A TV társaságoknak azonban szemmel kell tartaniuk az online videós piacot, mivel ez az a hely, mely alkalmas arra, hogy a multimédiás fogyasztási szokások változásait vizsgálja. A közeljövőben olyan jelenségeket figyelhetünk meg, mint a multiscreening, VOD és livestreaming rohamos fejlődése.
A televíziózás már nem tekinthető lineáris médiumnak. Ez nem jelenti azt, hogy a videós tartalomgyártók kora lejárt, de hosszú utat tettünk meg attól, hogy TV újsággal a kezünkben terveztük meg az estéinket otthon, hogy mikor, hol és milyen kedvünkre való csatornát nézünk.
Egyre inkább eltávolodunk attól a mintától, melyben a műsorszolgáltató mereven diktálja a programot - itt a televízió veszít az internettel szemben, mert utóbbi jobban alkalmazkodik a nézők igényeihez. A televíziós műsorszolgáltatók nem hagyják figyelmen kívül a tartalomfogyasztás új módját, hanem rugalmasabb programszolgáltatásra törekszenek.
Táblagépek és okostelefonok videó nézésre
Figyelemre méltó tény, hogy egyre népszerűbbek azok a videók, melyeket mobil eszközzel készítettek. Egy másik érdekes tényező, hogy az adott napszak függvényében milyen módon fogyasztják ezt a tartalmat. A Gemius elemzése a weboldalak aktivitását vizsgálva azt mutatja, hogy a felhasználók okostelefonjukkal böngészve a netet kezdik a napjukat, majd a munkahelyükre érve a számítógépet használják és az esti órákban leginkább a nagyobb képernyőt részesítik előnyben.
Mit is jelent ez? Valójában a tartalom típusától függ a mobil eszköz használata: gyors információért, rövid szórakoztató anyagokért, zenei videókért (munkába menet) az okostelefon is elegendő. A játékfilmek és dokumentumfilmek nézése, ami főleg esti tevékenység, nagyobb képernyőt és nagyobb kényelmet kíván. A választás ekkor inkább a TV-készülékre és tabletre esik.
A Gemius Hungary külön vizsgálta, hogy a hazai lakosság melyik napszakban milyen platformot használ. A kutatásból kiemelt egyik érdekes információ rámutat: hazánkban az esti órákban a legaktívabb a tartalomfogyasztás mobileszközökön. De míg a többi országban általában ez a növekedés szinte pontban 18 órakor kezdődik, nálunk ez majdnem 19 órára tolódik. Ez lehet annak is a jele, hogy mi tovább dolgozunk, később érünk haza a munkából.
Sok képernyő, széles választék
Egy másik érdekes tendencia a multiscreening növekvő fontossága - az IAB Lengyelország kutatása azt mutatja, hogy a nézők közel 67 százaléka a tévénézéssel egy időben más eszközt is használ: a válaszadók felének esetében, ez egy laptop, 30 százalék nyilatkozott úgy, hogy okostelefont használ, míg 7 százalék tabletet. Az online tartalom hatékony kiegészítője az egyes tévéműsoroknak - legyen szó gyors keresésről bővebb információkért az adott témában, de arra is van példa amikor a műsorszolgáltató maga kínál kibővített tartalmat online. Ez különösen szembetűnő a tehetségkutató műsorok esetében: a néző nézheti a programot a tévékészüléken, további anyagokat kereshet róla az interneten, olykor betekintést nyer a kulisszák mögé is, vagy éppen interakcióra buzdít.
Video on demand (VOD)
Az első és legfontosabb, a VOD könnyen elérhető videó tartalom – a néző által választott időben és készüléken – ami lehet egy TV, tablet, okostelefon vagy konzol. Jelenleg az ilyen típusú tartalmak leggyakrabban ismert weboldalakon, alkalmazásokon keresztül vagy kábel-TV hálózatok kínálatában érhető el, nem sokkal a premier után. A nyugati piacokat alapul véve, ahol a VOD szolgáltatások már elterjedtek, számíthatunk arra, hogy hamarosan a közép-kelet európai piacokon is egyre népszerűbb lesz a VOD-platform, mint például a Netflix. Bár nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy Európa ezen részén az online kalózkodás igen elterjedt. Ezért ahhoz, hogy az ilyen típusú szolgáltatások, minél szélesebb körben népszerűvé váljanak a régiónkban is, vonzó ajánlat, alacsony ár és a felhasználóbarát fizetési modell optimális kombinációja szükséges. Amíg a VOD-ot drágának találják a felhasználók, addig az nem nyerhet az illegális letöltéssel szemben.
Livestreaming - az internet "itt és most"
Az eddigi megfigyelésekre alapozva feltételezhetjük, hogy a videótartalom fogyasztási szokásai erősen közelítenek a livestreaming irányába is. Egyre inkább kíváncsiak vagyunk az élő közvetítésekre, ami egy nagy lehetőség a webcasterek számára. Kihívást a kiadók számára az jelent, hogy a jelenlegi internetezők még mindig vonakodnak fizetni az online felvételekért. Csak minden ötödik felhasználó hajlandó fizetni a reklámmentes tartalomért. Másrészről, az internetezők fórumokra írt bejegyzéseiből az is kiderült az elemzés során, hogy közülük egyre többen engedélyezik az új videó anyagokat kísérő hirdetéseket.
A TV másik szerepe
Mi a televízió jövője az online multimédia-fejlesztés terén? Természetesen egyre inkább eltávolodunk a televízió merev, előre meghatározott műsorrendjének koncepciójától. A kiadók, akik tisztában vannak ezzel a ténnyel, úgy alakítják műsorszolgáltatásukat, hogy a TV műsorokkal egyidejűleg kínálnak online és kiegészítő anyagokat is. A video-on-demand piac is növekszik. A legfontosabb események élő közvetítés formájában is elérhetőek lesznek - és a néző számára nem igazán számít, hogy ezt a tévében nézik, vagy az interneten. A győztes számos érdekes programot kínál, melyhez könnyű hozzáférést garantál úgy, hogy a tartalmat bármikor, bármilyen eszközről, sugárzási jeltől függetlenül el lehessen érni. A TV ezután nem csak a televíziózás eszköze lesz, hanem a szörfözésé is a neten.
mfor.hu