5p

Kilenc év után először zárt veszteséges évet a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. 2011-ben mínusz 83 millióval zárta az évet, így a 2005 óta összesen 570 millió forint kifizetett osztalékot sem növelték. Mfor.hu-háttér.

Vasárnap, a magyar dal napjával kezdődött a Sziget fesztivál ez évi programsorozata a Hajógyári-szigeten. Ez pedig jó alkalmat adott arra, hogy megnézzük, milyen évet zár tavaly a Sziget Kulturális Menedzser Iroda. Az már a tavalyi Sziget Fesztivál után kiderült, hogy az előzetes adatok szerint több száz milliós veszteséget könyvelhetett el a rendezvény, melyet 3,2 milliárd forintból szerveztek meg. Gerendai Károly, az MTI-nek akkor adott interjújában elmondta: a látogatószám az előző évihez képest nem változott (közel 385 ezren látogattak ki), viszont tovább nőtt a külföldi látogatók száma - a hetijegyek 80 százalékát már ők vásárolták meg (az arány az idei évre már 85 százalékra emelkedett a legfrissebb információk szerint). Ugyanakkor kifejtette: a legveszteségesebb a Prince-koncert volt, amire 10 200 napijegyet adtak el, a hetijegyeseknek pedig ingyenes volt az esemény. Csak ez 100 milliós ráfizetést jelentett a szervezőknek. Ezek után annyira nem meglepetés, hogy a rendezvényt szervező cég, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. tavalyi évi beszámolója szerint veszteséget könyvelt el tavaly - 9 év után először.

Veszteség már üzemi szinten is

A tavalyi Sziget a Kft. árbevételének növekedéséhez nem igen tudott hozzájárulni, mivel a látogatószám megegyezett az előző évivel, ahogy fentebb írtuk. Így belföldi értékésítés után 4 százalékkal folyt be több a kasszába, mint 2010-ben, vagyis 4,99 milliárd forint, ugyanakkor 138,6 millió forint külföldi árbevétele is jelentkezett a cégnek 2010-zel ellentétben, amikor is a beszámoló szerint nem volt külföldről származó bevétele. Ezzel együtt összesen 5,13 milliárdos árbevétel szerepel a beszámolóban, ami 7 százalékos emelkedést jelent.

A költségeket nézve azonban már sokkal rosszabb képet fest a helyzet, mivel jelentős mértékű emelkedésről árulkodnak az adatok. Anyagjellegű ráfordításként az előző évinél 15 százalékkal költöttek többet: 4,96 milliárd forintot. Ezen belül arányaiban közel hasonlóan nagy mértékben - 64 százalékkal - növekedett egy év alatt az anyagköltség (120,9 millió után 198 millióra), illetve az igénybe vett szolgáltatásokra kifizetett összeg (856,4 millióról 1,4 milliárdra emelkedett). A kiegészítő mellékletből kiderül, hogy ez utóbbi tétel megugrásához legnagyobb mértékben a kölcsönzési- és bérleti díjak emelkedése (25,6 millió után 252,6 milliót adtak ki) járult hozzá. (Részletezve ugyan nem volt, de feltehetően ide sorolandó a fővárosnak fizetendő 50 millió forint+áfa közterület-használati díj és a 100 millió forintos kompenzáció az önkormányzatnak és más cégeknek). Bár kisebb tétel, de arányaiban jelentősen megugrott a hirdetés, reklám, propaganda szolgáltatásra kiadott összeg is: az előző évi 5,2 millió után 2011-ben 49,4 milliót költöttek ilyen jogcímen.

Sokkal kisebb tételt jelentenek, de arányaiban az anyagjellegű ráfordításoknál lényegesen nagyobb mértékű növekedést realizált a cég a személyi jellegű ráfordítások terén. Míg 2010-ben ilyen jogcímen 154,2 millió forint került a beszámolóba, 2011-ben már 236,2 millió forint, vagyis 53 százalékos emelkedés történt. Ennek magyarázata a létszámadatokban rejlik, hiszen 11 fővel 61-re emelkedett az alkalmazotti létszám. Változás következett be az átlagbér tekintetében is, hiszen míg átlagosan 187 500 forintért dolgoztak a Kft. alkalmazottai 2010-ben, tavaly már 14 százalékkal többért, 213 192 forintért.

Mindezek eredményeként 2010-zel ellentétben már üzemi szinten veszteségessé vált a cég működése. Az előző évi 258,6 milliós eredmény után 114,7 millió forintos veszteség szerepel ezen a soron. Ezen némileg javított a pénzügyi eredmény, hiszen a pénzügyi bevételeken belül a devizás eszközök, források árfolyamnyeresége kétszer annyi volt, mint 2010-ben, vagyis 69,7 millió forint, aminek köszönhetően a cég pénzügyi eredményként 34,2 milliós nyereséget ért el. Így adózás előtti eredményként 83,5 millió forintos veszteséget kellett realizálniuk, szemben a 2010-es 251 millió forinttal, amiből még 200 milliós osztalékot is fizettek a tulajdonosoknak.

Kilenc éve először veszteséges

Visszanéztük a korábbi évek elérhető beszámolóit is, amiből kiderül, hogy utoljára 2002-ben kellett hasonlóan rossz évet zárnia a cégnek, bár akkor nem volt ilyen mértékű a veszteség; "mindössze" 16,9 millió forint mínuszt könyveltek el. Az elmúlt 10 évben egyébként átlagosan 30 milliós nyereséggel zárták az éveket, 2005 óta pedig jelentős összegű osztalék kifizetésére is rendszeresen sor került. 2005-2010 között összesen 570,9 millió forinttal gazdagították a fesztiválok a tulajdonosokat.

Ami pedig a 2012-es 20. Szigetet illeti...

"Mintegy kétszázmillió forintot költöttünk-költünk különböző fejlesztésekre, ebből több mint 100 milliót a Sziget látványvilágára. Minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetünk a dizájnra, a vetítésekre, az installációkra, a speciális világításokra, a különböző helyszínek vizuális frissítésére" - mondta korábban Gerendai Károly, főszervező. A fesztivál ezzel párhuzamosan a tavalyi büdzséhez viszonyítva mintegy 500 millió forintot spórolt meg a kiadási oldalon, a 20. jubileumi Sziget összességében 3 milliárd forintból tudott gazdálkodni, ami azt vetíti előre, hogy idén talán nem ismétlődik meg a tavalyi veszteségtermelés. A főszervező a pénteki sajtóbejáráson egy újságírói kérdésre beszélt arról, hogy a tavalyi 385 ezres látogatói szám idén is elérhető.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!