3p

Az idei évben eddig leginkább a mezőgazdaságban okozott gondot az időjárás, a nyári hónapokban viszont várhatóan megérkezik az otthonokat is veszélyeztető viharszezon. A Groupama Biztosító évekre visszanyúló statisztikái szerint ezekre a hónapokra koncentrálódik a legtöbb lakásbiztosítási kárbejelentés, pedig ezek egy része elkerülhető lenne.

Azt, hogy az időjárás Magyarországon is egyre változékonyabb és szélsőségesebb, már sokszor hangoztatták a szakértők, és ez a tendencia a biztosítóknál bejelentett károkban is megmutatkozik. Többször is előfordult – például 2022-ben és 2023-ban is –, hogy már az év első hónapjaiban rekordkárokat generáló viharok söpörtek végig az országon. Az idei év ebből a szempontból ugyan átlagosnak mondható eddig, de az időjárási okokra visszavezethető kárbejelentések száma – főleg az elmúlt hetek esőzései miatt – a májusi hónapban már megközelítette az ezer esetet, ami körülbelül negyedmilliárd forintnyi kárt jelent.

Ami viszont minden évben visszatérő jelenség, az a nyári hónapok extrém időjárása és az ezzel járó kiemelkedő mennyiségű kárbejelentés. A Groupama Biztosítóhoz 2024-ben több mint 30 ezer klimatikus okokra – azaz szélviharra, felhőszakadásra, villámcsapásra és jégverésre – visszavezethető kárbejelentés érkezett, és ennek több mint 50 százaléka a júniustól augusztusig terjedő három hónapra koncentrálódott. A statisztikák szerint ráadásul több év távlatában is a nyári hónapokban történik az ilyen esetek 40-50 százaléka.

A legtöbb kárt a villámcsapás okozza

Az időjárási jelenségek közül messze a villámcsapások okozzák a legnagyobb károkat. Ennek egyik magyarázata, hogy egy villámcsapás miatt keletkező túlfeszültségtől leginkább a drága elektromos berendezések sérülhetnek meg. A legérzékenyebb készülékek a televíziók, a számítógépek, valamint a mosó- és mosogatógépek vezérlőegységei, de előfordulhat, hogy komplett riasztórendszerek vagy kapunyitó automatikák is tönkremennek. A villámlás esetében is elmondható, hogy a nyári időszak a „csúcsszezon”, erre készülnek a biztosítók is.

„A nyár hagyományosan a viharkárokkal kapcsolatos, sok esetben tömeges kárbejelentések időszaka, erre az ügyfélszolgálatoknak is fel kell készülniük, már csak azért is, mert ilyen esetekben nagyon is számít a minél gyorsabb kárrendezés, gondoljunk csak egy sérült háztetőre, amelyen beesik az eső. Másfelől ilyenkor értékelődik fel igazán, hogy körültekintően kötöttük-e meg lakásbiztosításunkat, és rendelkezünk-e a megfelelő kiegészítő biztosításokkal is, felkészülve például egy hosszan tartó áramszünet kellemetlen és költséges hatásaira” – hívta fel a figyelmet Berentés László, a Groupama Biztosító szolgáltatási igazgatója.

Az április végén Spanyolországot és Portugáliát majdnem egy napra megbénító áramszünet – amelynek okait még vizsgálják – megmutatta, hogy milyen fontos a kis valószínűséggel bekövetkező, de néha előforduló esetekre is felkészülni. Egy hosszan tartó áramszünet, vagy más szolgáltatások kimaradása akár egy vihar következménye is lehet, hatása pedig a kellemetlenségek mellett a pénztárcánkon is érződhet. Gondoljunk csak olyan hétköznapi dolgokra, mint a fagyasztóban tárolt élelmiszerek leolvadása vagy a vezetékes internet szolgáltatás kimaradása esetén használt mobilinternet díja.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!