7p

Háború árnyékában készülhet a jövő évi költségvetés, ám előtte dönteni kell az árstopokról.
 

A korábbiakkal ellentétben a vasárnapi választáson újabb kétharmados Fidesz-győzelem született. Így gyakorlatilag ez nem támaszja új helyzet elé az ötödik ciklusát kezdő Orbán-kormányt, az új kormány felállását követően ott folytatjatják, ahol abbahagyták.

Az új parlament összeülését követően majd a köztársasági elnök fogja hivatalosan is felkérni a legtöbb szavazatot kapott párt elnökét a kormányalakításra. Erre valamikor május elején kerülhet sor, a munkát pedig leghamarabb majd május végén kezdheti meg a régi-új kormány.

Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

Van, amiket magával hozott a régi-új kormány

Mindenekelőtt olyan kérdésben kell döntést hoznia az új kormánynak, melynek múltja egy évre sem tekint vissza. Nagyon lényegesebb döntés lesz ugyanis az élelmiszer- és a benzinárstop kérdése. Mint ismert, az élelmiszerárstop február 1-től május 1-ig van érvényben, a benzinárstopot pedig először novemberben rendelték el három hónapra, majd a rendelkezés lejárta előtt néhány nappal újabb három hónappal, május 15-ig meghosszabbította azt az Orbán-kormány. Távol álljon tőlünk a vészmadár-szerep, viszont a háborús helyzet és a szankciók, valamint ezek inflációnövelő hatása miatt, nagyon könnyen elképzelhető, mindenekelőtt ezen intézkedések meghosszabbításáról kell döntést hoznia a kormánynak.

Ezen rövid távú döntések mellett az elsők között kell egy távolabbi stratégiát is megalkotnia az Orbán-kormánynak. Ez pedig a jövő évi költségvetés kérdése. A korábbi ciklusok alatt lett az Orbán-kormányok újítása, hogy még nyár előtt összeállítják és elfogadják a következő évi költségvetést és az adótörvényeket, így ezen javaslatok benyújtására is az elsők között kerülhet majd sor. Mindez bár a kiszámíthatóságot hivatott szolgálni, az elmúlt két évben gyakorlatilag több ponton is bele kellett nyúlni az elfogadott büdzsébe a makrogazdasági helyzet változása, illetve előre nem látott kihívások felbukkanása miatt. Eddig a koronavírus-járvány okozta gazdasági problémák, a tavalyi év második felében az egyre magasabb szinteket elérő infláció, most pedig minden jel szerint az orosz-ukrán háborús helyzet, illetve az emiatt tovább emelkedő inflációs környezet jelent fokozott bizonytalanságot a költségvetés összeállítása során.

Égető kérdések a háború következményeként

Az orosz-ukrán háború kirobbanása teljesen új kihívások elé állította Orbán Viktort és kormányának stratégiáját és kommunikációját. Egyrészt azért, mert a kommunikációjuk folyamatosan harcias jellegű volt (harcoltak az IMF-fel, Brüsszellel, Soros Györggyel, a migránsokkal), ennek folytatása jelen körülmények között finoman szólva is szerencsétlen lett volna. Ezért a választás előtt már inkább azért harcoltak Brüsszellel és a Nyugattal, hogy Magyarországon béke legyen - bár senki sem akarta csatába küldeni az országot (nem, még az ellenzék miniszterelnök-jelölje, Márki-Zay Péter sem). Másrészt az oroszbarátnak vélt politikája a kormánynak pont Putyinnak köszönhetően kapott hatalmas léket. Ebből fakadóan nagyon nagy kérdés lesz, milyen stratégiát fog folytatni a kormány, mely láthatóan egy Svájchoz hasonló semlegességi szerepkört töltene be, egyaránt semleges kapcsolatot ápolva Kelettel és Nyugattal, valamint a szövetségeseinkkel, az EU-val és a NATO-val.

Szövetségi tagságunkból kifolyólag viszont ez nem lesz túl könnyű jelen helyzetben, főleg annak fényében, hogy van egy készülődő Paks2 beruházás, az orosz energiafüggőségünk pedig nagy mértékű. 

A kampányában Orbán Viktor ettől a két tényezőtől tette függővé a rezsicsökkentés fennmaradását (bár jelenleg nem látszik, hogy Orbán hoyan tudná folytatni Paks2-t vagy változatlan formában , melyet több szakértő is cáfolt már, többek között Holoda Attila, energetikai szakértő is a lapunknak adott interjújában. 

Annak ellenére, hogy nem látszik, hogyan lehetne folytatni a paksi beruházást, vagy jelenlegi formájában fenntartani a rezsicsökkentést, a kormány részéről nem látszik szándék a beruházás felmondására, sem az orosz energifüggőség csökkentésére. Pedig minden jel szerint ezek olyan kérdések lehetnek a közeljövőben, melyekkel akár akár akarja Orbán Viktor, akár nem, foglalkoznia kell és alternatívákat kell találnia. Mint ahogy azon dolgozik az EU is, amikor Amerikával egyeztet a cseppfolyós gázszállítások lehetőségéről, vagy amikor Németország Katarral tárgyal az orosz kitettség csökkentése reményében. 

Nagyon hasonló döntéshelyzetbe kerülhet majd Orbán Viktor és kormánya a rezsicsökkentéssel kapcsolatban is, melynek változatlan formában történő fenntartása ugyanúgy kérdéses, mint például a paksi bővítés kérdése.

Az azonban elég nagy eséllyel biztosra vehető, hogy ameddig lehet, addig kitartanak és finanszírozzák a költségvetésből a rezsicsökkentést. A Fidesz-KDNP ugyanis olyan vágányra tette saját magát, melyben nincs más lehetőség, mint fedezni a rezsicsökkentés miatt kialakuló 600-700 milliárd forintos veszteséget is az MVM-nél. 

Állandó kérdések

Ahogy az elmúlt években konfrontatív volt a kormány külpolitikája, úgy jelen helyzetben még jobban kiélesedhetnek és még konfliktusosabbá válhatnak a kapcsolatok.

A kormány Oroszországgal és Putyinnal szembeni óvatossága és finomkodása jelen helyzetben nagyon súlyos károkat okoz, melynek eredménye már látható. Egyre több ország határolódik el Magyarországtól, köztük a régiós szövetségeseink is egyre nehezebben tolerálják a kormány magatartását, hiszen a védelmi miniszterek minapi találkozóját sorra mondták le a V4-es országok képviselői. Ennek ellenére nem látszik jele annak, hogy a kormány - ha finoman is, de - változtatni szándékozna a kettős kommunikációján, vagy hogy a nemzeti érdekeket szövetségei kontextusba kívánná helyezni. 

Az elmúlt években sarkalatos ponttá és kérdéssé vált a nyugdíjasok helyzete. Részben a nyugdíjemelés módszere miatt, mely során nem veszik figyelembe a bérek emelkedését, csak az inflációt, részben pedig azért, mert a költségvetés elfogadása miatt rendre évközi korrekcióra van szükség. Ez azért problémás, mert hónapokon keresztül gyakorlatilag a nyugdíjasok bizonyos fokig hitelezik az államot azzal az összeggel, ami az emelés és a valós infláció közötti differenciából fakad.

Vélhetően azonban, mivel a kormány 12 éven keresztül kitartott a "nyugdíjak értékének megőrzése" mellett, ezen a téren nem várható gyökeres politika fordulat. Ahogy a befagyasztott öregségi nyugdíjminimum és a családi pótlék esetében sem várható emelés - egy jó ideig semmiképpen sem a költségvetés kifeszített helyzetét tekintve.

Bizonyosan folytatódnak majd - ahogy a költségvetés és a gazdaság erre teret enged - a presztízsberuházások, a sport kiemelt fókusza is megmarad, illetve ha népszavazáson nem sikerült megakadályozni, akkor a kínai Fudan egyetem is megépülhet. 

Összefoglalva az elmúlt 12 év kormányzásából és a jelenlegi háborús helyzetben gazdasági és külpolitikai helyzetben tanúsított magatartásából egyáltalán nem következik, nem látszik jele annak, hogy olyan kulcskérdésekben, mint az oroszoktól való függőségünk, vagy épp a nyugdíjemelések módszere, gyökeres fordulat állna be az Orbán-kormány politikájában a következő, sorban a negyedik ciklusban sem. Orbán Viktor jó pár évvel ezelőtti kampányjelszavát idézve: folytatják!

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!