4p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár az utóbbi két évben a Covid, most pedig a háború idején nem éppen az foglalkoztatja a világ turisztikai szakembereit, hogy mennyire szennyezi a környezetet a világjárás, a címben feltett kérdés nem sokáig marad költői.

Svédországban már régóta tervezik, hogy hamarosan minden utazási csomag megvásárlása esetén tudatják az irodák és a közlekedési vállalatok a vevővel, hogy külföldi vagy belföldi üdülésük mennyire károsítja a környezetet, és milyen mértékben befolyásolja a klímaváltozást.

Sőt, állítólag majd mindezt a reklámokban is fel kell tüntetni, hasonlóan ahhoz, amikor a cigaretták dobozán figyelmeztetnek, mennyire ártalmas szenvedélyünk a tüdőnek. Hogy mindez tönkre tenné az amúgyis halódó turizmust?

A jegyen fel kell majd tüntetni, melyik közlekedési eszköz jár kevesebb környezetszennyezéssel. Fotó: Depositphotos
A jegyen fel kell majd tüntetni, melyik közlekedési eszköz jár kevesebb környezetszennyezéssel. Fotó: Depositphotos

Nos, érvelnek a környezetvédők, a dohányipar sem ment tönkre attól, hogy figyelmeztetik a vásárlót a termék veszélyeire. 

A kormányjavaslat régóta nem került le a napirendről. A jogszabálycsokrot az új dátum szerint idén július elsejétől tervezik bevezetni. Első lépésben csak a repülő utak esetében lenne érvényes.

Természetesen a helyi utazási irodák és légitársaságok nem örülnek a rendelettervezetnek, egyebek között a Ving nevű, tekintélyes svéd utazási iroda is beküldött a kormánynak erről egy tiltakozó feljegyzést. Szeretnék, ha egyszerre vezetnék be az Európai Unióban, hogy egyformák legyenek a versenyfeltételek. Ez persze bonyolítja a helyzetet, hiszen az Unió tagországainak GDP-jében nem egyformán fontos a turizmus, és egyáltalán: nem egyformán tekintik még ennyire égető kérdésnek a környezetvédelmet.

Most még tehát nem lehet tudni, hogy mindebből nyárig hatályos törvény születik-e. Sokan ezt korainak vélik, bár mindenki tudja, hogy már több mint három éve tervezik bevezetni ezt a gyakorlatot Greta Thunberg országában. Minderre jobban fel kellene készíteni az utazási irodákat is.

A figyelmeztetés persze nem jelent tiltást – ez csak afféle emlékeztető, mint amikor a  szupermarketben felhívják a figyelmet a nylonzacskók kiiktatására.

De előbb-utóbb be fogják vezetni a törvényt, mert az utazás közismerten negatív hatással van a környezetre, és nemcsak az egzotikus országokban, ahol az állat- és növényvilágot, valamint az ősi kultúrákat féltik a turistáktól.

A cél az lenne, hogy a vevő a feltüntetett számok alapján okosan és megfontoltan olyan programot válasszon, amely a legkevesebb hatással van a környezetre. Ennek kiszámítása bonyolult folyamat, hiszen maga a repülőút, az üzemanyag ára, a repülési útvonal olykor kényszerű megváltoztatása – lásd a háborús helyzetet – egyáltalán a közlekedési mód megválasztása, és még sok tucatnyi tényező fogja meghatározni azt a végeredményt, amelyet az utazási irodák katalógusaikban feltüntetnek.

A turistákat sok esetben döntés elé állítják: eldönthetik például, hogy adott esetben repülővel vagy vonattal utaznak-e, e két utazási módnak ugyanis egész más a széndioxidkibocsátása. A   vonatközlekedés népszerűsítése már évek óta zajlik a svéd szakmai lapok hasábjain is. A Vagabond, amely Svédország legnagyobb online turisztikai lapja, régóta teljes mellszélességgel hirdeti a vonattal való utazás előnyeit.

A kormány kötelezővé akarja tenni, hogy tüntessék fel a jegyeladáskor - minden egyes utazás esetén - hogy az mennyiben befolyásolja a klímaváltozást. Akár távolsági autóbusszal, vonattal, repülővel vagy komppal utazik valaki, amikor a jegyet megveszi, erre felhívják majd a figyelmét.

 A közlekedési ágazat kulcsszerepet játszik a klímaváltozásban, és ezért az egyéneknek is előbb-utóbb vállalni kell a felelősséget. Egy ilyen, a klímaváltozásra utaló pár mondat jó módja annak, hogy fogyasztóként tisztában legyünk pihenésünk, kikapcsolódásunk éghajlati hatásaival - nyilatkozta még az intézkedés kidolgozási fázisának elején, az egyik környezetvédelemmel foglalkozó állami vezető.

Mindez alkotmányos kérdéseket is felvet, de ettől függetlenül is, többször ültek már össze a pártok és a környezetvédelmi szakemberek a téma megtárgyalására, miközben bevonták munkájukba a közlekedési és a turisztikai ágazat piaci szereplőit is. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!