Vasárnap, a magyar dal napjával kezdődött a Sziget fesztivál ez évi programsorozata a Hajógyári-szigeten. Ez pedig jó alkalmat adott arra, hogy megnézzük, milyen évet zár tavaly a Sziget Kulturális Menedzser Iroda. Az már a tavalyi Sziget Fesztivál után kiderült, hogy az előzetes adatok szerint több száz milliós veszteséget könyvelhetett el a rendezvény, melyet 3,2 milliárd forintból szerveztek meg. Gerendai Károly, az MTI-nek akkor adott interjújában elmondta: a látogatószám az előző évihez képest nem változott (közel 385 ezren látogattak ki), viszont tovább nőtt a külföldi látogatók száma - a hetijegyek 80 százalékát már ők vásárolták meg (az arány az idei évre már 85 százalékra emelkedett a legfrissebb információk szerint). Ugyanakkor kifejtette: a legveszteségesebb a Prince-koncert volt, amire 10 200 napijegyet adtak el, a hetijegyeseknek pedig ingyenes volt az esemény. Csak ez 100 milliós ráfizetést jelentett a szervezőknek. Ezek után annyira nem meglepetés, hogy a rendezvényt szervező cég, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. tavalyi évi beszámolója szerint veszteséget könyvelt el tavaly - 9 év után először.
Veszteség már üzemi szinten is
A tavalyi Sziget a Kft. árbevételének növekedéséhez nem igen tudott hozzájárulni, mivel a látogatószám megegyezett az előző évivel, ahogy fentebb írtuk. Így belföldi értékésítés után 4 százalékkal folyt be több a kasszába, mint 2010-ben, vagyis 4,99 milliárd forint, ugyanakkor 138,6 millió forint külföldi árbevétele is jelentkezett a cégnek 2010-zel ellentétben, amikor is a beszámoló szerint nem volt külföldről származó bevétele. Ezzel együtt összesen 5,13 milliárdos árbevétel szerepel a beszámolóban, ami 7 százalékos emelkedést jelent.
A költségeket nézve azonban már sokkal rosszabb képet fest a helyzet, mivel jelentős mértékű emelkedésről árulkodnak az adatok. Anyagjellegű ráfordításként az előző évinél 15 százalékkal költöttek többet: 4,96 milliárd forintot. Ezen belül arányaiban közel hasonlóan nagy mértékben - 64 százalékkal - növekedett egy év alatt az anyagköltség (120,9 millió után 198 millióra), illetve az igénybe vett szolgáltatásokra kifizetett összeg (856,4 millióról 1,4 milliárdra emelkedett). A kiegészítő mellékletből kiderül, hogy ez utóbbi tétel megugrásához legnagyobb mértékben a kölcsönzési- és bérleti díjak emelkedése (25,6 millió után 252,6 milliót adtak ki) járult hozzá. (Részletezve ugyan nem volt, de feltehetően ide sorolandó a fővárosnak fizetendő 50 millió forint+áfa közterület-használati díj és a 100 millió forintos kompenzáció az önkormányzatnak és más cégeknek). Bár kisebb tétel, de arányaiban jelentősen megugrott a hirdetés, reklám, propaganda szolgáltatásra kiadott összeg is: az előző évi 5,2 millió után 2011-ben 49,4 milliót költöttek ilyen jogcímen.
Sokkal kisebb tételt jelentenek, de arányaiban az anyagjellegű ráfordításoknál lényegesen nagyobb mértékű növekedést realizált a cég a személyi jellegű ráfordítások terén. Míg 2010-ben ilyen jogcímen 154,2 millió forint került a beszámolóba, 2011-ben már 236,2 millió forint, vagyis 53 százalékos emelkedés történt. Ennek magyarázata a létszámadatokban rejlik, hiszen 11 fővel 61-re emelkedett az alkalmazotti létszám. Változás következett be az átlagbér tekintetében is, hiszen míg átlagosan 187 500 forintért dolgoztak a Kft. alkalmazottai 2010-ben, tavaly már 14 százalékkal többért, 213 192 forintért.
Mindezek eredményeként 2010-zel ellentétben már üzemi szinten veszteségessé vált a cég működése. Az előző évi 258,6 milliós eredmény után 114,7 millió forintos veszteség szerepel ezen a soron. Ezen némileg javított a pénzügyi eredmény, hiszen a pénzügyi bevételeken belül a devizás eszközök, források árfolyamnyeresége kétszer annyi volt, mint 2010-ben, vagyis 69,7 millió forint, aminek köszönhetően a cég pénzügyi eredményként 34,2 milliós nyereséget ért el. Így adózás előtti eredményként 83,5 millió forintos veszteséget kellett realizálniuk, szemben a 2010-es 251 millió forinttal, amiből még 200 milliós osztalékot is fizettek a tulajdonosoknak.
Kilenc éve először veszteséges
Visszanéztük a korábbi évek elérhető beszámolóit is, amiből kiderül, hogy utoljára 2002-ben kellett hasonlóan rossz évet zárnia a cégnek, bár akkor nem volt ilyen mértékű a veszteség; "mindössze" 16,9 millió forint mínuszt könyveltek el. Az elmúlt 10 évben egyébként átlagosan 30 milliós nyereséggel zárták az éveket, 2005 óta pedig jelentős összegű osztalék kifizetésére is rendszeresen sor került. 2005-2010 között összesen 570,9 millió forinttal gazdagították a fesztiválok a tulajdonosokat.
Ami pedig a 2012-es 20. Szigetet illeti...
"Mintegy kétszázmillió forintot költöttünk-költünk különböző fejlesztésekre, ebből több mint 100 milliót a Sziget látványvilágára. Minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetünk a dizájnra, a vetítésekre, az installációkra, a speciális világításokra, a különböző helyszínek vizuális frissítésére" - mondta korábban Gerendai Károly, főszervező. A fesztivál ezzel párhuzamosan a tavalyi büdzséhez viszonyítva mintegy 500 millió forintot spórolt meg a kiadási oldalon, a 20. jubileumi Sziget összességében 3 milliárd forintból tudott gazdálkodni, ami azt vetíti előre, hogy idén talán nem ismétlődik meg a tavalyi veszteségtermelés. A főszervező a pénteki sajtóbejáráson egy újságírói kérdésre beszélt arról, hogy a tavalyi 385 ezres látogatói szám idén is elérhető.
Székely Sarolta
mfor.hu