Valami bűzlik keleten
Az autóipar Mekkájának számító Kínában a világ gyártói hatalmas hévvel terjeszkednek. Az egyre gazdagodó ország óriás populációja hatalmas mennyiségben szívja be évről évre a járműveket, ami igaz a luxusautókra is. Azonban a patinás múltú Mercedes valamit rosszul csinál, hiszen 2013 első negyedévében 12 százalékkal csökkentek a kínai eladásai.
A német autógyár már 2012-ben komoly gondokkal küzdött: 1,5 százalékkal növelte az értékesítési volument az ázsiai országban, ami azért volt ilyen csekély, mert a december 19 százalékos visszaesést hozott. Összehasonlításképpen: 2012-ben a BMW és az Audi is 29 százalék fölötti növekedést ért el Kínában, 2013 első negyedévében pedig 14 százalék felettit. A Mercedest 2005-ben taszította le a BMW az eladási volument tekintve a luxuspiacon elfoglalt első helyéről, majd 2011-ben az Audi a harmadik helyre szorította.
Nem adja fel
A helyzet súlyosságát jól érzékelteti, hogy a Daimler kínai üzletág élére kinevezett új vezetője, Hubertus Troska már próbavásárlásokkal is teszteli az árusítópontokat, kutatva a céget megrendítő zsugorodás lehetséges okait. Arról nincs hír, hogy ezek eredményre vezetettek-e.
A Daimler idei terveiben szereplő 50 bemutatóterem nyitását 75-re módosította, fokozván a márka jelenlétét Kínában. Jelenleg 260 értékesítési ponttal rendelkezik a Mercedes, míg a két fő riválisa több, mint 300-zal. A német luxusautó-márka ezenfelül 13 új modellt is a piacra dob az ázsiai országban, valamint megvásárolta a BAIC kínai autóipari cég 12 százalékát az együttműködés fejében. Egyébiránt a BAIC 2014-ben készül a hongkongi tőzsdére lépni.
Nem veszik, másolják
Hiába küzdenek az európai, japán és amerikai gyártók a másolók ellen, a kínai autódizájnerek előszeretettel másolják továbbra is az új modelleket. Bár a Mercedes értékesítése erősen csökkent, új modelljét gyorsan lekoppintották Kínában. Korábban sok más autógyárhoz hasonlóan a Daimler is több pert indított a Smart, vagy a G-osztály koppintása miatt, sőt az egyik kínai formatervező a kecskeméti Mercedes CLA-t másolta, amit a kínai GAC (Guangzhou Automobile Group) már be is mutatott.
Világszerte szenved a Daimler
Az első negyedéves üzemi eredményük 56 százalékkal zuhant 917 millió euróra a tavalyi 2,1 milliárdról. Dieter Zetsche, a vállalat vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy az első negyedéves visszaesés több piacon is a vártnál gyengébb gazdasági teljesítménnyel magyarázható, különösen Nyugat-Európában.
Az első negyedévben a Daimler csoport 501,6 ezer gépjárművet és teherautót értékesített világszerte, ez az érték csak épphogy elmaradt a tavalyi 502,1 ezres eredményhez képest. A Mercedes részleg negyedéves eladásai 3,5 százalékkal bővültek 324 898 járműre globálisan.
A Daimler Trucks divízió eladásai 6 százalékkal csökkentek 101,4 ezer darabra az első negyedév folyamán. A bevétel 5 százalékkal 7 milliárd euróra zsugorodott. A részleg üzemi eredménye 116 millió eurót tett ki, amely jelentős visszaesés az egy évvel korábbi 376 millió euróhoz képest. A visszaeső eredményt a kínai és indiai üzleti fejlesztésbővítéssel, valamint a magasabb biztosítási díjakkal magyarázta a Daimler.
Barnác Tamás
mfor.hu