Immáron 40 éve, hogy egy francia "fénydivat-tervező", Jean-Paul Blachere bevezette a piacra a "joylight" fényfüggönyt, mely megkerülhetetlen világítási termékké vált homlokzatokon, utak felett, fákon. Felhasználása multifunkcionális, így széles körben elterjedt világítási termékké vált.
"A külföldi kereskedők megértették, ha barátságosabb az üzlet, nagyobb a bevétel" – mondta el Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi divíziójának vezetője az OGH Hírügynökség kérdésére, aki arra világított rá, hogy nyugat-európai vagy tengerentúli összehasonlításban sajnálatos módon nincs még kellő tradíciója, kultúrája az üzlethelyiségek (fény)dekorációjának Magyarországon. Nyilván a speciális magyar gazdasági helyzet, a kiskereskedelmi fogyasztói trendek, igények is hozzájárulnak ehhez. Jelenleg az alacsonyan vagy magasra pozícionált üzleteknek vannak növekedési lehetőségei, míg a középre pozícionáltak a túlélésért küzdenek.
A kiskereskedelmi trendeket illetően 2013 szeptemberében a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Indexének végre immár minden komponense növekedésbe váltott, így a komplex mutató értéke is magasabb, mint a második negyedévben. "E pozitív fordulat láttán már csak az a kérdés, hogy a bizalom mikor érezteti hatását a kereskedelemben is. Úgy vélem, hogy a folyamat megalapozhat némi kereskedői optimizmust az utolsó negyedéves, év végi ünnepi forgalmat illetően” - kommentálta korábban az adatokat Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.
A fénydekorációra visszatérve felmerül a kérdés, merre tart a kiskereskedelmi szektor idehaza? A vásárlók igénylik-e a fejlődést? Lesz-e fényesebb a helyzet?
Csukás Csongor, a BNP Paribas Real Estate magyarországi és csehországi leányvállalatának vezérigazgatója illetve a romániai ingatlankezelési üzletág vezetője megerősítette, hogy a magyar (fény)dekorációs kultúrában nem vagyunk a nemzetközi színvonal közelében sem. „Külföldön járva gyönyörű fénykavalkádot láthat az ember a kiemelt ünnepi időszakokban, elterjedtek a 3D-s fénnyel kombinálható installációk, ráadásul nem statikus, hanem dinamikusan mozgó fénykompozíciók a dominánsabbak. Nyilván a hazai üzemeltetők látják a szükséget, de azt is érzékelik, hogy néhány millió forintból nem lehet megoldani egy bevásárlóközpont fénydekorációját. Jól meg kell alapozni viszont a döntést a tulajdonos felé egy ekkora befektetésnél, ahol az eredmény ráadásul nem mérhető könnyen. A marketing és a pénzügyi illetve üzemeltetési szempontok egy ilyen kérdésben szembekerülhetnek egymással”.
Az ingatlanpiaci szakember szerint két dolog szól azért a díszvilágítási kultúra fejlődése mellett is: az igény a kiskereskedelmi oldalon és fogyasztók oldalán is jelen van, a szakmai tudás pedig meg van hozzá Magyarországon. (Igaz, a kereslet behatárolt, a piac mérete miatt 2-3 professzionális szolgáltatót bír el a piac). A kiskereskedelmi ingatlanok, plázák, üzlethelyiségek egyediségét pedig egyértelműen kiemeli egy szépen megtervezett díszvilágítás illetve dekoráció.
Forrás: OGH