A Tarlós István főpolgármester és pénzügyi helyettese, Bagdy Gábor által pénteken benyújtott koncepció az önkormányzati törvényre hivatkozva jelzi: az önkormányzat nem tervezhet költségvetést működési hiánnyal, emellett pedig az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását. Utóbbival kapcsolatban azt írták: szükség szerint felül kell vizsgálni az önkormányzat jelenleg ellátott - az elmúlt években erősen visszafogott - önként vállalt feladatainak körét.
A városvezetés azt is ismerteti, hogy jövőre az állam új alapokra helyezi a finanszírozási rendszert, a normatív támogatást felváltja a feladatfinanszírozás. Utaltak arra, hogy 2012-ben az állam átvette a kórházakat és a tűzoltó-parancsnokságot, 2013. január 1-jétől pedig az állam finanszírozza az oktatási intézményekben a szakmai béreket és a teljes szakképzés átkerül a központi kormányzati körbe. Elkerül az önkormányzatoktól minden gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény, a szociálpolitikai intézmények közül pedig a fogyatékosok és a pszichiátriai betegek otthonai.
A koncepció külön fejezetben tér ki a fővárosi közösségi közlekedésre, ismertetve, hogy a hosszú távú fenntartható működtetést a 2012 tavaszán létrejött kormány-főváros megállapodás hivatott rendezni. A központi költségvetési törvényjavaslat normatív támogatást nem tervez a fővárosi közösségi közlekedésre, ugyanakkor a BKV 23 milliárd forint támogatást kaphat részben a forrásmegosztás megváltoztatásával. Utóbbival kapcsolatban a dokumentum úgy számol: a mostani 47 százalékról 53,5 százalékra emelkedik a főváros részesedése a kerületekkel megosztandó bevételekből.
Az előterjesztés azt is ismerteti, hogy a fővárosi közösségi közlekedés forrásigénye jövőre előreláthatólag 142,4 milliárd forint lesz, amelyből 69 milliárd fedezhető a nettó árbevételből. Megjegyzik: a forráshiány kezelésével összefüggésben folyamatban vannak a további egyeztetések a kormánnyal. A városvezetés ugyanakkor azt tartja szükségesnek, hogy a feladatfinanszírozás elve érvényesüljön a közösségi közlekedésben is.
A főváros a pénzügyi pozíciójának javulásával is számol az iparűzési adó alapjának számítása, a közműadó bevezetése és az adósságállomány kormányzati átvállalása miatt. A dokumentum kitér a 2012-es fővárosi büdzsé alakulására is: az eredeti költségvetésben tervezett 396,8 milliárd forintos főösszeget szeptember végén 447,7 milliárdra módosították, amelynek legfőbb oka a közösségi közlekedés kölcsöneinek törlesztése, illetve többletfinanszírozási igénye volt. Szeptember 30-ig a tervezett bevételek 56,5 százaléka, 253 milliárd forint folyt be, a tervezett kiadások pedig az időarányosan elmaradóan, 51,6 százalékra, vagyis 230,9 milliárd forintra teljesültek.
MTI