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!