Az expressz-szállítás hazai piacának 90 százalékát négy nagy világcég tudhatja magáénak. A Magyar Postának csak egy szerény, öt százalék körüli részesedés jut ebből a gyorsan növekvő szegmensből, amelyet három év alatt szeretne megduplázni, írja a Világgazdaság.
Az expressz-szállítás magyarországi piaca a nemzetközi erőviszonyokat tükrözi, és az iparági sajátosságoknak megfelelően koncentrált. A világ négy vezető vállalata, a TNT, a FedEx, a UPS és a DHL már több mint tíz éve jelen van Magyarországon, és közös érdekvédelmi szervezettel is rendelkeznek. A kereskedelem és az ipar fejlődésének köszönhetően a hazai piac - az uniós átlaghoz hasonlóan – 10-15 százalékkal bővül évente.
A holland tőzsdén jegyzett TNT magyar érdekeltsége 350 embert foglalkoztat, és a tavalyi évben 6,92 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ami majdnem 24 százalékos növekedés 2003-hoz képest. A hazai rangsorban 6,23 milliárd forintos forgalommal a második helyen álló DHL Worldwide 2002 óta van a Deutsche Post tulajdonában. A német anyacég két éve egyesítette a légi expressz-futárszolgáltatással foglalkozó DHL-t, a logisztikai Danzas céget, és a csomagküldeményekre szakosodott Euro Expresst, amelyek már mind a DHL márkanév alatt tevékenykednek, Magyarországon összesen 262 emberrel.
Az amerikai FedEx 15 éve van jelen hazánkban, 2003 óta az Flying Cargo Hungary Kft. a cég kizárólagos képviselője. A száztíz fővel dolgozó, izraeli többségi tulajdonban lévő társaság havi 15 ezer küldeményt kezel. A piac meghatározó multinacionális szereplője az atlantai központú UPS is, amely Magyarországon 98 munkatársat foglalkoztat, és 2003-ban majdnem négymilliárd forintos éves bevételt ért el. A négy nagy mellett több kisebb cég is osztozik a tortán, mint például az 1998-ban indult, holland anyacéghez tartozó GLS General Kft.
A Magyar Posta már közel húsz éve indította be saját expressz-szolgáltatását EMS (Express Mail Service) néven, de piaci részesedése csak öt százalék körüli ebben a szegmensben. A cég viszont célként tűzte ki, hogy 2008-ra az expressz-szolgáltatások terén két számjegyűre növeli részesedését, ennek érdekében tavaly új szolgáltatást is indított, amely a világ 200 országába teszi lehetővé küldemények feladását. A postai szolgáltatások liberalizációja középtávon komoly bevételkiesést okozhat a cégnek az alaptevékenységek területén, ezért különösen indokolt az erősítés a kiegészítő szolgáltatásokban, írja a Világgazdaság.
A négy multi uralja a hazai expresszcsomag-piacot
Az expressz-szállítás hazai piacának 90 százalékát négy nagy világcég tudhatja magáénak. A Magyar Postának csak egy szerény, öt százalék körüli részesedés jut ebből a gyorsan növekvő szegmensből, amelyet három év alatt szeretne megduplázni, írja a Világgazdaság.