Budapesten a Váci utca északi részén lehet a legdrágábban üzletet bérelni, de a díj még tizedét sem teszi ki a New York-inak, és a Váci utca alig drágább egy jobb bevásárlóközpontnál - derül ki a CB Richard Ellis elemzéséből. Budapesten a Váci utca északi részén a havi és négyzetméterenkénti bérleti díj 60-80 euró, amely évi 720-960 eurónak felel meg. Az elemzés megjegyzi, hogy ettől alig olcsóbban lehet üzletet bérelni valamely jobb bevásárlóközpontban.
New York továbbra is a világ legdrágább retail piaca maradt annak ellenére, hogy az elmúlt 12 hónapban 25 százalékkal estek a bérleti díjak. Az első osztályú ingatlanok bérleti díja évi 12062 eurót tett ki négyzetméterenként; az amerikai metropoliszt Hong Kong (7177 euró/m2/év) és Párizs (6300 euró/m2/év) követi a képzeletbeli dobogón. Érdekes tény, hogy Hong Kong-ban, Párizsban, Sydneyben és Londonban az első osztályú kiskereskedelmi ingatlanok bérleti díjai stabilak maradtak az elmúlt egy év során a globális gazdasági visszaesés ellenére. Sydney a negyedik helyre emelkedett a legdrágábbak listáján, ami elsősorban az ausztrál dollár amerikai valutához viszonyított relatív erősödésére vezethető vissza. Ezzel szemben Tokióban 18 százalékos visszaesés volt megfigyelhető a bérleti díjak terén az elmúlt 12 hónapban, de ez nem veszélyeztette a japán főváros ötödik helyezését.
A CB Richard Ellis elemzéséből kitűnik, hogy noha a fogyasztók továbbra is óvatosan költenek, a fogyasztói bizalom lassan bár, de javul. A kiskereskedelem még kihívások előtt áll, de a kereskedők bizalma is nőtt az elmúlt év során; az érett piacokra és az első osztályú lokációkra való terjeszkedés a legtöbb szektor - például az élelmiszer és a ruházati kereskedők számára-továbbra is fontos.
A CBRE kutatása szerint – amely 220 vezető kereskedelmi cég 2010-re szóló európai expanziós terveit elemezte – 73 kereskedő (a megkérdezettek 36,5 százaléka) több mint 10 üzlethelyiség nyitását tervezi 2010-ben. 25 cég (12,5 százalék) a piaci lehetőségeket még agresszívebben kihasználva 40-nél is több bolt nyitását fontolgatja. A skála másik oldalán a megkérdezettek 43 százaléka 5, vagy annál kevesebb új üzlethelyiséget tervez.
A helyzet meglehetősen különbözik az első és a másodosztályú üzlethelyiségek között. Számos cég arra használja a jelenlegi piaci lehetőségeket, hogy a korábbinál jobb boltokat és lokációt szerezzen meg, míg mások hálózatukat konszolidálják; "a legjobb" és az "egyéb" üzlethelyiségek közötti különbség pedig egyre nő. A legjobb helyszínek első osztályú üzlethelyiségeinek díjai stabilak maradtak és vonzzák a bérlőket, míg a másodosztályú lokációk és kisebb piacok emelkedő üresedéssel, csökkenő kereskedői kereslettel és visszaeső bérleti díjakkal szembesülnek.
Menedzsment Fórum