Jelentős növekedési lehetőség rejlik az innovációban. Az élvonalhoz tartozó cégek annak követésével és gyors alkalmazásával segítik növekedésüket. A különböző innovációs szegmensekben a gyors "követők" arányát vizsgálva elmondható, hogy - a közép-kelet európai régió és az EU más országaihoz viszonyítva - Magyarországon van a legtöbb, a változásokhoz gyorsan alkalmazkodni képes vállalat. Bár a felmérés eredményei szerint erre csak fegyelmezett vállalati költségvetési keretek között van lehetőségük.
A növekedési stratégia elemeinek megfelelő ismerete mellett megfigyelhető, hogy a magyar vállalatok 56 százaléka már megtapasztalta a növekedési stratégiáról a konszolidációs stratégiára való váltást. Ugyanez az arány Kelet-Közép Európában 10 százalék, míg a többi európai uniós országban 31 százalékot tesz ki.
A jelentősebb növekedést gátló tényezők között a megkérdezettek önkritikusan a belső tényezők szerepét emelték ki. Az egyéb környezeti tényezők (politika, jogi szabályozás) hatását a régióban megkérdezettek 6-9 százaléka ítéli fontosnak, míg nyugat-európai társaik 23 százalékának véleménye szerint jelent ez növekedési gátat.
A kockázatkerülő, rugalmatlan, nem motiváló vállalati kultúra 22 százalékban jelent gátló belső vállalati tényezőt, az EU más országaiban megjelölt 25 százalékkal szemben. Ugyanakkor a magyar piacon a vállalatok közötti versenyhelyzetet is csak 9 százalékban értékelik gátló tényezőként, szemben a 14 százalékos európai átlaggal.
Menedzsment Fórum
A csapatszellemben látják a jövőt a magyar cégek
Az európai nagyvállalatok 43 százaléka a világátlag alatti teljesítményt produkál a bevétel- és a nyereségnövekedés területén, s csupán 26 százalékuk ér el átlagon felüli eredményt. Ez derül ki abból a Roland Berger tanulmányból, mely a növekedésmenedzsment tényezőiről, s a nagyvállalatok által folytatott gyakorlatról készült.