5p

Főszerkesztői jegyzet arról, hogy bár sikerült elkerülni azt, hogy a hazai politikusok a gyakorlatilag semmitmondó információkat tartalmazó uniós vagyonnyilatkozati gyakorlat alapján valljanak az anyagi helyzetükről, megtakarításaikról, tulajdoni viszonyaikról, erősen kétséges, hogy a kedd éjfélig nyilvánosságra hozott adatok tényleg a valóságos állapotokat tükrözik. Ezek jutottak eszembe a hét eseményeiről.

Önmagában már az elkeserítő és elmond mindent a hazai állapotokról, hogy a legfrissebb politikusi vagyonnyilatkozatokból szinte kivétel nélkül valamennyi sajtótermék – köztük persze mi magunk is – az emeltük ki, hogy az országot egy nyolc évig tartó megszakítással immár összességében tizenhetedik éve kormányfőként irányító Orbán Viktornak lett megtakarítása, feleségével közösen sikerült félretennie 14 millió forintot. Amit a tehetősek vagyonának kezelésére hivatott hazai privátbanki szolgáltatók egyikére sem tudnának rábízni, lévén, hogy még a legalacsonyabb belépési limitet előíró OTP Digitális Privátbanknál is ennél magasabb, 20 millió a minimális beugró.

Megfelelő jogszabályi előírások híján a politikusok vagyonnyilatkozatai maximum csak érdekességeknek tekinthetők. Fotó: Depositphotos
Megfelelő jogszabályi előírások híján a politikusok vagyonnyilatkozatai maximum csak érdekességeknek tekinthetők. Fotó: Depositphotos

A számok alapján, ha politikai szempontból jóval sikertelenebb is Orbán egykoron egyetlen potenciális vetélytársa, Gyurcsány Ferenc (az ő 2009-es távozása óta már egyáltalán nincs igazi konkurense a mostani miniszterelnöknek), anyagilag pont fordított a helyzet. Bár az annak idején a szocialisták által delegált kormányfőnek 2022-ben csaknem a felére csökkent az értékpapírokba fektetett pénzeinek az összértéke, ez a 461 millió még így is csaknem 33-szor (!) nagyobb, mint fideszes utódjáénak.

De Orbánt még a mostani és az egykori miniszterei is lekörözik – a legdurvábban a 2014-2018 között a nemzeti fejlesztési minisztereként regnált Seszták Miklós, akinek még Gyurcsánynál is értékesebb, közel félmilliárdot kóstáló az értékpapír-portfoliója. Miközben az egyéb vagyontárgyakkal rendelkező politikusoknak se szeri, se száma, főleg a fideszes képviselők diszponálnak testes földbirtokok felett, miközben többen is tízmilliókat tartanak készpénzben.

Persze ne legyünk telhetetlenek, hiszen a még ennél is rosszabbat sikerült elkerülni. Azt, aminek a tanúi lehettünk augusztus elején. Az akkor a parlamenti választások miatt évközben közzétett vagyonnyilatkozatok – túlzás nélkül – alig tartalmaztak érdemi információt. „Köszönhetően” annak, hogy a parlament július közepén egy egészen komolytalan vagyonnyilatkozati rendszerre adta az áldását, amelynek lényege, hogy a képviselőknek nem kell minden év január 31-ig megismételniük a vagyonnyilatkozat-tételt, hanem csak azt kell bejelenteniük – harminc napon belül –, ha az adataik változtak, családtagjainak pedig nem kellett vallaniuk.

Más kérdés, hogy bármilyen furcsa, a kormány nem tett mást, mint ez esetben egy az egyben átvette az európai parlamenti képviselőkre vonatkozó szisztémát, amely szerint nem kell feltüntetni az ingatlanokat, a nagy értékű ingóságokat, a megtakarításokat, helyette a jövedelmükről és az érdekeltségeikről kell számot adniuk a képviselőknek. Csoda-e, hogy a Brüsszellel alapból még a legpitiánerebb ügyekben is hadakozó kormányzat most sietett gyorsan harmonizálni a magyar szabályokat az uniós előírásokkal?

Mégsem ez alapján készültek az e héten közzétett vagyonnyilatkozatok, miután az uniós források elnyerése érdekében a kormány kénytelen volt e téren is letenni a fegyvert, s a jogállamisági eljárás részeként visszaállítani a korábbi módit. Jelesül azt, hogy az érintetteknek a közös háztartásban velük élő házas- vagy élettársaik, gyermekeik vagyonnyilatkozatát is csatolniuk kell.

Mindezek ellenére is kétséges, a valóságos anyagi, vagyoni helyzeteket kaptuk-e. Aligha lehet elégedett a mostani eredménnyel a Transparency International Magyarország, amely már hosszú évek óta küzd a vagyonnyilatkozatok érdemi megreformálásáért. Egyet kell értenem a szervezettel abban, hogy amíg a vagyonnyilatkozatok tartalmát nem vetik össze az adóbevallásokéival, addig nem derül fény az adózott jövedelemmel nem fedezett mértékű gazdagodásra.

Amiből következik, hogy csak akkor lehetne komolyan venni a képviselők vagyonnyilatkozatait, ha azokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrizné.

Valamint, ha kézzel kitöltött, illetve szkennelt vagyonnyilatkozatok helyett elektronikusan kitöltöttek és elektronikusan olvashatók, kereshetők, összehasonlíthatók lennének a vagyonnyilatkozatok, miközben a hozzátartozók (nyilatkozóval egy háztartásban élők) ugyanezen dokumentumai is nyilvánossá és teljeskörűen hozzáférhetővé válnának.

Amíg ezek a feltételek nem teljesülnek, addig legfeljebb csak hírlapi érdekességekként, mintsem a valós vagyoni állapotokat tükröző, hivatalos dokumentumokként kell tekinteni a vagyonnyilatkozatokra.

A rovat korábbi cikkeit itt olvashatják.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!