4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már hetek óta kezelhetetlen a túlzsúfoltság a legnagyobb svéd nemzetközi repülőtéren. Előfordult, hogy a reptérre vezető vasút, az Arlanda Express meg sem állt az 5-ös terminálon. Autóval kimenni ugyancsak kétesélyes, mert egyes utakat lezártak. Ha valaki lekési a gépét, nem térít vissza semmit az adott légitársaság – amint arról több svéd szaklap és politikai napilap is hírt adott.

A rendőrség napokig a forgalmat a 2-es és 4-es terminálra terelte, és az utazóknak onnan kellett az 5-ös terminálra tovább haladniuk. A rendőrség azt tanácsolta az utasoknak, hogy ne hajtsanak ki autóval a repülőtérre. Ola Österling rendőrségi szóvivő szerint inkább használják a tömegközlekedést. „Az is jó ötlet lehet, hogy bemegyünk valamelyik hosszú távú parkolóba, és onnan tömegközlekedést használunk a terminálig, ami azt jelenti, hogy kevesebb autó lesz a parkolókban”. – tette hozzá.

A lapokban olyan fotók is megjelentek, ahol szinte egymást taposták az emberek, kevés volt az ülőhely az idős utasok számára és a büfék sem bírták a forgalmat. Sokan 6-7 órával előbb kimentek, attól félve. hogy lekésik a gépüket A rendőrség arra számít, hogy nem szűnnek meg egyhamar a hosszú sorok, sem a biztonsági ellenőrzésnél, sem a csomagfeladásnál. A családok úgy próbálták csökkenteni a várakozási időt, hogy beosztották, ki hova áll sorba.

Utasok várakoznak az Arlanda reptéren. Fotó: Depositphotos
Utasok várakoznak az Arlanda reptéren. Fotó: Depositphotos

Mindez meglepő a svédek számára, hiszen itt általában a pontosság jellemző, még akkor is, ha persze előfordulnak olykor charter késések. De a svéd légitársaság bizonytalan pénzügyi helyzete, valamint az a tény, hogy három év után most először mernek távolabbi célpontokra utaznia a skandinávok, meglepte a légiközlekedésben dolgozókat. Elég furcsa ez a meglepődés, hiszen az utazási irodák forgalmából és az online repülőjegy foglalásokból már kiderülhetett volna, hogy óriási lesz egész nyáron a csúcsforgalom.

Csak tüneti kezelés – vagy mellébeszélés - amit a repülőteret üzemeltető Swedavia cég képviselője nyilatkozott: ő a káosz egy részét annak tulajdonította, hogy sok turista túl korán érkezett az indulás előtt, és most azt tanácsolja az utasoknak, hogy ne jöjjenek túl korán ki, mert ettől lesznek a terminálok zsúfoltak. (Stockholmban szokás egyébként, hogy egy-egy repülés előtt már órákkal kimennek az emberek a reptérre, hogy például ott ebédeljenek, vacsorázzanak, vásároljanak – akár mint utas, akár mint a vendégére váró rokon.)

David Karlsson, a Swedavia szóvivője szerint az utasok jelentkezzenek be digitálisan, és csak két-három órával előbb menjenek ki. Voltak, akik megfogadták a tanácsot, de lekésték a járatukat.

Amint arra a svéd politikai lapok – köztük a Svenska Dagbladet - már hetekkel ezelőtt figyelmeztetett, a nyári utazási szezon előtt állandósulnak a hosszú sorok a repülőtéren. A helyzeten egyelőre nem tud úrrá lenni a légikikötőt üzemeltető állami cég, és a jelek szerint egyhamar nem is lesz érdemi változás.

A biztonsági ellenőrzés különösen lassan halad. A fő okok között említik, hogy a járvány miatt sok embert elbocsátottak, akik helyett nem sikerült találni újakat, például a biztonsági ellenőrzés területén. A folyamatot lassítja, hogy a security részleg leendő munkatársainak nemzetbiztonsági vizsgálaton is át kell esniük, és ez lassú folyamat. Az üzemeltető cég többször is sajnálatát fejezte ki a kialakult helyzet miatt, és úgy védekezett, hogy a probléma oka a vártnál nagyobb utazásszám, ami azt vetíti előre, hogy egész nyáron nem fog sokat javulni a helyet.

A svéd parlament közlekedési bizottsága három minisztert tett a káoszért felelőssé, többek között a bel- és igazságügyi minisztert, Morgan Johanssont, ő viszont az Arlandát üzemeltető Swedaviára terheli a felelősséget.

A helyzet várhatóan fokozódni fog, hiszen ezer svéd pilóta jelezte, hogy sztrájkba lépnek június 29-től.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!