3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt évben tapasztalt áresés ellenére továbbra is New Yorkban lehet a legdrágábban üzleteket bérelni. A magyar piacon hagyományosan a belvárosi sétálóutcákban a legmagasabbak az árak.

Budapesten a Váci utca északi részén lehet a legdrágábban üzletet bérelni, de a díj még tizedét sem teszi ki a New York-inak, és a Váci utca alig drágább egy jobb bevásárlóközpontnál - derül ki a CB Richard Ellis elemzéséből. Budapesten a Váci utca északi részén a havi és négyzetméterenkénti bérleti díj 60-80 euró, amely évi 720-960 eurónak felel meg. Az elemzés megjegyzi, hogy ettől alig olcsóbban lehet üzletet bérelni valamely jobb bevásárlóközpontban.

New York továbbra is a világ legdrágább retail piaca maradt annak ellenére, hogy az elmúlt 12 hónapban 25 százalékkal estek a bérleti díjak. Az első osztályú ingatlanok bérleti díja évi 12062 eurót tett ki négyzetméterenként; az amerikai metropoliszt Hong Kong (7177 euró/m2/év) és Párizs (6300 euró/m2/év) követi a képzeletbeli dobogón. Érdekes tény, hogy Hong Kong-ban, Párizsban, Sydneyben és Londonban az első osztályú kiskereskedelmi ingatlanok bérleti díjai stabilak maradtak az elmúlt egy év során a globális gazdasági visszaesés ellenére. Sydney a negyedik helyre emelkedett a legdrágábbak listáján, ami elsősorban az ausztrál dollár amerikai valutához viszonyított relatív erősödésére vezethető vissza. Ezzel szemben Tokióban 18 százalékos visszaesés volt megfigyelhető a bérleti díjak terén az elmúlt 12 hónapban, de ez nem veszélyeztette a japán főváros ötödik helyezését.

A CB Richard Ellis elemzéséből kitűnik, hogy noha a fogyasztók továbbra is óvatosan költenek, a fogyasztói bizalom lassan bár, de javul. A kiskereskedelem még kihívások előtt áll, de a kereskedők bizalma is nőtt az elmúlt év során; az érett piacokra és az első osztályú lokációkra való terjeszkedés a legtöbb szektor - például az élelmiszer és a ruházati kereskedők számára-továbbra is fontos.

A CBRE kutatása szerint – amely 220 vezető kereskedelmi cég 2010-re szóló európai expanziós terveit elemezte –  73 kereskedő (a megkérdezettek 36,5 százaléka) több mint 10 üzlethelyiség nyitását tervezi 2010-ben. 25 cég (12,5 százalék) a piaci lehetőségeket még agresszívebben kihasználva 40-nél is több bolt nyitását fontolgatja. A skála másik oldalán a megkérdezettek 43 százaléka 5, vagy annál kevesebb új üzlethelyiséget tervez.

A helyzet meglehetősen különbözik az első és a másodosztályú üzlethelyiségek között. Számos cég arra használja a jelenlegi piaci lehetőségeket, hogy a korábbinál jobb boltokat és lokációt szerezzen meg, míg mások hálózatukat konszolidálják; "a legjobb" és az "egyéb" üzlethelyiségek közötti különbség pedig egyre nő. A legjobb helyszínek első osztályú üzlethelyiségeinek díjai stabilak maradtak és vonzzák a bérlőket, míg a másodosztályú lokációk és kisebb piacok emelkedő üresedéssel, csökkenő kereskedői kereslettel és visszaeső bérleti díjakkal szembesülnek.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!