Takács László kifejtette: több olyan céggel is kapcsolatban állnak, amely valószínűleg elnyeri az autógyár technológiai berendezéseire szóló pályázatokat, ezért bíznak abban, hogy a zalai cég az általa gyártott szállítópályákkal részese lehet a beruházásnak. A Mercedes-szel - akárcsak más autóipari céggel - nem újkeletű a kapcsolatuk, a márka németországi, Sindelfingenben és Rastattban működő gyárainak alsópályás és függő szállítórendszereit is Csesztregen készítették. Ezeknél a technológiaváltás miatt most szintén újabb megrendelésre számítanak.
A teljes egészében osztrák magántulajdonban lévő Femat Kecskemétről és a két németországi gyárból összesen több millió eurós nagyságrendű megrendelést kaphat, ha részese lehet a munkálatoknak.
Takács László hangsúlyozta: mivel sokszor kerül hullámvölgybe az ágazat, a zalai cég termékeit évek óta más területeken is értékesítik. Flexibilis gyártási hátterüknek köszönhetően a fémmegmunkálástól a szerelésen át a festésig mindent el tudnak végezni a 160 embert foglalkoztató zalai üzemben.
Míg korábban az autóipari megrendelések a cég árbevételének mintegy kétharmadát adták, addig az utóbbi években az építőipari és bányászati technológiák kerültek előtérbe. Rakodógépeket, felületkezelő berendezéseket, valamint ércbányászathoz zúzó- és szállítópályákat is készítenek, utóbbiak az autóipar visszaesése miatt mentőövet jelentettek a cégnek.
Az 1995-ben alapított, 52,7 millió forintos jegyzett tőkéjű Femat Hungária a megrendeléseinek több mint 80 százalékát külföldön, elsősorban Németországban és Ausztriában értékesíti, de vevőik révén Afrikától a Közel-Keletig, Oroszországtól Észak-Amerikáig mindenhova eljutnak gyártmányaik. 2008-ban például négymillió eurós megrendelésük volt a General Motorstól, amely Lipcsében, Szentpéterváron és az amerikai kontinensen üzemelte be a zalai cég termékeit.
Takács László elmondta: 2007-ben 1,8 milliárd forintos bevételt könyveltek el, 2008-ban közel 2,5 milliárdot, míg tavaly 1,373 milliárd volt a bevételük, de 2009-ben is sikerült minimális nyereséget elérniük. A csökkenő megrendelések ellenére nem a leépítést választották, hanem 31 millió forint állami támogatással munkahelymegtartó pályázaton vettek részt, ami hat plusz hat hónapra biztosította a dolgozóik foglalkoztatását.
Idén az első három hónapban még veszteségesen termelt a Femat, áprilistól azonban a piackutatás és az így talált új vevők jóvoltából ugrásszerűen nőtt a megrendelések állománya. Reményeik szerint ebben az évben 5-6 millió eurós bevételre tehetnek szert, a Mercedes hazai és német gyárainak megrendelésétől is függően - közölte az ügyvezető.
MTI/Menedzsment Fórum