2014. szeptember 9. 15:16

25 éve Frankfurtban mutatkozott be az Opel Calibra, amely még a 2000-es években is meghatározó eleme volt a hazai utcaképnek, sokszor kevésbé ízléses optikai átalakításokat elszenvedve.

Az Opel 25 éve, az 1989-es frankfurti Motor Show-n mutatta be a korábbi Manta, GT és Monza utódjának szánt Calibrát. A mostanra avítt forma, akkoriban elég nagyot durrant, pont elég nagyot, hogy még a gyártás leállását követően is vigye lendület a kocsit a használtpiacon, többek között Magyarországon is.

A Calibra sikeréhez vélhetően az is hozzájárult, hogy kupé létére nem kényszerítette tulajdonosait túl sok kompromisszum megkötésére. 4 ember elfért benne, a csomagterét hatalmasra lehetett nyitni, és ha szükség volt rá, az üléseket lehajtva majdnem egy köbméter raktér is a rendelkezésre állt. A gyár közleménye szerint a legkisebb motorral szerelt változat 7,7 literrel is beérte 100 kilométeren, bár az kérdéses, hogy a sportkocsi vásárlói körében ez mennyire felelt meg a valóságnak.

A Vectra „A”-val közeli rokonságban álló kocsi légellenállási együtthatója a legjobb volt az akkori sorozatgyártású autók között.

Az 1990-es bemutatkozáskor kétféle motorral jelent meg a Calibra. A belépőt a kétliteres 115 lóerős blokk jelentette, nagyobb testvére pedig 150 lovas teljesítmény leadására volt képes. Mindkét kivitelhez választható volt az összkerékhajtás is. Később ezeknél komolyabb erőforrásokat is piacra dobott a rüsselsheimi gyár. A csúcsot az 1992 márciusában debütáló turbó jelentette 204 lóerővel, kizárólag 4 kerék hajtással, hat sebességes váltóval. Később megjelent Keke Rosberg autóversenyző nevével fémjelzett 170 lóerős V6-os Calibra. A gyártás végéhez közeledve az Opel még kiadott egy limitált szériás darabot, amit 136 lóerős motorral is lehetett kérni.

A típus gyártása 1997 augusztusában állt le, 7 év alatt 238 647 kocsit adtak el világszerte. A kocsi legnagyobb piacai Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország és Franciaország voltak. A legtöbbet a 115 lóerős kis motorral szerelt változatból adták el, amelyet a 150 lovas követett.

A magyar használtpiacon található Calibrák többsége a 300-500 ezer forintos árkategóriában mozog. A német piacon, ahogy azt az ilyen korú autóknál megszokhattuk, elég tág tartományban mozognak az árak, a párszáz eurótól egészen a horribilis magasságokig. A csúcsot egy sorszámozott utolsó kiadású Calibra tartja, amelyért 20 ezer eurót (6,3 millió forint) kér a tulajdonos.

Szász Péter
mfor.hu