3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A főváros költségvetési egyensúlyának megőrzéséhez szükséges, hogy 2013-tól a közösségi közlekedésben is a feladatfinanszírozás elve érvényesüljön - olvasható a fővárosi önkormányzat költségvetési koncepciójában, amelyről jövő szerdán tárgyal a Fővárosi Közgyűlés.

A Tarlós István főpolgármester és pénzügyi helyettese, Bagdy Gábor által pénteken benyújtott koncepció az önkormányzati törvényre hivatkozva jelzi: az önkormányzat nem tervezhet költségvetést működési hiánnyal, emellett pedig az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását. Utóbbival kapcsolatban azt írták: szükség szerint felül kell vizsgálni az önkormányzat jelenleg ellátott - az elmúlt években erősen visszafogott - önként vállalt feladatainak körét.

A városvezetés azt is ismerteti, hogy jövőre az állam új alapokra helyezi a finanszírozási rendszert, a normatív támogatást felváltja a feladatfinanszírozás. Utaltak arra, hogy 2012-ben az állam átvette a kórházakat és a tűzoltó-parancsnokságot, 2013. január 1-jétől pedig az állam finanszírozza az oktatási intézményekben a szakmai béreket és a teljes szakképzés átkerül a központi kormányzati körbe. Elkerül az önkormányzatoktól minden gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény, a szociálpolitikai intézmények közül pedig a fogyatékosok és a pszichiátriai betegek otthonai.

A koncepció külön fejezetben tér ki a fővárosi közösségi közlekedésre, ismertetve, hogy a hosszú távú fenntartható működtetést a 2012 tavaszán létrejött kormány-főváros megállapodás hivatott rendezni. A központi költségvetési törvényjavaslat normatív támogatást nem tervez a fővárosi közösségi közlekedésre, ugyanakkor a BKV 23 milliárd forint támogatást kaphat részben a forrásmegosztás megváltoztatásával. Utóbbival kapcsolatban a dokumentum úgy számol: a mostani 47 százalékról 53,5 százalékra emelkedik a főváros részesedése a kerületekkel megosztandó bevételekből.

Az előterjesztés azt is ismerteti, hogy a fővárosi közösségi közlekedés forrásigénye jövőre előreláthatólag 142,4 milliárd forint lesz, amelyből 69 milliárd fedezhető a nettó árbevételből. Megjegyzik: a forráshiány kezelésével összefüggésben folyamatban vannak a további egyeztetések a kormánnyal. A városvezetés ugyanakkor azt tartja szükségesnek, hogy a feladatfinanszírozás elve érvényesüljön a közösségi közlekedésben is.

A főváros a pénzügyi pozíciójának javulásával is számol az iparűzési adó alapjának számítása, a közműadó bevezetése és az adósságállomány kormányzati átvállalása miatt. A dokumentum kitér a 2012-es fővárosi büdzsé alakulására is: az eredeti költségvetésben tervezett 396,8 milliárd forintos főösszeget szeptember végén 447,7 milliárdra módosították, amelynek legfőbb oka a közösségi közlekedés kölcsöneinek törlesztése, illetve  többletfinanszírozási igénye volt. Szeptember 30-ig a tervezett bevételek 56,5 százaléka, 253 milliárd forint folyt be, a tervezett kiadások pedig az időarányosan elmaradóan, 51,6 százalékra, vagyis 230,9 milliárd forintra teljesültek.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!