3p

Az expressz-szállítás hazai piacának 90 százalékát négy nagy világcég tudhatja magáénak. A Magyar Postának csak egy szerény, öt százalék körüli részesedés jut ebből a gyorsan növekvő szegmensből, amelyet három év alatt szeretne megduplázni, írja a Világgazdaság.

Az expressz-szállítás hazai piacának 90 százalékát négy nagy világcég tudhatja magáénak. A Magyar Postának csak egy szerény, öt százalék körüli részesedés jut ebből a gyorsan növekvő szegmensből, amelyet három év alatt szeretne megduplázni, írja a Világgazdaság.

Az expressz-szállítás magyarországi piaca a nemzetközi erőviszonyokat tükrözi, és az iparági sajátosságoknak megfelelően koncentrált. A világ négy vezető vállalata, a TNT, a FedEx, a UPS és a DHL már több mint tíz éve jelen van Magyarországon, és közös érdekvédelmi szervezettel is rendelkeznek. A kereskedelem és az ipar fejlődésének köszönhetően a hazai piac - az uniós átlaghoz hasonlóan – 10-15 százalékkal bővül évente.

A holland tőzsdén jegyzett TNT magyar érdekeltsége 350 embert foglalkoztat, és a tavalyi évben 6,92 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ami majdnem 24 százalékos növekedés 2003-hoz képest. A hazai rangsorban 6,23 milliárd forintos forgalommal a második helyen álló DHL Worldwide 2002 óta van a Deutsche Post tulajdonában. A német anyacég két éve egyesítette a légi expressz-futárszolgáltatással foglalkozó DHL-t, a logisztikai Danzas céget, és a csomagküldeményekre szakosodott Euro Expresst, amelyek már mind a DHL márkanév alatt tevékenykednek, Magyarországon összesen 262 emberrel.

Az amerikai FedEx 15 éve van jelen hazánkban, 2003 óta az Flying Cargo Hungary Kft. a cég kizárólagos képviselője. A száztíz fővel dolgozó, izraeli többségi tulajdonban lévő társaság havi 15 ezer küldeményt kezel. A piac meghatározó multinacionális szereplője az atlantai központú UPS is, amely Magyarországon 98 munkatársat foglalkoztat, és 2003-ban majdnem négymilliárd forintos éves bevételt ért el. A négy nagy mellett több kisebb cég is osztozik a tortán, mint például az 1998-ban indult, holland anyacéghez tartozó GLS General Kft.

A Magyar Posta már közel húsz éve indította be saját expressz-szolgáltatását EMS (Express Mail Service) néven, de piaci részesedése csak öt százalék körüli ebben a szegmensben. A cég viszont célként tűzte ki, hogy 2008-ra az expressz-szolgáltatások terén két számjegyűre növeli részesedését, ennek érdekében tavaly új szolgáltatást is indított, amely a világ 200 országába teszi lehetővé küldemények feladását. A postai szolgáltatások liberalizációja középtávon komoly bevételkiesést okozhat a cégnek az alaptevékenységek területén, ezért különösen indokolt az erősítés a kiegészítő szolgáltatásokban, írja a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!