5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Százhuszonöt éve, 1892. január 22-én született Marcel Dassault francia repülőgépgyáros és iparmágnás, a Mystére és a Mirage repülőgépek atyja.

Marcel Bloch néven született egy párizsi zsidó orvos gyermekeként. Bátyja, Darius Paul Bloch mérnök-tábornok és a Francia Akadémia tagja, unokafivére, Darius Milhaud korának egyik legnagyobb francia zeneszerzője volt. Saját elmondása szerint akkor lett a repülés szerelmese, amikor az iskolaudvarról meglátott egy repülőgépet az Eiffel-torony körül körözni. Elektromérnöki diplomát szerzett, majd elvégezte a frissen alapított repüléstani főiskolát, és az Aerodinamikai Kutatóintézetben kezdett dolgozni.

Marcel Dassault

Az általa tervezett új típusú fa légcsavarra (melynek prototípusát saját költségén készíttette el) az első világháború kitörése után figyeltek fel a frissen alakult francia légierő vezetői. A tömeggyártást a Minckes bútorgyártól rendelték meg, Bloch később e cég tulajdonosának lányát vette el. A légcsavart 1916-tól alkalmazták, és jelentős előnyt biztosított légi harcokban a francia gépeknek. A tervező még a háború alatt, 1917-ben Henri Potez társaságában megalapította a Société d'Érudes Aéronautiques (SEA) nevű vállalatot. Itt tervezték meg Franciaország első önálló konstrukciójú vadászgépét, a kétüléses SEA-4-et, amelynek hadrendbe állítására csak a német vereség után került sor.

A világháború után a repülőgépek iránti kereslet csökkent, ezért Bloch egy évtizeden át apósa cégét igazgatta. Amikor 1928-ban létrejött a légügyi minisztérium, azonnal visszatért a repülőgép-tervezéshez. 1928-ban alapította meg vállalatát, ahol korszerű polgári és katonai gépeket tervezett és gyártott. Az évtized derekán már az ország legvagyonosabb emberei közé emelkedett, a legjobb tervezőmérnököket alkalmazta, és fontos tisztségeket ajánlott fel befolyásos nyugalmazott vezérkari tiszteknek. A népfrontkormány 1937-ben államosította üzemeit, de meghagyta igazgatói székében. A kiváló üzleti érzékkel megáldott Bloch a kártalanítási összegből újabb repülőgyártó vállalatot alapított, amiért számos támadás érte.

Amikor 1940-ben a németek lerohanták Franciaországot, fontos tisztséget ajánlottak neki, ha szakértelmét az ő szolgálatukba állítja, de nemet mondott. 1940 végén zsidó származására hivatkozva a kollaboráns vichyi hatóságok letartóztatták, üzleti érdekeltségeit ismét elvesztette. A háború végén Buchenwaldba deportálták, életben maradását egy kommunistának köszönhette, aki elrejtette a tábori kórházban. A koncentrációs táborból visszatérve nevét Dassault-ra változtatta (ez volt bátyja fedőneve az ellenállásban), és áttért a katolikus vallásra.

Gyárait ugyan nem adták vissza, de kinevezték az állami repülőgépgyár vezérigazgatójává. Nem sokkal később a háború utáni Franciaországban elsőként alapított repülőgépgyárat, majd még három céget hozott létre, ezek a Générale Aéronautique Marcel Dassault elnevezésű csúcsvállalatban egyesültek. 1951 és 1954 között, majd 1958-tól haláláig nemzetgyűlési képviselő volt, feltehetően azért, hogy könnyebben teremtsen kapcsolatot a számára üzletileg fontos miniszterekkel. Az 1978-ban kezdődő ciklusban a parlament korelnöke volt, ebbéli minőségében 1981-ben ő nyitotta meg az Ötödik Köztársaság első baloldali többségű törvényhozását. Védence volt Jacques Chirac, aki később köztársasági elnök lett.

Dassault bevásárolta magát a Shell olajcégbe, a tulajdonában volt Franciaország hatodik legnagyobb bankja, érdekeltségei a családiház-építéstől az újságkészítésig csakhamar átfonták hazája gazdasági életét. (Lapjában, a Jour de France női luxusmagazinban tilos volt minden olyan történet vagy fénykép, amely a halállal foglalkozik.) Életének detektívregénybe illő epizódja volt, amikor 1964-ben feleségét elrabolták, de egy nap múlva sértetlenül elengedték.

Repülőgépgyártó cége állította elő az első hangsebességnél gyorsabb bombázót, a Mystére-t, valamint 1956-tól a Mirage nevű, igen sikeres deltaszárnyas repülőgép-sorozatot. Ez utóbbi gépek nagyon népszerűek lettek a semleges országokban és a harmadik világ államaiban. Érték kudarcok is: elvesztette például az "évszázad üzletét", a NATO-országok könnyű vadászgépekkel való egységes felszerelését. A Mirage F-1 erre alkalmas lett volna, de a Dassault cég befolyásban és ütőképességben nem versenyezhetett a nagy amerikai gyártókkal.

Cége részt vett a szuperszonikus utasszállító Concorde tervezésében, de a francia-angol közös vállalkozás csak presztízsikernek bizonyult, a túlságosan drága Concorde megrendelését az amerikaiak, majd más vevők is lemondták. Dassault azonban a hadigépek eladásából és más érdekeltségeiből a hetvenes évek első felében is megkereste - saját bevallása szerint - azt az évi egymilliárd dollárt, amely biztosította, hogy cége "állam legyen az államban".

Amikor kiderült, hogy vesztegetéssel szerzett piacot termékeinek, illetve mandátumot a parlamentben, felerősödött a követelés, hogy államosítsák vállalatait. A szocialista kormány 1981-es hatalomra jutásakor már erre készült, Dassault ezt úgy kerülte el, hogy érdekeltségei negyedrészét átengedte az államnak. Élete végén majdnem megvakult, és a náci haláltáborban szerzett betegsége következtében szüntelenül fázott. Érdekesség, hogy világéletében utált repülőgépen utazni, utoljára akkor volt erre hajlandó, amikor 1945-ben a francia kormány hazahozatta Buchenwaldból.

Marcel Dassault 1986. április 17-én, kilencvenhat évesen halt meg Neuilly-sur-Seine-ben, a Jacques Chirac vezette kormány az Invalidusok Dómjában rendezte meg temetését, francia üzletember addig nem részesült ebben a tisztességben.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!