Magyarországon nagyságrendileg az utazásszervezések 28 százaléka történik interneten, míg ez a szám az Egyesült Államokban negyven százalék körül van – derül ki a Google által végzett felmérésekből. A fapados légitársaságok foglalásaik 98 százalékát az interneten keresztül bonyolítják, és ezt a módszert hazánkban is viszonylag könnyen elsajátították az utazni vágyók.
A komplett internetes utazásszervezést azonban még tanítani kell Magyarországon – mondta az mfor.hu-nak Andrew Poznak, a Google utazási részlegének kelet-közép-európai vezetője. Fejlettebb országokban az internethasználat e "haladó" foka, mint például egy nyaralás önálló megszervezése interneten keresztül, már sokkal inkább készségszinten van jelen a lakosság többségénél.
Ennek ellenére Andrew Poznak érzékel egyfajta nyitottságot a magyarokban e téren - az utazási irodák a keresőmarketingben is erősek, megfelelő hangsúlyt fektetnek a kommunikáció ezen felületére.
A nők szervezik az utazásokat
A szakember tapasztalatai szerint a magyar piac több sajátossággal is rendelkezik: például nagyon erős a belső - elsősorban a Balaton környéki - turizmus. Ez is mutatja, hogy a magyarok alapvetően érdeklődőek és mobilak, szívesen fedezik fel hazájukat. Ezen kívül azt is megtudtuk, hogy az online utazási ajánlatok közti "bogarászásokban" a nők jobbak.
A másik, Nyugat-Európától eltérő tulajdonságunk az ötven felettiek háttérbe szorulása az utazások terén, ami nyilvánvalóan anyagi akadályokra vezethető vissza. Míg a fejlett országokban az ezüstkor képviselői kiemelt helyen állnak az utazó célcsoportok közt, addig itthon elvétve találni csak célzottan nekik szóló ajánlatokat. Pedig Poznak szerint ők azok, akiknek Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban utazásra szánt pénzük is van, és a keresésre is futja az idejükből.
A keresőmarketingen túl…
Köztudott, hogy a színes prospektusok önmagukban már nem elegendőek az utazóközönség célba vételére. A PhoCusWright elemzőcég adatai egy alapvető átalakulást vetítenek előre: 2009-ben Európában összesen mintegy 253 milliárd eurót fognak nyaralásra és egyéb turisztikai célokra költeni.
Ennek a hatalmas összegnek a 32 százalékát, 80 milliárd eurónyi (azaz körülbelül 24 ezer milliárd forintnyi) utazást várhatóan az interneten foglalnak majd le a pihenni vágyók. Világosan látható tehát, hogy az üzleti sikerüket színes katalógusokra építő utazási irodáknak alapjaiban kell átformálniuk stratégiájukat, ha az elkövetkező években is az iparágban szeretnének maradni.
Az a minimum, hogy egy utazási iroda online is megfogalmazza és elérhetővé tegye szolgáltatásait. Nem véletlen, hogy e szektorban komoly verseny folyik a keresőmarketing adta felületekért.
Ami viszont még a Google szakembereinek is új volt: az a Youtube utazási-marketing szolgálatába állítása. Régen még csak a felhasználók tették fel nyaralási videóikat a videómegosztó portálra, ma viszont már utazási irodák, ország- és városmarketinggel foglalkozó ügynökségek is készítenek ide profi filmeket.
Vihar után kisüt a nap
Az biztos, hogy sem a válság, sem a magas euró-árfolyam, sem az új típusú influenzajárvány nem tesz jót ennek a szektornak. Bánki Róbert, a Triplanet online utazási iroda ügyvezetője ennek ellenére optimista: "A repülőtéri sztrájkok alatt is visszaesett a forgalom, de az utazni vágyók nem törölték utazásaikat, mint inkább csak időben eltolták azokat. Később a kieséseink megtérültek” – mondta az mfor.hu-nak a szakember. Andrew Poznak is látja a visszaesést, de véleménye szerint a piac hamar helyre fog rázódni.
A turizmus eddigi legnagyobb megrázkódtatása a szeptember 11-i terrortámadás volt, ami után szintén viszonylag gyorsan helyreállt a rend. Ráadásul - Habóczki Zsolt, a Hurrá Nyaralunk utazási iroda ügyvezetője szerint - a magyarok meglehetősen bátran választanak úticélt: például az óriási cunami után – sokan még kíváncsiságból is - Thaiföldre mentek nyaralni. Az influenza okozta károk persze sokkal kiszámíthatatlanabbak, tekintve, hogy még senki nem tudja, mekkora méreteket ölt majd a fertőzés.
Ha azonban nyár végére konszolidálódik a helyzet, a téli szezonra valószínűleg már nyoma sem lesz a vírus okozta károknak, mint ahogy a SARS-veszély elmúltával is visszatértek a turisták az érintett vidékekre. Innen, Európából nézve pedig a téli időszak számít főszezonnak a tengeren túli utazások terén. Mexikó turizmusára emellett még a drogkartellek okozta botrányok is rányomták a bélyegüket az utóbbi időben, több, a határon történt incidensről is lehetett hallani.
GF